Senaste nytt

SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance

Bör man kanske boka med annat StarAlliance bolag nu med de poäng man har innan SAS går omkull? Känns ju tufft att återhämta sig med CPH igenbommat en månad?

Bör man kanske boka med annat StarAlliance bolag nu med de poäng man har innan SAS går omkull? Känns ju tufft att återhämta sig med CPH igenbommat en månad?

Tycker det är ganska tydligt i tråden att det är exakt det du inte kan göra nu.

Gå in på shoppingportalen om du är orolig för att poängen skall brinna inne.

Oklart vad du menar.
Frågan är:
Jag har en resa till bangkok 24/3. Vill inte åka (just nu), om det ens går med tanke på stängda gränser osv, men vill kanske inte heller boka av utan flytta fram resan till låt säga juli.

Går detta idag att göra? En ändring är ju i princip avbokning-> nybokning

Nu är det ju upp till var och en att bestämma och hur mycket man litar på den officiella statistiken som länderna släpper ifrån sig. Thailand har 39 aktiva fall just nu, en rapporterad avliden. Om vi skjuter från höften och säger att statistiken visar 25-50% av den verkliga utbredningen så är det fortfarande moderata nivåer. Håller du kvar bokningen så är väl den stora frågan om du blir insläppt. Sitter själv med en betald bokning med Qatar den 8/4.

Ska inte trötta ut er med resonemang kring slutsatser man kan dra från statistiken. Men har du varit symptomfri och inte exponerat dig för eventuell smitta innan skulle jag vara lugn. Men den stora frågan är ju om man blir insläppt.

Nu är det ju upp till var och en att bestämma och hur mycket man litar på den officiella statistiken som länderna släpper ifrån sig. Thailand har 39 aktiva fall just nu, en rapporterad avliden. Om vi skjuter från höften och säger att statistiken visar 25-50% av den verkliga utbredningen så är det fortfarande moderata nivåer. Håller du kvar bokningen så är väl den stora frågan om du blir insläppt. Sitter själv med en betald bokning med Qatar den 8/4.

Ska inte trötta ut er med resonemang kring slutsatser man kan dra från statistiken. Men har du varit symptomfri och inte exponerat dig för eventuell smitta innan skulle jag vara lugn. Men den stora frågan är ju om man blir insläppt.

Jag också med Qatar till BKK fån ARN den 8/4. Väntar in i det sista om jag ska åka beroende på hur jag mår, hur läget är i Thailand eller helst gärna att Qatar ställer in och jag får pengarna tillbaka.

Såhär skriver SAS:

"SAS TEMPORARILY SUSPENDS NEW AWARD BOOKINGS ON STAR ALLIANCE PARTNERS BOTH ONLINE AND VIA CALL CENTER
2020-03-13

The corona outbreak has developed fast and globally, with a severe impact on both SAS and the airline industry. The safety of our travelers and employees will always be our highest priority, and we are following the development of the current situation closely.

Due to the extraordinary circumstances and a large amount of last minute Star Alliance partner flight cancellations, outside SAS control, SAS needs to prioritize and assign its resources to support SAS passengers and will therefore temporarily suspend new award bookings on Star Alliance partners. If you have an existing Star Alliance bonus trips, it will be possible to rebook via call center.

It will still be possible to book new bonus trips with SAS and Wideroe with flexible rules just as normal. We are sorry for any inconvenience."

UD har ingen formell avrådan från utlandsresor.
Det har du rätt i, men de uppmanar alla att överväga behovet av att genomföra resan, samt att genomföra riskanalys och sedermera fatta informerade beslut.

"Publicerad 13 mars 2020

WHO har konstaterat att spridningen av det nya coronaviruset är en pandemi. Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte. Varje resenär har själv ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut. Den som tillhör en riskgrupp bör vara särskilt uppmärksam.

I ett mycket osäkert läge kan situationen ändras från timme till timme. Detta gäller såväl virusspridningen som inresebestämmelser som kan ändras med kort varsel. Gränser kan stängas och nya karantänsregler upprättas. Också mot denna bakgrund är det viktigt att tänka igenom om resan bör genomföras.

Viktiga källor till information är UD:s olika plattformar, däribland ambassadernas hemsidor och appen UD Resklar, liksom Folkhälsomyndighetens rekommendationer om hur man undviker att smitta sig själv och andra. Våra ambassader uppdaterar löpande sin reseinformation utifrån den bästa möjliga information som finns tillgänglig för stunden. Det är viktigt att alla som planerar en resa tar del av denna information."

Stor osäkerhet när det gäller utlandsresor - Regeringen.se

Toppen