Senaste nytt

SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance

Tråkigt när jag siktat på att snart boka en award till Sydamerika, men å andra sidan kanske lika bra att avvakta lite och se hur corona-situationen utvecklar sig också.

När det gäller vouchern så är vår resa helt enkelt inte möjlig att genomföra då vi inte tillåts flyga ut från CPH. Så där utgår jag från att vi hade fått boka om eller boka av och fått tillbaka vouchern även om den gått ut..

Vid sjukdom är ju läget ett annat då mitt försäkringsbolag bör gå in och ta det givet att det inte finns ett avbokningsskydd.

Rimligt att vouchern ska likställas som betalmedel tänker jag.

Grundförutsättningen jag har vid bokningar är att gällande villkor vid bokningstillfället är de som gäller. Det kan exempelvis gälla:
- bokningsavgifter
- flygskatter
- poängbelopp
- giltiga routings
- av- och ombokningsvillkor

Ett exempel är ju när flygskatterna sänktes rejält på award-bokningar så var det många som gick in och ändrade i bokningen för att få ner skatterna. Men någon automatisk återbetalning blev det ju inte. Så SAS verkar köra med principen att det är reglerna vid boknings/avboknings/ändrings-tillfället som gäller.

Det där med sjukdom hänger jag inte riktigt med på. Award-resorna är ju avbokningsbara och man återfår poäng och skatter. Vad är det ditt försäkringsbolag täcker vid sjukdom om du måste avboka biljetten? Får du ersättning för utgången voucher och/eller utgångna poäng?

Mitt råd är att försöka hitta något annat bra resmål i höst och göra en ny bokning, SAS tillåter fortfarande ombokningar av Star Alliance-resor men inte nybokningar.

I övrigt håller jag helt med om det Palmen skrev ovan. Även jag vill önska dig lycka till i diskussionen, SAS har ju ibland varit väldigt tillmötesgående förut så de kanske är det denna gång också.

Grundförutsättningen jag har vid bokningar är att gällande villkor vid bokningstillfället är de som gäller. Det kan exempelvis gälla:
- bokningsavgifter
- flygskatter
- poängbelopp
- giltiga routings
- av- och ombokningsvillkor

Ett exempel är ju när flygskatterna sänktes rejält på award-bokningar så var det många som gick in och ändrade i bokningen för att få ner skatterna. Men någon automatisk återbetalning blev det ju inte. Så SAS verkar köra med principen att det är reglerna vid boknings/avboknings/ändrings-tillfället som gäller.

Det där med sjukdom hänger jag inte riktigt med på. Award-resorna är ju avbokningsbara och man återfår poäng och skatter. Vad är det ditt försäkringsbolag täcker vid sjukdom om du måste avboka biljetten? Får du ersättning för utgången voucher och/eller utgångna poäng?

Mitt råd är att försöka hitta något annat bra resmål i höst och göra en ny bokning, SAS tillåter fortfarande ombokningar av Star Alliance-resor men inte nybokningar.

I övrigt håller jag helt med om det Palmen skrev ovan. Även jag vill önska dig lycka till i diskussionen, SAS har ju ibland varit väldigt tillmötesgående förut så de kanske är det denna gång också.
Den stora skillnaden här är ju att det är SAS som inte kan leverera på den ”köpta” resan. Sen kan de självfallet hävda en extraordinär händelse vilket det är.

Tror även försäkringen, antingen hem eller på kortet skulle dra öronen åt sig innan de betalar ut ersättning nu. Så därför bra att de hotell vi haft kontakt med bokat av utan problem.

När det gäller mitt exempel om voucher och poäng på försäkring så har jag, utan att ta den långa storyn, lyckats få ”ersättning” för att köpa nya poäng i samband med en händelse som medförde att poäng ”brann inne” dock aldrig resonerat med försäkringsbolaget gällande vouchers.

Kanske råkade jag få en handläggare och också jobbar hårt för sina EB poäng :)

När det gäller mitt exempel om voucher och poäng på försäkring så har jag, utan att ta den långa storyn, lyckats få ”ersättning” för att köpa nya poäng i samband med en händelse som medförde att poäng ”brann inne”
Bravo! Långt ifrån alla försäkringsbolag tillåter/värderar medlemspoäng på det sättet, grattis till ett bra val. Jag vet att exempelvis Länsförsäkringar godkänner detta, får jag fråga var du hade din försäkring när detta hände?

Sitter på Bali med en Awardresa (med voucher) hem i början på Maj.
Kan bli så att vi behöver styra om och åka hem tidigare.
Hur går man tillväga för att söka tillgänglighet?
Eller är det bara ringa Tallin och be att dom letar?

Sitter på Bali med en Awardresa (med voucher) hem i början på Maj.
Kan bli så att vi behöver styra om och åka hem tidigare.
Hur går man tillväga för att söka tillgänglighet?
Eller är det bara ringa Tallin och be att dom letar?

Tyvärr verkar det vara så att "vanliga" regler gäller om inte dina flyg är inställda. Det vill säga att ombokning av påbörjat resa är inte möjligt. Det kommer nog dröja ett antal veckor in i april innan flyg i maj ställs in.

Tyvärr verkar det vara så att "vanliga" regler gäller om inte dina flyg är inställda. Det vill säga att ombokning av påbörjat resa är inte möjligt. Det kommer nog dröja ett antal veckor in i april innan flyg i maj ställs in.
Vi har varit här sen oktober så vågade mig inte på en ToR bokning :).Är ganska glad nu att hemresan är en enkelresa som jag med andra ord kan boka om.
Frågan är bara hur jag hittar alternativa hemresor?

Toppen