Senaste nytt

SAS utökar med ny lounge på Arlanda i början av 2025! :)

Nu är guld loungen invigd i F piren.

Samarbete med Mastercard och Scandic syna i loungen, och den kallas "sas lounge by mastercard". Vad det innebär med mastercard får vi väl se framöver, ingen info ännu om det.

I guld loungen finns en 1664 bar och i Business loungen en carlsberg bar (läs: ställe att ta dryck, inte fullskalig bar).

Totalt ca 200 nya platser i båda loungerna, en ökning med 50% mot tidigare kapacitet.

Tyvärr en tråkig nyhet för de som gillar cola, är pepsi i denna lounge.

Laddar upp lite mer bilder senare.
Visa bifogad bild 162625
Visa bifogad bild 162624
Visa bifogad bild 162623
Snyggt!

Rätt smart av SAS att ha samarbeten i loungen, verkar som en höjning i kvalitet för resenärerna (trots pepsi) och kanske billigare i drift för SAS.

Mastercard har ju ett förmånsprogram som heter Mastercard Travel Experiences som exv ger fasttrack. Mastercard Airport Experiences är ett annat eller en del av det. Vet att det ingår i Handelsbankens Platinumkort men inte använt det själv. Upptäckte det när jag letade efter bra alternativ till Swedbanks Platinumkort. Detta innebär ju att de öppnar möjligheten för konkurrenters resenärer för det finns ingen rimlig anledning att blanda in Mastercard annars tycker jag. För övrigt är Pepsi Max godast. :)

Finns det några telefonrum eller liknande där?
Inte vad jag kunde se, bara öppna ytor att sitta vid.

Lite väl mycket insyn igenom dörren, eller vad säger ni?
Och tråkigt med Pepsi för min del i alla fall.
Den ligger längst bort i ett hörn, ingen går förbi där. Enbart F26 som är nära och några som väntar i den gaten kanske ser in. Jag har personligen aldrig tidigare varit i det hörnet på Arlanda.

Det nya jag hintade om igår var samarbetet med Mastercard. Det kommer högst troligt något nyhet om detta inom några veckor. Tittade man på vilka som släpps in så finns det en ruta för mastercard, så på något sätt lär man kunna få access, vilka mastercard kort som krävs och eventuell kostnad får man spekulera i. Gissar dock att det INTE blir obegränsade besök för SAS MC Premium.
20250214_092214.jpg
20250214_093335.jpg
20250214_095845.jpg
20250214_101054.jpg

Scandic serverar frukosten, och Carlsberg står för dryck. Inne i denna lounge finns det en liten Kronenburg bar för öl och annan dryck.
20250214_092426.jpg

Vet inte om frukosten alltid kommer se ut som idag, men känns som några nivåer upp från tidigare.
20250214_092413.jpg
20250214_092942.jpg
20250214_092954.jpg
20250214_093109.jpg
20250214_093125.jpg
20250214_093142.jpg
20250214_093146.jpg
20250214_093158.jpg

Alla som har access till gamla sas loungerna kommer även ha access till dessa nya lounger, dvs i stort sätt alla gamla partners från Star Alliance förutom de som inte tecknat avtal (Turkish, Ethiopian och någon mer).

Samarbetet med Mastercard utökas kanske även till den gamla loungen? Ska bli intressant att se vad som sker hos Priority Pass och Loungekey.
I dagsläget finns absolut inget som tyder på att PP och Loungekey kommer få access. Däremot lär något samarbete med Mastercard öppna upp för några av deras kortkunder.
Nya loungen benämns som sagt som "SAS Lounge by mastercard" och är förberett för att Mastercard kunder ska komma in framöver.

Personligen blir jag väldigt förvånad om det utökas med några andra för access. Men det återstår ju att se, det ryktas om att fler SAS flighter ska börja gå från F piren vilket kommer lätta på trycket i de gamla loungerna.

Öppnar först kl 06:00 så åker man fakiren så är det gamla loungen som gäller
Tänkte på det också, intressant att de inte kör samma koncept som "vanliga" loungen som kör: Öppnar 1 timme före första SAS-avgång, stänger 30 min före sista SAS-avgång". Kanske kommer i framtiden :)

Toppen