Senaste nytt

SAS Startar Stockholm-Vilnius 1 april

Kommer SAS verkligen köra tre klasser ombord på en så liten kärra?

Kollade nu och det verkar som att man kör ett "intra-Scandinavia"-koncept till VNO. Antagligen för att det är ett så litet plan. Det kommer alltså finnas Economy Extra och Economy enbart. Finns inga bokningsklasser i Business tillgängliga heller, konstigt med tanke på eventuella genomgående biljetter från andra destinationer?

Kul med ARN-VNO.
Jag har en stark minnesbild av att SAS tidigare flög ARN-VNO med Dash Q400 fram till ca 2005. Kan det stämma?
Även Air Baltic, Estonian Air och Skyways har genom åren i omgångar försökt sig på ARN-VNO i sammarbete med SAS.

Ett tag flög både Estonian och Skyways dagligen på linjen + Wizz från Nyköping. Wizzair gav upp först och sedan Estonian, vilket gjorde att Skyways gick upp till 2x per dag. Sedan gick man ner till 1x per dag innan man la ner linjen. Hoppas linjen blir kvar i SAS regi då jag flyger till VNO ganska frekvent.

Tänk om SAS kunde öppna GDN igen med Saab 2000.

Ett tag flög både Estonian och Skyways dagligen på linjen + Wizz från Nyköping. Wizzair gav upp först och sedan Estonian, vilket gjorde att Skyways gick upp till 2x per dag. Sedan gick man ner till 1x per dag innan man la ner linjen. Hoppas linjen blir kvar i SAS regi då jag flyger till VNO ganska frekvent.

Tänk om SAS kunde öppna GDN igen med Saab 2000.

Tror att VNO är dödsdömt även denna gång.... Jag kant inte riktigt se vem som ska åka dit; speciellt inte enligt presenterad tidstabell. Varför ska man välja Vilnius före Tallin och Riga (eller övriga öst för den delen)?

Min mor har vari, med jobbet, i Vilnius tre gånger och kan inte minnas många positiva ord om staden (hon kanske är negativ). Som Jonas C påpekade - för 500kr t/r är jag villig att prova.

Gdansk måste bara komma tillbaka! Ett av de trevligaste resmål jag besökt (tillsammans med Sopot, precis bredvid)

Visst är inte tiderna optimala, men om Estonian kunde fylla en 737a kl 18 från VNO, varför ska inte SAS lyckas. Många svenska bolag finns i Vilniustrakten så jag tror det går vägen.

Det är mycket affärsreser åt båda hållen mellan Litauen och Sverige, så linjen bör självklart kunna fungera. Tidtabellen är ett orosmoln, men med en frekvens/dag är det OK tider tycker jag.

Känner att jag behöver gå in och försvara ARN-VNO satsningen lite, även om jag inte gillar att åka propellersnurror.
Dom gånger jag varit i VNO för jobbet så har det alltid varit en hel del svenskar med både via CPH och TLL så det kan nog funka med ett mindre plan direkt från ARN.
Tycker tidtabellen är helt ok med att landa tidig kväll och ger tid för ett par kundbesök dagen efter. Flyga in/ut samma dag gör ju att en tvåtimmars försening kan göra hela resan meningslös.

Många företag i Litauen har sin marknad i Ryssland och/eller Kina, en del är samägda med kinesiska ägare vilket ger en bra marknad att jobba mot via Litauen (nej jag jobbar inte för något turistråd eller så).

Villnius kanske inte är det första resmålet man tänker på som turist men stan känns fräshare än Tallinn, maten helt ok och man får mycket bra hotellrum för 500-600kr/natt.....men framför allt, vem kan motstå en stad som har ett Frank Zappa monument.

Nu vet jag att KF ska in och köra SK-rutter i sommar med sin flotta, men visst är det här annars ett avsteg från att alla SAS-rutter körs med motsv 736 eller större? Kommer SAAB:en vara SAS-målad?

Aldrig varit i eller längtat till Baltikum, men om jag skulle åka är det absolut Vilnius som lockar i första hand. Verkar allmänt "quirky" och rätt kul att dricka sig igenom en helg.

Som språknörd vore det också kul att höra litauiska talas, ska vara ett av världens mest konserverade språk med rester kvar från urindoeuropeiskan som talades för många tusen år sedan. :eek:

Hej!

Om man bara ska ha en rundtur per dag så är det här det bästa upplägget som någon sagt. När jag har åkt till Vilnius i jobbet så har jag alltid åkt dit så att jag ankommit på eftermiddagen dagen innan mötet och sedan åkt hem efter mötet på eftermiddagen. Tiderna passar riktigt bra för min del, man behöver inte åka alltför tidigt från kontoret i Vilnius heller.

För övrigt så är Vilnius old town riktigt mysig och väl värd att besöka!

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Toppen