Senaste nytt

SAS tvingas ställa in 766 avgångar i vår.

Nu börjar det faktiskt bli smått spännande när jag läser om hur det har gått för er andra. Jag har fortfarande inte hört ett ljud om SK0745 VNO -> CPH den 19:e feb. Möjligt att SAS kan ha löst den avgången. Blir som sagt spännande att se om jag kommer att bli ombokad eller inte.

Jag hade en flight GOT-CPH här om veckan som blev inställd, men det fick jag veta mer än en månad innan avgång och blev snyggt ombokad till närmsta flight på det leget. Får se hur det ser ut på torsdag, står fortfarande CRJ900 på GOT-CPH då - så kan ju hoppas att jag får prova på det :)

Jag kollade för ett par dagar sedan hur det ser ut med min flight SK443 tisdag 23/2 GOT-CPH vilken trafikeras av Cimber CRJ900.
Den är ändrad till en A320.

Edit: Det ska vara A319... :)

Screenshot_2016-02-15-23-46-35.jpg

Jag hade en flight GOT-CPH här om veckan som blev inställd, men det fick jag veta mer än en månad innan avgång och blev snyggt ombokad till närmsta flight på det leget. Får se hur det ser ut på torsdag, står fortfarande CRJ900 på GOT-CPH då - så kan ju hoppas att jag får prova på det :)
Ingen sådan lycka, vi flögs av en A320 i form av OY-KAT istället, mycket folk som fick ny seating vid boarding. Dessutom ett sista-sekunden-byte av gate som verkade överraska markpersonalen lika mycket som passagerarna, när Menzies-personalen snabbt fick byta plats med SAS-personalen (med tow truck, bagagebilar och allt) när plötsligt ett KLM-flyg kom till "vår" gate 13 istället för 12.

Har råkat ut för detta nu, med en inställd avgång från Wroclaw till CPH nästa söndag och ombokad till måndag morgon. Detta funkar ju inte såklart. Hur har ni andra fått det löst för er? Fri ombokning/avbokning? Mvh förbereder mitt samtal till SAS.

Har råkat ut för detta nu, med en inställd avgång från Wroclaw till CPH nästa söndag och ombokad till måndag morgon. Detta funkar ju inte såklart. Hur har ni andra fått det löst för er? Fri ombokning/avbokning? Mvh förbereder mitt samtal till SAS.
Kolla upp vettiga alternativ på förhand (LH, LOT). Kan inte se att SAS skulle neka ombokning. Du har 261/2004 på din sida här.

Dom tycker att dom fullgjort sitt med att boka om oss till sin egen avgång nästa dag, men det finns avgång med LOT via WAW på söndagskvällen. Vad ska jag hota med?
Om dom vägrar har du rätt till ersättning (då jag förmodar att du fick besked om den inställda flighten med mindre än två veckor kvar till avgång - du skriver nästa söndag (3/10 april) men oklart när du fick beskedet). Du har också rätt till hotellrum och transport m.m., se artikel 9.1.b och 9.1.c.

Du har en ganska bra och lättläst uppställning i artikel 5 i 261/2004. Ersättning enligt sedvanlig kilometerlista.

Artikel 5

Inställd flygning

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller (INTE AKTUELLT?)

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller (SAS vägrar, om 10 april)

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden. (SAS vägrar, om 3 april)

2. När passagerarna underrättas om att flygningen ställs in, skall en upplysning lämnas om eventuell alternativ transport.

3. Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. (INTE AKTUELLT - ANLEDNINGEN FINNS I DENNA TRÅD)

4. Bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen samt när detta skett skall åvila det lufttrafikföretag som utför flygningen.

Toppen