SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020

  • Thread starter Thread starter Deleted member 23500
  • Start date Start date
Delayed skrev:Med risk att kvalificera in på topplistan för det mest meningslösa och coronauttråkade inlägget så är väl även denna typ av frakt "post" även om kunden inte är just Post Nord.Klicka för att utvidga...


Haha, visst är det så om det ligger brev i. Det ligger mest mindre paket i dessa påsar dock så är man fortsatt petig så är det inte post.



Det ursprungliga inlägget handlade om postgången vilket i princip är synonymt med PostNord när det gäller postflyg (det är inte en speciellt attraktiv marknad för privata aktörer om vi säger så). Men visst kan det vara så att de väljer dessa linjer för att kunna upprätthålla infrastruktur för expressförsändelser, inte just specifikt för post.
 
Byfånen skrev:Haha, visst är det så om det ligger brev i. Det ligger mest mindre paket i dessa påsar dock så är man fortsatt petig så är det inte post..Klicka för att utvidga...


Är man petig så är definitionen enligt postlagen



postförsändelse: en adresserad försändelse som väger högst 20 kg och som överlämnas i den slutliga form i vilken den ska transporteras av en tillhandahållare av posttjänster

Postlag (2010:1045) Svensk författningssamling 2010:2010:1045 t.o.m. SFS 2018:370 - Riksdagen
 
Party pooper, men vi avbryter härmed diskussionen om vad som är post eller inte och liknande diskussioner. Fortsätt gärna diskutera de fåtal linjer som nu sas kommer att trafikera.



/Moderator
 
palmen skrev:Party pooper, men vi avbryter härmed diskussionen om vad som är post eller inte och liknande diskussioner. Fortsätt gärna diskutera de fåtal linjer som nu sas kommer att trafikera./ModeratorKlicka för att utvidga...


Den där varningen kom som ett brev på posten (förlåt).



On topic: nu har SAS laddat tidtabellerna, och tidigare mediaspekulationer om att trafiken skulle ske med bara en maskin visade sig felaktiga. Dessutom så handlar det enbart om direktflighter till/från Stockholm:



ARN-KRN 1200-1330 SK 1042

KRN-ARN 1400-1530 SK 1045

ARN-VBY 1215-1300 SK 79

VBY-ARN 1325-1415 SK 80

ARN-UME 1745-1845 SK 2030

UME-ARN 1920-2025 SK 2031

ARN-LLA 1750-1905 SK 16

LLA-ARN 1930-2045 SK 19



Mer normala tidtabeller inrikes är laddade från 14 april just nu, med andra destinationer än ovanstående. Gissar att det datumet kan komma att justeras.
 
fcx skrev:Den där varningen kom som ett brev på posten (förlåt).On topic: nu har SAS laddat tidtabellerna, och tidigare mediaspekulationer om att trafiken skulle ske med bara en maskin visade sig felaktiga. Dessutom så handlar det enbart om direktflighter till/från Stockholm:ARN-KRN 1200-1330 SK 1042KRN-ARN 1400-1530 SK 1045ARN-VBY 1215-1300 SK 79VBY-ARN 1325-1415 SK 80ARN-UME 1745-1845 SK 2030UME-ARN 1920-2025 SK 2031ARN-LLA 1750-1905 SK 16LLA-ARN 1930-2045 SK 19Mer normala tidtabeller inrikes är laddade från 14 april just nu, med andra destinationer än ovanstående. Gissar att det datumet kan komma att justeras.Klicka för att utvidga...
Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan: SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SAS



Och är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?
 
lucasd skrev:Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan:SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SASOch är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?Klicka för att utvidga...


Kör inte SAS ATR 72 till Visby rätt ofta? Dvs inte SAS egna plan?

Har flugit rätt många ATR72 till SDL det senaste som är opererad av Nordica och reggade i Estland.

Så rent tekniskt är det ju inte SAS egna plan. (?) Råder tolkningsfråga på vad ett plan egentligen betyder här tror jag!
 
Tongen2 skrev:Kör inte SAS ATR 72 till Visby rätt ofta? Dvs inte SAS egna plan?Har flugit rätt många ATR72 till SDL det senaste som är opererad av Nordica och reggade i Estland.Så rent tekniskt är det ju inte SAS egna plan. (?) Råder tolkningsfråga på vad ett plan egentligen betyder här tror jag!Klicka för att utvidga...


Xfly ska inte flyga mer vad jag förstått det som, utan enbart SAS själva. Visby på måndag ligger inne som 320Neo. Tidigare flög endast SAS själva på sommaren (främst Almedalsveckan), med några undantag.
 
lucasd skrev:Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan:SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SASOch är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?Klicka för att utvidga...


Det här är vad som är laddat på måndag, så jag hoppas att de redan nu är klara med planeringen eftersom planen snart ska lyfta. När jag kollade på hemsidan i går så fanns det betydligt fler avgångar att välja på, så någonting har uppenbarligen hänt. Däremot är jag inte säker på om det var exakt dessa avgångstider.



Om jag får spekulera fritt så tror jag att någon på SAS har kommit på att det är mer fördelaktigt att flyga på detta sätt än att bara köra med en maskin. Man får minskat underhåll på stillastående maskiner, och fler piloter som kan samla flygtimmar istället för att hänvisas till simulator för att behålla tjänstbarheten. Med en lunchavgång och en eftermiddagsavgång så kan ju dessutom klara sig med lägre bemanning för checkin/gate/ramp på ARN, jämfört med att sprida ut det på fyra olika tillfällen på dagen.
 
fcx skrev:Det här är vad som är laddat på måndag, så jag hoppas att de redan nu är klara med planeringen eftersom planen snart ska lyfta. När jag kollade på hemsidan i går så fanns det betydligt fler avgångar att välja på, så någonting har uppenbarligen hänt. Däremot är jag inte säker på om det var exakt dessa avgångstider.Om jag får spekulera fritt så tror jag att någon på SAS har kommit på att det är mer fördelaktigt att flyga på detta sätt än att bara köra med en maskin. Man får minskat underhåll på stillastående maskiner, och fler piloter som kan samla flygtimmar istället för att hänvisas till simulator för att behålla tjänstbarheten. Med en lunchavgång och en eftermiddagsavgång så kan ju dessutom klara sig med lägre bemanning för checkin/gate/ramp på ARN, jämfört med att sprida ut det på fyra olika tillfällen på dagen.Klicka för att utvidga...


Ja, tidtabellen blir även rimligare när det går som det är inlagt nu också - mer samlat än extremt utspritt över hela dagen. Tidsmässigt verkar de endast ha tagit bort de andra avgångarna. Ingen tidsjustering har skett. Återstår att se om någon annan förändring sker..
 
Trist att Göteborg blev av med sina avgångar. Tycker inte det varit så dålig beläggning. Men detta beslut kanske har mer med myndighetsbeslut om att inte resa än lönsamhet på sträckan.



Mina kollegor har rest till Stockholm på måndag och hem på fredag. Då har det varit ganska fullt.



Jag reste förra torsdagen från Stockholm, då var det förvånandsvärt många som reste. Plus var mer eller mindre full, 11 rader och Go var kanske 2/3 fullt.



En bekant reste med tåg från Stockholm i onsdags, helt ensam i den vagnen.
 
Ricci skrev:Märkligt att Umeå med runt 130.000 pers verkar vara viktigare än MMX anslutningen på runt 1mijon pers (när Kastrup är stängt för oss Sydsvenskar inkl flyglinjerna till/från Ängelholm).Det är runt 60mil från bägge städer till Stockholm och både tåg och E4 går dit.Hur motiverar myndigheterna detta?Klicka för att utvidga...
Löjligt att flyga från Malmö till sthlm när det finns tåg och motorväg?
 
Canadien skrev:Är inte dubbelfilig motorväg ens 20% av vägen. Plus att det ju finns 5 direkttåg om dagen till Malmö, som inte är fulla.Klicka för att utvidga...


Eftersom vi varit petigare tidigare i tråden, så kan väl tilläggas att det inte ens räknas som motorväg norr om Gävle förutom några mil utanför Sundsvall.
 
Regeringen inför trafikplikt på flera flyglinjer



Tomas Eneroth meddelar på presskonferensen att regeringen inför en temporär, allmän trafikplikt för flyg i Sverige. Trafikplikten ska gälla på ett antal trafiklinjer.



Regeringen har avsatt 105 miljoner kronor för upphandlingen.



Linjerna som omfattas är följande:



Kiruna-Arlanda

Luleå-Arlanda

Umeå-Arlanda

Östersund-Arlanda

Skellefteå-Arlanda

Örnsköldsvik-Arlanda

Sundsvall-Arlanda

Visby-Arlanda



Avtalen ska gälla under en månad i taget. De ska gälla, som längst, under totalt fem månader. Trafikverket hoppas kunna få i gång trafiken inom cirka en vecka, uppger generaldirektör Lena Erixon.



Enligt Tomas Eneroth ska trafiken upprätthållas på en minimivå.



– Det innebär alltså inte reguljära dubbelturer på flera sträckor, men det innebär att Trafikverket får i uppdrag att inom den ramen göra så effektiva och samhällsekonomiskt bra transporter som möjligt, säger han.



Källa: DN.se
 
Mattias Holmén skrev:Regeringen inför trafikplikt på flera flyglinjerTomas Eneroth meddelar på presskonferensen att regeringen inför en temporär, allmän trafikplikt för flyg i Sverige. Trafikplikten ska gälla på ett antal trafiklinjer.Regeringen har avsatt 105 miljoner kronor för upphandlingen.Linjerna som omfattas är följande:Kiruna-ArlandaLuleå-ArlandaUmeå-ArlandaÖstersund-ArlandaSkellefteå-ArlandaÖrnsköldsvik-ArlandaSundsvall-ArlandaVisby-ArlandaAvtalen ska gälla under en månad i taget. De ska gälla, som längst, under totalt fem månader. Trafikverket hoppas kunna få i gång trafiken inom cirka en vecka, uppger generaldirektör Lena Erixon.Enligt Tomas Eneroth ska trafiken upprätthållas på en minimivå.– Det innebär alltså inte reguljära dubbelturer på flera sträckor, men det innebär att Trafikverket får i uppdrag att inom den ramen göra så effektiva och samhällsekonomiskt bra transporter som möjligt, säger han.Källa: DN.seKlicka för att utvidga...
Finns tråd...

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Back
Top