Senaste nytt

SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance

Kan vi avsluta diskussionen om UD/UM (och annat off topic) i denna tråd och hålla den till frågor och info om att sas nu inte tillåter nya awardbokningar med Star Alliance bolag...

/Moderator

Det verkar minst sagt överdrivet att tro att SAS skulle gå i konkurs. Det kommer inte att ske. Det kommer Sverige och våra grannländer Norge och Danmark att se till. Däremot är det tråkigt att det inte går att boka med övriga *A bolag just nu. Men det är bara att avvakta krisen just nu eftersom det ändå inte känns rätt att resa, i varje fall när det gäller nöjesresor.

Det verkar minst sagt överdrivet att tro att SAS skulle gå i konkurs. Det kommer inte att ske. Det kommer Sverige och våra grannländer Norge och Danmark att se till. Däremot är det tråkigt att det inte går att boka med övriga *A bolag just nu. Men det är bara att avvakta krisen just nu eftersom det ändå inte känns rätt att resa, i varje fall när det gäller nöjesresor.

Jag vill verkligen hålla med. Tanken på att SAS skulle gå i konkurs känns oerhört avlägsen.
Samtidigt tänker jag på att SAS ville sänka arbetstid / löner med 20%, detta innan USA beslutade om sitt stopp, och nu följs det av att Danmark stänger sina gränser för utländska medborgare. Och så läser jag på DN.se att det inte finns något beslut om räddning inom flygbranschen.

Med det sagt vill jag ändå hålla med, men jag kan förstå oron som är underbyggd och inte helt obefogad.

Nu tillbaka till topic:
Klart att det är lite trist att man inte kan boka awards med *A nu, men det känns närmast väntat. Fokus måste ligga på helt andra delar av verksamheten just nu. Detta kan dock för min, och säkert många andras del, leda till att vouchers (och poäng) brinner inne. Vilket i sammanhanget är ett litet problem, men man kan ändå få önska att om SAS tar sig igenom detta och ut på andra sidan så kan de förlänga intjänade poäng och vouchers som inte kunnat användas på grund av dessa extraordinära omständigheter.

Den som lever får se.

Såhär skriver SAS:

"SAS TEMPORARILY SUSPENDS NEW AWARD BOOKINGS ON STAR ALLIANCE PARTNERS BOTH ONLINE AND VIA CALL CENTER
2020-03-13

The corona outbreak has developed fast and globally, with a severe impact on both SAS and the airline industry. The safety of our travelers and employees will always be our highest priority, and we are following the development of the current situation closely.

Due to the extraordinary circumstances and a large amount of last minute Star Alliance partner flight cancellations, outside SAS control, SAS needs to prioritize and assign its resources to support SAS passengers and will therefore temporarily suspend new award bookings on Star Alliance partners. If you have an existing Star Alliance bonus trips, it will be possible to rebook via call center.

It will still be possible to book new bonus trips with SAS and Wideroe with flexible rules just as normal. We are sorry for any inconvenience."

Vart har dom lagt upp denna information?

Toppen