Några intressanta saker du kan föra vidare till oss?
Ja men absolut
Tror dock inte det är några större nyheter för de insatta här. Mest att han gärna ville förklara och det gav mig mycket kring hur han söker och framförallt hittar platser. Han sa så här bland annat:
- när agenten söker award slentrian så är det en försinställd sökning som plockar bara vissa klassar (I, O etc) och sträcka efter en viss algoritm (jag gissar typ som Star A bokningen online när den funkade). Som bekant kommer allt inte upp då.
- agenten kan sedan söka bara vissa klasser, alltså skriva själva bokstaven för bokningsklassen och det kan ge fler träffar när det görs på ett visst segment.
- agenten kan också "tvinga" (som han kallade det) ner ett flyg på en viss connecting airport för att få upp fler platser. Ex; han fick inte upp nån träff på ARN-CPT när jag bad honom söka. Men jag hade kollat United att det fanns en trixig rutt via MUC och LIS. Han tvingade då rutten via dessa två och fick då en bokningsbar routing.
Han hittade också något som han tyckte såg "intressant" ut. Platser i systemet som dök upp som blanka på nåt sätt- utan klass när han sökte award. Hans förklaring var att stolarna fanns men att de antagligen inte gick att boka. Han attitityd var då: "spännande, det här vill jag testa och se om vi kan sno på nåt sätt, jag fixar lite, frågan EB-supporten och återkommer till dig. Tror inte det går men jag vill testa systemet här".
Som sagt - guldstjärna till den här killen och det sa jag också till honom samtidigt som jag förklarade att alla hans kollegor inte är lika... hmmm... engagerade..
Han förstod inte riktigt - "det här är ju vårt jobb. Han älskar sitt jobb och jag ska skriva till SAS och berömma honom.