Senaste nytt

SAS tar bort bokningsavgift (?)

Det vet jag. Men då var SAS tydliga med att man inte får tillbaka bokningsavgiften vid avbokning. Nu finns det ingen bokningsavgift så således borde man få tillbaka exakt varenda krona som man betalade vilket är positivt. Men det känns lite som en gratis lunch och det vet vi att sådana finns oftast inte ;)
"One step forward, two steps back" har varit SAS strategi tidigare...

SAS avgifter, vet någon av er vad som gäller när man bokar en SAS resa via kundtjänst som inte går att boka på SAS hemsida (enda alternativet är att ringa dem).Skall man betala 300kr eller bara 30kr som numera är gratis?

Fast just vid situationer när det inte går att boka via hemsidan (t.ex. när man ska betala med vouchers) så blir det väl ingen serviceavgift?

När jag betalade med vouchers för ett tag sen (innan de tagit bort onlineavgiften på 30 kr) så blev min biljett billigare när jag bokade via telefon just för att jag slapp även onlineavgiften. Förvisso så var jag EBD då, men de var rätt så tydliga med att påpeka också att "eftersom det inte går att boka voucherbiljetter online så blir det ingen bokningsavgift" när jag pratade med dem.

Fast just vid situationer när det inte går att boka via hemsidan (t.ex. när man ska betala med vouchers) så blir det väl ingen serviceavgift?

När jag betalade med vouchers för ett tag sen (innan de tagit bort onlineavgiften på 30 kr) så blev min biljett billigare när jag bokade via telefon just för att jag slapp även onlineavgiften. Förvisso så var jag EBD då, men de var rätt så tydliga med att påpeka också att "eftersom det inte går att boka voucherbiljetter online så blir det ingen bokningsavgift" när jag pratade med dem.
När man använde SAS presentkort (det fanns för länge sedan) fick man betala servicearvode trots att man inte kunde använda SAS presentkort online.
Även för multi-city (den tiden SAS körde Stockholm-Beijing v.v.) fick jag betala servicearvode vid telefonbokning.

Om de har tagit bort servicearvode för multi-city bokning som man inte går att boka online, är det förbättring men så har det inte varit förut.

I avgiftssammanställningen som länkades till här står det ju "Servicearvoden för Euro Bonus", vilket ser ut att relatera till just EuroBonusbiljetter. Här är det gratis för EBS/EBG/EBD och 150 kr för EBB att boka via telefon. För övriga resor så står det ju 300 kr utan någon som helst differentiering vad avser medlemsnivåer och ickemedlemmar.

Toppen