Det bästa med ungdomsbiljetterna är generellt att de går i egen fare bucket. Jag bokar ofta korta Europaresor med 1-5 dagars varsel och det brukar landa på 400-800 kr per enkelresa som ungdom. Motsvarande pris i Go för vuxna kan lätt vara 1500-3000...
Till hösten får jag väl lära mig att planera om inte jobbet ska få en dubblerad resebudget!
Jag går själv på gymnasiet och det är tyvärr sant, Norwegian är första valet för många av mina vänner. Det är synd, för oftast är SAS ungdomsbiljetter billigare, dessutom spelar det ingen roll om du bokar biljetten dagen innan eller ett halvår i förväg: priset är detsamma. Det verkar som att många av mina vänner helt enkelt inte känner till SAS ungdomsbiljetter. Skulle de känna till att de finns skulle de säkert boka med SAS istället, för det är som du säger, det är så billigt som möjligt som är det viktiga.Med priser från 3.999kr är det väl inte så billigt att man skulle göra förlust på sätena heller (eller inte mer än vanligt iaf). Norwegian är nog inte helt nöjda, då jag förutsätter att det är många ungdomars förstaval (priskänsliga som de är).
Hur (om överhuvudtaget) kontrolleras åldern på passagerare som köper ungdomsbiljetter idag när ID-kontroll är ytterst sällsynt? Tänker på det som Yoghurt skriver kring att SAS verkar kräva inloggning. Anledning till att jag frågar är att jag fick visa legitimation vid köp av snus på 7 Eleven vid Centralen i Stockholm för någon vecka sedan (är 33 år) så det kanske finns en chans att man tas för ungdom![]()
ID kontrolleras aldrig inrikes.
Nej, det vet jag (liksom i regel intra-Skandinavien när Norge inte får annat för sig). Det var mer en praktisk fråga om man som 50 + (eller 28-åring om vi inte vill dra det så långt) (i) öht kan köpa en ungdomsbiljett (förutsatt att det inte kräver inloggning) och (ii) om det t.ex. vid boarding riskerar att gå snett.