Senaste nytt

SAS strejk på Kastrup Februari 2022

SAS har satt deadline för medarbetarna på SGH. För den som inte senast 23:59 förklarat sig villig att inställa sig till arbete enligt schemat kommer SAS att hävda att anställningen har upphört.
SAS kræver nu, at alle bagagemedarbejdere i Københavns Lufthavn inden mandag aften klokken 23.59 skal "utvetydigt og uden forbehold bekræfte", at de vil møde på arbejde i henhold til vagtplanen, står der i et brev til medarbejderne, som TV 2 har set.

Medarbejdere, der ikke lever op til kravet, må påregne, at deres ansættelsesforhold "vil blive anset for at være ophørt".

Det här är en metod som finns i Sverige också. Företaget har rätt att anse att anställningen har upphört även utan att själva anställningsförhållandet har sagts upp om en medarbetare uteblir från jobbet utan giltig orsak. Det är inte helt ovanligt och jag har själv använt den vid ett tillfälle en medarbetare bara försvann och inte gick att få tag på. Dock brukar det krävas att arbetsgivaren försökt under en längre tid att komma i kontakt med medarbetaren.

Läste detta också.
Vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige så råder fredsplikt om man har kollektivavtal.
Dvs förbud mot att strejka.

låter det vara osagt, men har dom liknande i Danmark så är det den delen man lutar sig emot och därmed rätt att säga upp anställda som inte kommer till jobbet på begäran.

låter det vara osagt, men har dom liknande i Danmark så är det den delen man lutar sig emot och därmed rätt att säga upp anställda som inte kommer till jobbet på begäran.
Då skulle det vara en väldigt hög personalomsättning på CPH.
Jag tror den ende som inte har varit på snabbt påkommet fackliga möten är korvgubben mitt i mot SAS lounge ingången

Läste detta också.
Vet inte hur det är i Danmark, men i Sverige så råder fredsplikt om man har kollektivavtal.
Dvs förbud mot att strejka.

Om jag inte missminner mig helt finns det regler i Danmark som tillåter ett snabbt/akut "fackligt möte".
Dock kommer jag inte ihåg hur långt ett sådant möte kan vara och omfattningen av den.

Uppdatering på check-in.dk.
Screenshot_20220214-223459_Samsung Internet.jpg

SAS har satt deadline för medarbetarna på SGH. För den som inte senast 23:59 förklarat sig villig att inställa sig till arbete enligt schemat kommer SAS att hävda att anställningen har upphört.
Bra!

Det är dags att sluta med det här tramset. Livstidsanställningen finns inte längre. Om jobbet inte passar, går det bra att säga upp sig och sluta. Hålla på och strejka och springa på -fejkade- så kallade ”fackliga möten” är ett otyg. Antingen gör man jobbet eller så söker man ett annat. Det finns gott om folk som är beredda att fylla positionen. Det är ju inte direkt som att det är en ”nyckelkompetens” som det handlar om.

Dags-för-tramset-att-upphöra!

En gång för alla!!!

Fick en snap från bagagebandet idag, såg helt kaotiskt ut, låg väskor överallt.

Jodå, undrens tid är inte förbi.
Fick info att min väska hittats och fanns på Kastrup. Reste över till Kastrup och efter ha köat en bra stund utanför 7 eleven hämtades jag av en kille som inkallats från SK IT för att hjälpa till.
Trodde inte mina ögon när vi kom in i ankomsthallen. Nästan folktomt men enorma högar av väskor precis överallt. De hade gjort små gångar bland väskorna så man kunde ta sig fram, Aldrig sett något liknande.
Fick min väska men fattar inte ur SAS någonsin ska kunna reda ut denna obegripliga röra.
Likaså hur de bolag som t.ex Thai Air Baltic m.fl som SAS är handling agent för reagerar. Förmodar att de inte är alltför roade.

Då är man glad om man har en spårningstag i väskan!

Fick du leta helt slumpmässigt/visuellt eller fanns det något slags system? En hög väskor per flight eller dylikt...?

Trodde inte mina ögon när vi kom in i ankomsthallen. Nästan folktomt men enorma högar av väskor precis överallt. De hade gjort små gångar bland väskorna så man kunde ta sig fram, Aldrig sett något liknande.
Fick min väska men fattar inte ur SAS någonsin ska kunna reda ut denna obegripliga röra.

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen