Senaste nytt

SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance

En fundering, vi har en resa till Thailand bokad nu på onsdag. Som såklart inte blir av.

Grejen är den att jag bara för två veckor sedan gjorde en ombokning som medförde att jag ”brände” 2 st 2-4-1 vouchers, då de som låg på originalbokningen sluta gälla 31 dec 2019.

Om jag inte hade gjort ombokningen och bränt dom då, tror jag att vi med väldigt stor sannolikhet hade fått tillbaka voucherns nu när vi bokat av resa pga av rådande omständigheter.

Hur tror ni Tallin ställer sig till det?

På samma tema, har gjort en drös ombokningar fram och tillbaka och således betalat 150 kr per person och ändring. Tror ni det finns en chans att få tillbaka beloppet för alla ombokningar?

Vill verkligen understryka att frågan ställs hur ett undrande perspektiv, givet rådande läge så är det inget som jag tänker ta någon stor diskussion om med Tallin.

Last edited:
På samma tema, har gjort en drös ombokningar fram och tillbaka och således betalat 150 kr per person och ändring. Tror ni det finns en chans att få tillbaka beloppet för alla ombokningar?
Varför skulle du få tillbaka den administrativa kostnaden för alla ändringar du gjort? De har ju fortfarande gjort dessa ändringar på din begäran. Skulle säga att chansen att få tillbaka de pengarna ungefär är lika stor som att allt går tillbaks till det normala imorgon.

Man får väl förstå det men tycker allt att de kunde ha kvar onlinebokningen med flighter med utresa fr o m typ oktober åtminstone och info om att de inte kan bokas om via telefon. Känns ganska drastiskt att stänga ner allt. Men visst.

Jag som har 1.1 miljoner poäng på kontot (och massa checkar) och snart 1.4 om den tidiga sommarresan ställs in (vilket jag misstänker blir fallet), plus sambons 400K, hopps verkligen att SAS inte konkar eller ändrar reglerna kring poängresor in the long run.

Man får väl förstå det men tycker allt att de kunde ha kvar onlinebokningen med flighter med utresa fr o m typ oktober åtminstone och info om att de inte kan bokas om via telefon. Känns ganska drastiskt att stänga ner allt. Men visst.

Jag som har 1.1 miljoner poäng på kontot (och massa checkar) och snart 1.4 om den tidiga sommarresan ställs in (vilket jag misstänker blir fallet), plus sambons 400K, hopps verkligen att SAS inte konkar eller ändrar reglerna kring poängresor in the long run.
Det går ju att handla i EuroBonus shop och ta ut hotellnätter. Finns mao flera sätt att spendera poäng än att flyga för dem.

En kvalificerad gissning är att det idag inte finns systemstöd för att sätta en datumgräns för bokning i onlinebokningen, och då får man dra i stora nödbromsen istället.

Varför skulle du få tillbaka den administrativa kostnaden för alla ändringar du gjort? De har ju fortfarande gjort dessa ändringar på din begäran. Skulle säga att chansen att få tillbaka de pengarna ungefär är lika stor som att allt går tillbaks till det normala imorgon.
Rent objektivt argumenterat kan en anledning vara att samtliga ändringar är gjorda för att genomföra en resa som nu inte kan genomföras pga av rådande omständigheter.

• Gilla
Reactions: Gus
Rent objektivt argumenterat kan en anledning vara att samtliga ändringar är gjorda för att genomföra en resa som nu inte kan genomföras pga av rådande omständigheter.

Fast reglerna är väl ganska tydliga i att ringer du in och gör en ändring kostar det x. Sen att det i slutändan blev såhär spelar ingen som helst roll. Om något försök hitta alternativ senare under året och fråga om ombok på förfallna vouchers i samband med ändring, kanske finns en liten promille chans till det i rådande läge men tveksamt även det.

Samma om du råkar ut för sjukdom och inte kan åka på bonusresan om vouchern är förfallen - spelets regler.

Jag önskar dig lycka till att driva denna process vidare, jag tror du kommer behöva det.
Som jag avslutade mitt första inlägg med så ställdes frågorna ur ett undrande perspektiv. Då den uppkomna situationen på alla sätt och vis är unik tycker jag det är intressant att se hur ni resonerar kring anpassningar i agerande från kundservice.

Lite OT så har vi ex fått helt fria avbokningar på hotell som sedan lång tid passerat det gränsen. Så det finns gott om bolag/aktörer i resebranschen som helt frångår riktlinjer och villkor till följd av rådande läge.

Fast reglerna är väl ganska tydliga i att ringer du in och gör en ändring kostar det x. Sen att det i slutändan blev såhär spelar ingen som helst roll. Om något försök hitta alternativ senare under året och fråga om ombok på förfallna vouchers i samband med ändring, kanske finns en liten promille chans till det i rådande läge men tveksamt även det.

Samma om du råkar ut för sjukdom och inte kan åka på bonusresan om vouchern är förfallen - spelets regler.
När det gäller vouchern så är vår resa helt enkelt inte möjlig att genomföra då vi inte tillåts flyga ut från CPH. Så där utgår jag från att vi hade fått boka om eller boka av och fått tillbaka vouchern även om den gått ut. Allt annat vore ju orimligt.

Vid sjukdom är ju läget ett annat då mitt försäkringsbolag bör gå in och ta det givet att det inte finns ett avbokningsskydd.

Rimligt att vouchern ska likställas som betalmedel tänker jag.

Toppen