Senaste nytt

SAS ställer in flight 1 mån innan avgång

Comparable transport condition innebär inte att det måste vara awards. Det ska vara likvärdig resa i form av kabinklass och likvärdig väg att flyga.
Korrekt. Men den punkten är subject to availability, men vad jag sett så definierar den inte tydligare vad subject to availability faktiskt betyder och därmed använder de den för att skingra sig. Finns det någon striktare definition som sats i domstolsutlåtande eller liknande?

Däremot är det ju väl tydligt att de inte behöver vara comparable conditions på ombokning till "så snart som möjligt" om man skulle göra det valet.

(I just detta case känns det inte orimligt att "rätt agent" skulle kunna låsa upp en plats på deras eget flyg via Boston. Men det hänger på rätt agent och det är frågan om de *måste*)

Spelar ingen roll om han bokat SAS med poäng eller pengar, SAS har skjutit upp flyget och är därmed skyldiga att omboka till andra alternativ. Sen kommer SAS inte göra detta frivilligt utan betalar hellre tbx summan.
Det spelar visst roll pga. det måste finnas motsvarande bokningsklasser lediga på det flyg som ombokningen skall ske till. När det gäller Star Alliance poängbokningar så måste bokningsklass I finnas tillgänglig för att ombokning skall kunna ske till business class. För pengar finns fler bokningsklasser tillgängliga och betydligt fler platser men det betyder inte att SAS är tvungna att boka om till dessa med en månad kvar till avgång.

Comparable transport condition innebär inte att det måste vara awards. Det ska vara likvärdig resa i form av kabinklass och likvärdig väg att flyga.
Inte helt sant med kabinklassen då detta avgörs tydligen case-by-case. Citat från ett svar från EU gällande 261/2004:

Article 8(1) of Regulation (EC) 261/2004[1] provides that passengers of a cancelled flight shall be offered a choice between (a) reimbursement, (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity or (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

The choice offered to passengers under Article 8(1) is to be made once. As soon as the passenger has chosen one of the three options under Article 1 (a), (b) or (c), the air carrier no longer has any obligation linked to the other two options. When passengers are offered the option of re-routing of a journey, this must be ‘under comparable transport conditions’. Whether transport conditions are comparable depend on a number of factors and must be decided on a case-by-case basis.

The Commission recommends, in the Interpretative guidelines for Regulation 261/2004 on air passenger rights under point 4.2.[2], certain good practices. One of them is that re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the passenger paid for the original service.

The Commission proposed a revision of Regulation (EC) 261/2004 on 13 March 2013 (COM(2013)130 final)[3] in which a new Article 8(5)[4] clarifies that if the air carrier cannot reroute the passenger on its own service within 12 hours, it must consider other carriers or other transport modes, subject to seat availability.

Moreover, it explains that notwithstanding Article 22(1) of Regulation 1008/2008[5], the other air carrier or other transport operator shall not charge the contracting carrier a price that goes beyond the average price paid by its own passengers for equivalent services in the last three months.

Det framgår alltså inte någonstans att kabinklassen måste vara samma. Visst, det står att The Comission recommends…. good practises… men det verkar mer handla om riktlinjer och rekommendationer.

Ja, artikel 8.1.b i förordningen fastslår att ombokning skall ske enligt likvärdiga transportvillkor men enligt ovan avgörs detta från fall till fall.

Artikel 8

Rätt till återbetalning eller ombokning

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan

a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,

- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,

b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller

c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Det går också att läsa i EU-kommissionens Interpretative Guidelines on Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament angående inställda flyg:

— if possible, passengers should not be downgraded to transport facilities of a lower class compared with the one on the reservation (in the event of downgrading, the compensation provided for in Article 10 applies),

Alltså om möjligt inte nedgradera passageraren och om så görs skall ersättning utgå. Öppnar alltså för tolkningar och det framgår ej tydligt att det måste vara samma. Nedgradering får alltså ske.

Har vänner som råkade ut för samma sak och blev ombokad via USA till Toronto. Problemet är bara att pga visa regler kan en av dom inte resa via USA.

De fick ringa 6 ggr innan en agent på sas löste detta genom att boka in dom på en Air Canada flight från Europa direkt till Toronto, vilket är precis vad de har rätt till.

Rent krasst, om sas vägrar boka om hemresan kan man köpa en egen resa hem som är likvärdig och skicka in kvitton till sas för att ersätta det. Problemet är att det blir svindyrt, man får ligga ute med pengarna, risk för att behöva ta det till domstol för att då rätt.

Tack alla för snabba svar och stort engagemang! Ska läsa igenom de legala delarna vad som gäller som lämnats här och sen får det väl tas ett antal rundor till med sas för att se om man kan få kontakt med en vettig agent.

— if possible, passengers should not be downgraded to transport facilities of a lower class compared with the one on the reservation (in the event of downgrading, the compensation provided for in Article 10 applies),

Alltså om möjligt inte nedgradera passageraren och om så görs skall ersättning utgå. Öppnar alltså för tolkningar och det framgår ej tydligt att det måste vara samma. Nedgradering får alltså ske.
Om alla flyg som råkar gå har slut i business vore det lämpligt att nedgradera. Annars inte, och jag har svårt att tro att det inte finns alternativ i business för TS.

Du har rätt att kräva att SAS bokar om dig med annat bolag, i business. Alternativt kan du acceptera att bli nedgradrad till ekonomi och därefter få kompensation enligt beloppen för nedgradering i 261/2004. De kommer totalvägra att boka andra bolag i business om de inte kan hitta awardplatser, vilket är helt fel, men de kommer inte lyssna på dig. Du kan också som @palmen skriver köpa en egen biljett och sedan kräva pengarna tillbaka av SAS, men trolig utkomst att du måste ta dem till domstol.

Jag hamnade själv i samma sits för något år sedan och grävde fram rättsfall och fakta och argumenterade med SAS. Det slutade med att jag av andra skäl inte kunde resa så det rann ut i sanden. Men kontentan är att de vägrar följa det som omfattas av 261/2004 i de här fallen.

Det finns nånga rättsfall från svenska hovrätter som fastslagit att om flygbolaget inte bokar om och passageraren själv köper en ny biljett så måste bolaget som ställde in ersätta merkostnaden för den nya biljetten. Det spelar ingen roll om det är en award och det spelar ingen roll om det är mer än 14 dagar kvar till avgång när flygbolaget ställde in sitt flyg. Det finns också många rättsfall som fastslagit att skyldigheten att boka om också innefattar till andra bolag, och även om bolaget som ställde in avgången inte har något samarbete med det andra bolaget.

"Likvärdiga transportvillkor" är också tolkat och bl.a. en biljett i SAS Plus som ombokats till vanliga ekonomiklass på ett annat bolag ansågs vara en nedgradering.

Tyvärr struntar SAS oftast i allt detta och gör vad de själva tycker är lämpligt.

I veckan ställde SAS in mitt flyg mellan Gbg och Sthlm på en resa från NY via Göteborg.
En bonusresa i business över Atlanten som genast öppnades upp till att bli direkt från NY till Sthlm istället trots att det inte fanns några bonus i business ens när jag bokade min resa. Så blev en riktig vinstlott för mig när de skakade fram en bonusplats på direktflyget så visst kan de.

De kommer totalvägra att boka andra bolag i business om de inte kan hitta awardplatser, vilket är helt fel, men de kommer inte lyssna på dig.
De flesta agenter kommer totalvägra. Men kommer man bara fram till "rätt agent", dvs någon som faktiskt förstår sig på detta så kommer de kunna boka om till andra bolag inom star alliance. Men man har tyvärr en rejäl uppförsbacke att nå dit.

Det bästa man själv kan göra är att föreslå rimliga alternativ som man kan tänka sig åka istället, då har man störst chans att få igenom en ändring som passar.

Hej,

Har bokat en EuroBonus resa i business 7/4-22/4 från CPH till NYC via Bryssel och sedan hem från Toronto till CPH via ARN.

Fick imorse ett sms om att flighten från Toronto blivit inställd och att dom inte hittat annat alternativ att omboka till. Så antingen får jag pengarna tillbaka eller så skulle jag kontakta deras kundtjänst.

Kontaktade kundtjänst direkt för att kolla alternativ men de erbjöd bara hem i economy via NYC->LHR->CPH.

Påpekade att det finns alternativ med t.ex. Air Canada direkt från Toronto till CPH men de är tydligen inte "tillgängliga" för SAS att boka om till...

Hittar även flight från Toronto till CPH via Boston med SAS i business men även den menar dom inte går att boka då den inte säljs som EuroBonus poängbiljett...

För mig känns de som att sas har fuckat upp och dom får lösa det... Men känner mig hyfsat screwed...

Så jag undrar helt enkelt... Vad har jag för alternativ? Är jag fucked by SAS?

Något med erfarenhet?
Känns som om du talat med fel agent. Att SAS inte vill/kan boka om dig på sin egen metall, oavsett bonus eller ej, har jag aldrig råkat ut för. Visst är de lite motvilliga, men det brukar altid gå. Hände mig senast i veckan som gick. En inställd bonusflygning ARN-LLA och en automatisk ombokning till en dålig tid. Ringe och bad dem boka om till annan flight som passade mig bättre (den mest attraktiva avgången helt utan bonusplatser). "Jag skall bara höra först" sade agenten och lät mig vänta någon minut. Sedan kom hon tillbaka och bokade om mig till önskad flight.
Har även hänt mig när jag bokat Star Award. SAS har då bokat om mig till sin egen metall när flygning ställts in (på samma sätt som det alternativ du föreslår Toronto-Boston-CPH), trots att några bonusplatser inte fanns.

Däremot brukar de, som andra ju vittnar om, vägra att boka om till andra flygbolag om det inte finns bonusplatser

Toppen