Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

Perspektiv;

Åkte i Torsdags samt igår inrikes mellan LGA och ORD på American Airlines.
737 ena hållet och MD80 tillbaka.
AA, detta hemska bolag, vann över SAS på nästan alla punkter.
SAS klarar lika på punkten in-flight catering då båda bjuder på kaffe och vatten.

En mina FT kollegor flög faktiskt hem från ORD via ARN på SK i C.
Dag flight, ok. Natt flight, aldrig igen.

SAS och dess trogna: The blind leading the blind...

Perspektiv;

SAS klarar lika på punkten in-flight catering då båda bjuder på kaffe och vatten.

Om man bor i Stockholm eller i Köpenhamnsregionen så är det LX, LH eller SK som gäller rent praktiskt iaf. med resemönster mot Schweiz, Tyskland och Frankrike. Pendlar man till London city är säkert BA bättre.

Om man rangordnar dessa *A bolag så är det absolut LX, SK och sist LH. LH har riktigt kass mat intra-EU och man kan inte köpa något annat som man hellre vill ha. De följer inte allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och är allmänt bängliga att ha och göra med om det strular om man inte är SEN eller HON. Det finns vissa varningstecken på LX också (de är ju trots allt LH-group) men så länge man får direktkontakt med någon i Zurich eller Basel så går det fint.

SK är punktliga, har hyffsat BoB sortiment (traktamente täcker detta), är oftast bra att ha och göra med om det strular och ger bra poäng även i lägsta economy. Fyra bra skäl att försöka boka SK intra-EU om man kan.

Jag tycker för övrigt inte det är konstigt att SAS direktflyg till/från USA går så bra. Vem tusan vill stappla ut jetlaggad och sitta och vänta i Frankfurt eller Heathrow efter en atlantflygning?

Jag tycker för övrigt inte det är konstigt att SAS direktflyg till/från USA går så bra. Vem tusan vill stappla ut jetlaggad och sitta och vänta i Frankfurt eller Heathrow efter en atlantflygning?

1st_traveller gör nog det i FRA/MUC... ;) (som enligt egen uppgift är HON)

Vi har alla olika perspektiv i sakfrågan val av flygbolag utifrån den metropol man startar resan. Jag bor i Luleå och alternativen heter där SK eller DY. Av både etiska och moraliska skäl sätter jag SK före DY och när det initiala valet är gjort så fortsätter jag inom alliansen om det är intra-EU eller intercontinentalt (genomgående biljett). Har man en startpunkt med ännu fler alternativ så respekterar jag det val som den enskilde gör av flygbolag och allians på precis samma sätt som jag respekterar folk för deras val av bilmärke, även om jag personligen kan ha en bestämd uppfattning om bästa eller sämsta alternativ.

Perspektiv;

BA flyger endast från Stockholm och Göteborg i Sverige och det är bara till London. Är det inte bättre att BA börjar flyga inrikesflyg i Skandinavien så att SAS trogna kan upptäcka att det finns bättre flygbolag? Det finns ingen lag som förhindrar BA att operera inrikesflyg i Sverige eller intra-Europa flyg till/från Sverige.
Det spelar absolut ingen roll hur underbar British Airways eller Singapore Airlines är, så länge de inte flyger de sträckorna man själv ofta flyger.

Jag skulle också kunna säga, "Vakna BA anhängare! Det finns bättre flygbolag än BA och det finns definitivt bättre FFP än BAEC." men jag säger inte. Varför? Jo, för jag respekterar andras åsikter och val av flygbolag och FFP.

Det är okej att säga att man inte gillar SAS eller andra flygbolag, det är helt upp till var och en och det är helt normalt.
Men att komma till SAS forum och gör narr av/förnedrar SAS och deras trogna är inget som jag anser ett civiliserat beteende.

Jag vill poängtera igen att jag är ingen SAS fan heller(jag är bmi Diamond Club fan även om det försvinner om ett par månader:(), men jag hatar orättvis behandling/jämförelse.

Men var sade jag något om BA?! Man läser det man vill läsa... suck.

Fortsätt stödja det sjunkande skeppet som är SAS. Njut av det överkokta ägget med danskt rågbröd i Scandi loungen, ner-spolat med apelsinjuice-koncentrat.

Fortsätt stödja det sjunkande skeppet som är SAS. Njut av det överkokta ägget med danskt rågbröd i Scandi loungen, ner-spolat med apelsinjuice-koncentrat.

Hoppsan! Lite bitterhet.....
Jag har tidigare dragit en tråd om förhållningssätt här på BC och får återigen uppleva vad JAG anser är onödigt. Visst kan vi ha en trevligare ton?

Concorde,

Jag betackar mig för ditt försök till hån! Jag anser mig inte vara blind, för mig är SAS det absolut bästa valet på de sträckor jag flyger. Det finns andra alternativ, DY, Sundsvallsflyg, Air Baltic m.fl. MEN SAS är det absolut bästa för mig och mitt resmönster.

För övrigt håller jag med Nystrom, en trevligare ton gagnar alla :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Jag är beredd att gå på AHO's linje i denna fråga.. Det är ju ett faktum att såväl europatrafik som inrikes trafik från Skandinavien går tungt för "standardbolagen" (t.ex verkar ingen få ekonomi på BMA-CPH).

Ingen flag-carrier med vettet i behåll skulle vilja operera inrikes i Sverige, det är en ren förlustaffär. Valet står mellan ett flygbolag, SAS, som kanske inte briljerar i alla avseenden, eller inget flygbolag alls.

Jag har svårt att förstå hur man kan uppröras över vilket flygbolag andra flyger, om man själv inte använder bolaget. Det är lite som att bli förbannad på folk som kör KIA bara för att man själv kör BMW..?

Är det kanske skattepengarna som upprör folk? Jag tycker personligen att SAS bör kunna subventioneras som en del av Sveriges infrastruktur.. Åtminstone så länge norra och södra Sverige inte kan bindas samman på annat sätt.

Lite trevligare ton skulle uppskattas :) Säger det inte som redaktör, utan som medlem på Sveriges trevligaste forum

Men var sade jag något om BA?! Man läser det man vill läsa... suck.

Korrekt, du talade om AA och inte BA.

Den loungen har praktiska duschar, äggen har jag missat. On topic, vi kan alla drömma om det perfekta bolaget men om vi skall vara realistiska så är det *A som gäller om man har det i Sverige vanligaste affärsresemönstret med kunder etc. i framförallt mellaneuropa. Man kan åka kors och tvärs för att flyga annat än *A men det är ganska opraktiskt och jag har svårt att se att det skulle bli bättre på något sätt.

Toppen