Så var det min tur att köra SAS agent-roulette nu senaste veckan med följande utfall.
Agent 1: Samtal förra veckan för att sondera terrängen vad de kunde se vid sökningar då min resa ska innehålla First. Visar sig att det stämmer bra med vad som går att söka via Air Canadas hemsida. Tackar för infon och detta verkar ju lovande...
Agent 2: Duktig på att söka men fick inte riktigt till det enligt hur jag ville ha det, infon jag fick var att det var ok att söka Europa-Asien destination och sedan lägga på connection ARN-Europa efteråt. Det var med andra ord OK att halvt söka ben för ben, men i form av att göra 2 sökningar.
Agent 3: Ville bara söka ARN-Destination, inga undantag what so ever och fanns inte en enda flight enligt honom... Godnatt, rullgardin ner...
Agent 4: Villig att göra flera olika sökningar, men gick bet på att man inte kunde lägga till någon flight på slutet, men han kunde söka på olika flygbolag.
Agent 5: Ville inte söka på något alls, vad jag ser på andra hemsidor kan inte SAS boka osv, bara att lägga på direkt.
Agent 6: Hamnade helt plötsligt hos en agent i Norge, vi försökte länge och väl och fick ihop allt utom de sista flighterna som han inte kunde hitta. Här gjorde han lite segment sök men det föll på för kort/lång mellanlandning på slutet.
Agent 7: Ett trevligt välkomnande och jag förklarar snabbt vad jag vill boka och inser direkt att detta är en person som verkligen vet hur man gör bokningar. Förklarade exakt vilka flighter jag ville ha, samt att jag ville ha en övernattning på vägen och morgonen efter flyga vidare med 2 flighter som ingen av de andra agenterna hade hittat (men de fanns på Air Canadas sida). Efter drygt 10-15 minuter hade allt lagts in exakt så som jag önskade (förutom att det blev ekonomi på första flighten i Europa men det överlever jag). Här var det service i världsklass, blev uppringd efter samtalet av automatiska undersökningen och det blev 5or rakt igenom för denan agent.
Hur mycket tid har jag lagt på detta. I rena samtal så har det väl blivit närmare 3 timmar till SAS för att få ihop det till slut. Vet inte hur SAS ser att de ska spara pengar på detta då deras agenter får "slösa" tid och man måste ringa flera ggr för att komma fram till någon som är villig att göra en bokning enligt vad jag som kund vill. Min routing är på inga sätt konstig och har gjort samma bokning 3 ggr tidigare när det var Tallinn som skötte allt.
Om agenten som bokade detta åt mig ser detta så är jag evigt tacksam för att ha fått komma fram till dig och få igenom ednna bokning. Det finns helt klart riktiga stjärnor hos SAS support, bara det att det är svårt att komma fram till just dessa personer.
Mina frågor till SAS blir helt enkelt följande...
Är det värt att ta 3h från er kundtjänst för att göra en tämligen enkel bokning åt en kund?
Tror ni att kunden blir nöjd över att behöva ringa in 6 ggr för att få igenom sin bokning och ta 3h av sin egen tid?
Är det kanske bättre att ni går tillbaka till att applicera de "regler" som fanns tidigare och att så länge det är en "reasonable routing" så är det bokningsbart?