Senaste nytt

SAS största sparprogram någonsin?

Dr. Miles

Expert
Men var sade jag något om BA?! Man läser det man vill läsa... suck.
Korrekt, du talade om AA och inte BA.
Point taken.
Men AA flyger inte intra-Skandinavien/Europa heller, så jämförelse i det avseende är irrelevant.
Ungefär som jag skulle inte jämföra mellan Singapore Airlines(SQ) eller THAI(TG) och SAS om short-haul service.

Det framgick inte heller vilket flygbolag Concordes kollega brukar flyga över Atlanten och i vilken klass.
 

Mr.C

Medlem
Intressant läsning på länken

Blir en spännande kamp i vinter om det stämmer...

Richard Björnelid -
"SAS vd Rickard Gustafson riktar ett alexanderhugg mot bolagets kostnader.

Ledningen tvingar de anställda att säga upp sig och söka om sina tjänster och acceptera 25 procents lägre löner. Enligt en centralt placerad källa berör de drastiska åtgärderna de flesta avdelningarna inom SAS-koncernen i såväl Sverige, Danmark som Norge."
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Intressant läsning på länken

Blir en spännande kamp i vinter om det stämmer...


Nja, helt rätt om att det står i strid med LAS har han sannolikt inte. När du gör en omorganisation så har du rätten att säga upp och låta de anställda söka om sina tjänster. Det innebär att om man nu väljer att låta Blue1 blir operativa och ta över personalen så är det enligt min uppfattning OK.

Försvarsmakten gjorde så 1995 när man slog ihop försvarsgrenarna till en gemensam organisation och det var inte i strid med arbetsmarknadens lagar
 

Fredrik

Medlem
Det är inte mot lagarna men mot andan i lagarna. Det är ett problem när staten är ägare. Nu blir det politik så jag tror vi borde lämna den vidare diskussionen om det till en annan plats.
 

Alx

Medlem
Oj så nu ska även SAS börja lönedumpa och behandla sin personal som handelsvaror där billigast möjligt är det som gäller?! Vart tog moralen vägen?
 

Homer

Medlem
en motsvarande dominans i Europa finns ju bara i Storbritannien och jag gissar att det är ont om longhaul utanför London där också?


Inte direkt, från exempelvis Manchester flyger Emirates med en A380, Virgin flyger till ett flertal destinationer i USA
och det gör även AA. Sen har vi Etihad, Qatar, PIA samt diverse pakistanska och Bangladesh bolag, och det är säkert något jag glömt.
 

Homer

Medlem
BA flyger endast från Stockholm och Göteborg i Sverige och det är bara till London. Är det inte bättre att BA börjar flyga inrikesflyg i Skandinavien så att SAS trogna kan upptäcka att det finns bättre flygbolag? Det finns ingen lag som förhindrar BA att operera inrikesflyg i Sverige eller intra-Europa flyg till/från Sverige.
.



Du menar typ Oslo-Århus, Bromma-Århus, Bergen-Billund, Göteborg-Manchester, Billund-München osv.
;)

SunAir - Rutekort
 
Toppen