Dom tycker att dom fullgjort sitt med att boka om oss till sin egen avgång nästa dag, men det finns avgång med LOT via WAW på söndagskvällen. Vad ska jag hota med?
Om dom vägrar har du rätt till ersättning (då jag förmodar att du fick besked om den inställda flighten med mindre än två veckor kvar till avgång - du skriver nästa söndag (3/10 april) men oklart när du fick beskedet). Du har också rätt till hotellrum och transport m.m., se artikel 9.1.b och 9.1.c.
Du har en ganska bra och lättläst uppställning i artikel 5 i 261/2004. Ersättning enligt sedvanlig kilometerlista.
Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och
b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller
(INTE AKTUELLT?)
ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller
(SAS vägrar, om 10 april)
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
(SAS vägrar, om 3 april)
2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.
3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
(INTE AKTUELLT - ANLEDNINGEN FINNS I DENNA TRÅD)
4. Bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen samt när detta skett skall åvila det lufttrafikföretag som utför flygningen.