Senaste nytt

SAS strejk på Kastrup Februari 2022

Då är man glad om man har en spårningstag i väskan!

Fick du leta helt slumpmässigt/visuellt eller fanns det något slags system? En hög väskor per flight eller dylikt...?

Det märkliga var att jag informerades att min väska fanns inne på kontoret.
Vilket stämde. På kontoret fanns en enda ensam väska, min.
Hur övriga i kön fick fatt i sina vet jag inte Kanske fortfarande irrar omkring och letar.

Nu är jag förvirrad. Hur kan man avlysa en strejk som man inte har utlyst?
Jo, jag blev lite fundersam när jag läste detta:
"Bagagehanterarna har under strejken delat ut flygblad på Kastrup, där de beklagar att resenärerna hamnat i kläm i en konflikt som inte berör dem."
Strejken på Kastrup avblåst | SvD
Flygbladsutdelning låter för mig mer som ett inslag i en strejk organiserad av facket, snarare än något som förekommer under en vild strejk. Men det kanske är annorlunda på arbetsplatser där de strejkar vilt och ovilt med jämna mellanrum?

Det här var också en intressant artikel om en drabbad resenär och hans reaktion.
Steve är fast i Nice utanbagage – får inga besked | Dina pengar | Expressen
"Vi har varit SAS trogna i 20 år. Vi är med i alla deras program och har deras kort. Det kommer vi att klippa nu." Vi får väl se hur han och andra faktiskt gör.

Trodde inte mina ögon när vi kom in i ankomsthallen. Nästan folktomt men enorma högar av väskor precis överallt. De hade gjort små gångar bland väskorna så man kunde ta sig fram, Aldrig sett något liknande.
Sådär ser det ut varje gång det har varit ”bagageproblem” på CPH. Vagnar, gångar, högar, överallt. Dem har ett system och underligt nog fungerar det på det hela taget okej mitt i allt kaoset. Jag tänker alltid: ”det kunde varit 10 resor värre”!

Jag vet när fd SAS VD Jörgen Lindegaard hade lämnat för för att bli CEO på ISS, att då fanns konkreta samtal att ISS skulle ta över större delen av SGH. Någon som vet/minns varför detta inte blev av?

Jo, jag blev lite fundersam när jag läste detta:
"Bagagehanterarna har under strejken delat ut flygblad på Kastrup, där de beklagar att resenärerna hamnat i kläm i en konflikt som inte berör dem."
Strejken på Kastrup avblåst | SvD
Flygbladsutdelning låter för mig mer som ett inslag i en strejk organiserad av facket, snarare än något som förekommer under en vild strejk. Men det kanske är annorlunda på arbetsplatser där de strejkar vilt och ovilt med jämna mellanrum?
...
Formellt är strejken såklart inte organiserad av 3F Kastrup, men det är svårt att tro att det inte är organiserat av medlemmarna och planerat och utfört med hjälp av fackliga möten under 3F Kastrups flagga.
Under måndagskvällen hölls det också flera fackliga möten efter att SGH krävt personliga besked av alla anställda om de avsåg arbeta efter sitt schema eller ej.

Flygbladet innehöll förresten bl.a. "fakta" om att bolagets ledning är usel och att man ignorera grundläggande arbetsmiljö-problem. Ungefär samma tongångar som det hördes för ett tag sedan när 3F Kastrup försökte frysa ut en anställd vid SGH som hade valt att inte vara med i 3F kastrup utan en annan fackförening. Det var när företagets ledning ingrep mot trakasserierna mot en anställd, dvs verkligen skyddade arbetsmiljön, som påståendet att ledningen ignorerade arebtsmiljöproblem kom. De medarbetare som var organiserade i 3F Kastrup uppfattade nämligen arbetsmiljön som hotfull och farlig om det fanns en medarbetare som inte var organiserad av 3F...

Så även om ledningen för 3F Kastrup redan på söndagen lite pliktskyldigt gick ut med en uppmaning till alla att återgå till arbetet, så är det inom det fackliga arbetet man kommit fram till att man har förmågan att lamslå SAS verksamhet och orsaka miljonförluster och det enda man riskerar är några kronors böter om SAS tar det till arbetsdomstol.

Jag vet när fd SAS VD Jörgen Lindegaard hade lämnat för för att bli CEO på ISS, att då fanns konkreta samtal att ISS skulle ta över större delen av SGH. Någon som vet/minns varför detta inte blev av?
Jørgen Lindegaard bytte tydligen från SAS till ISS 2006. Jag hittar ett TT-telegram daterat 2008-02-05 som lyder:

"Cirka 10 000 anställda berörs av beslutet som sannolikt innebär att SGS, SAS Ground Services, blir kvar i SAS-koncernen liksom STS, SAS Technical Services. Det är dock tänkbart att delar av Spirit Air Handling säljs.

Frågan om dotterbolagens framtid har utretts internt sedan i somras [= 2007] av företagsledningen tillsammans med facken. SAS grundinställning har hela tiden varit att hela eller delar av de tre dotterbolagen ska säljas och det har retat gallfeber på facken.

Därför tvingades SAS-styrelsen skjuta upp det planerade beslutet strax före jul efter antydningar om strejk, som skulle ha drabbat jultrafiken hårt.

Facken har hela tiden kraftigt motsatt sig en utförsäljning och på senare tid har SAS svängt i sin uppfattning, sedan hårda fakta visat att det finns fler fördelar än nackdelar med att behålla bolagen inom koncernen.

Styrelsens beslut presenteras sent i eftermiddag."
SAS behåller dotterbolag | SvD

Strax efter det slog finanskrisen till, vilket kan ha påverkat möjligheten för "hugade" att finansiera köp, och intresset för att just då investera i en konjunkturkänslig bransch.

Dock hittar jag ett senare TT-telegram, 2012-10-24, som anger:

"Det är sedan tidigare känt att SAS undersöker möjligheten att sälja sin markorganisation, SAS Ground Handling, med cirka 5 000 anställda."
Lönesänkningar i nytt SAS-sparpaket | SvD

...så ISS strax efter 2006 var nog inte sista försöket.

Jørgen Lindegaard bytte tydligen från SAS till ISS 2006. Jag hittar ett TT-telegram daterat 2008-02-05 som lyder:

"Cirka 10 000 anställda berörs av beslutet som sannolikt innebär att SGS, SAS Ground Services, blir kvar i SAS-koncernen liksom STS, SAS Technical Services. Det är dock tänkbart att delar av Spirit Air Handling säljs.

Frågan om dotterbolagens framtid har utretts internt sedan i somras [= 2007] av företagsledningen tillsammans med facken. SAS grundinställning har hela tiden varit att hela eller delar av de tre dotterbolagen ska säljas och det har retat gallfeber på facken.

Därför tvingades SAS-styrelsen skjuta upp det planerade beslutet strax före jul efter antydningar om strejk, som skulle ha drabbat jultrafiken hårt.

Facken har hela tiden kraftigt motsatt sig en utförsäljning och på senare tid har SAS svängt i sin uppfattning, sedan hårda fakta visat att det finns fler fördelar än nackdelar med att behålla bolagen inom koncernen.

Styrelsens beslut presenteras sent i eftermiddag."
SAS behåller dotterbolag | SvD

Strax efter det slog finanskrisen till, vilket kan ha påverkat möjligheten för "hugade" att finansiera köp, och intresset för att just då investera i en konjunkturkänslig bransch.

Dock hittar jag ett senare TT-telegram, 2012-10-24, som anger:

"Det är sedan tidigare känt att SAS undersöker möjligheten att sälja sin markorganisation, SAS Ground Handling, med cirka 5 000 anställda."
Lönesänkningar i nytt SAS-sparpaket | SvD

...så ISS strax efter 2006 var nog inte sista försöket.
Jag vet att det var på dem 2009 också!
SAS in discussions with ISS about a possible take over of SGS Finland - SAS (sasgroup.net)

PS
Lönestatistik för SGH-anställd med erfarenhet under 12 månader vid SGH är 28 158 DKK i månadslön. Lönestatistik för SGH anställd mer än 13 månader är 31 562 DKK. De jobbar 161 timmar/månad och fick 0 kronor i löneökning 2020->2021.
Nyanställda vid Menzies och Aviator har högre grundlön, men den inkluderar skifttillägg. Medarbetare på Aviator och Menzies med längre anställningstid har ungefär samma lön som SGH.

Den som anställs vid SGH efter 1/6 2021 går dock in på en nivå som är cirka 3000 DKK lägre än de som redan är anställda. Dvs ett sätt för SGH att spara pengar i framtiden, eftersom man då kan rekrytera medarbetare med lägre lön än den etablerade nivån. Det är ett relativt hederligt sätt, eftersom de som redan är anställda alltså slipper gå ner i lön. Men om jag förstår det jag läser rätt, så är det denna dealen som har utlöst missnöjet.

Kursen DKK SEK är ungefär 1,41, dvs vi pratar löner i intervallet 40-45 tkr, men det är svårt att jämföra rakt av mot Sverige, eftersom skattesystem och levandskostnader skiljer ganska mycket.

Toppen