Senaste nytt

SAS ställer in flight 1 mån innan avgång

Hej,

Har bokat en EuroBonus resa i business 7/4-22/4 från CPH till NYC via Bryssel och sedan hem från Toronto till CPH via ARN.

Fick imorse ett sms om att flighten från Toronto blivit inställd och att dom inte hittat annat alternativ att omboka till. Så antingen får jag pengarna tillbaka eller så skulle jag kontakta deras kundtjänst.

Kontaktade kundtjänst direkt för att kolla alternativ men de erbjöd bara hem i economy via NYC->LHR->CPH.

Påpekade att det finns alternativ med t.ex. Air Canada direkt från Toronto till CPH men de är tydligen inte "tillgängliga" för SAS att boka om till...

Hittar även flight från Toronto till CPH via Boston med SAS i business men även den menar dom inte går att boka då den inte säljs som EuroBonus poängbiljett...

För mig känns de som att sas har fuckat upp och dom får lösa det... Men känner mig hyfsat screwed...

Så jag undrar helt enkelt... Vad har jag för alternativ? Är jag fucked by SAS?

Något med erfarenhet?
 
Tyvärr så är detta baksidan med att boka med poäng. Då det är en månad kvar är inte SAS skyldiga på något sätt att boka om dig till annat än tillgängliga bonusplatser så du har inga alternativ än att acceptera avbokning eller ekonomialternativet.
 
Känns ju rätt ruttet...
Inte så att där finns mycket business alt kvar en mån före avgång... Trist att sas verkar sätta i system att ställa in dåligt fyllda flighter...

Flera nära bekanta som råkat ut för samma skit nyligen.


Vad är sannolikheten att där dyker upp mer alt nära inpå? (
 
Känns ju rätt ruttet...
Inte så att där finns mycket business alt kvar en mån före avgång... Trist att sas verkar sätta i system att ställa in dåligt fyllda flighter...

Flera nära bekanta som råkat ut för samma skit nyligen.


Vad är sannolikheten att där dyker upp mer alt nära inpå? (
Hur långt är ett snöre?

Ta ekonomialternativet och lägg poängen du får tillbaka på plusgrade till Plus eller Business om det är SAS du flyger hem med.
 
Tyvärr så är detta baksidan med att boka med poäng. Då det är en månad kvar är inte SAS skyldiga på något sätt att boka om dig till annat än tillgängliga bonusplatser så du har inga alternativ än att acceptera avbokning eller ekonomialternativet.
Spelar ingen roll om han bokat SAS med poäng eller pengar, SAS har skjutit upp flyget och är därmed skyldiga att omboka till andra alternativ. Sen kommer SAS inte göra detta frivilligt utan betalar hellre tbx summan.
 
Spelar ingen roll om han bokat SAS med poäng eller pengar, SAS har skjutit upp flyget och är därmed skyldiga att omboka till andra alternativ. Sen kommer SAS inte göra detta frivilligt utan betalar hellre tbx summan.
Men är det mer än 14 dagar är de väl inte skyldiga att boka om på samma sätt... Tyvärr. Reglerna där säger ju att man ska få välja mellan:

the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity

re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,

re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.


Andra punkten kräver inte samma kabinklass och tredje punkten är subject to availability och det är väl den som de använder för att bara vila om på andra bonus biljetter.
 
Tyvärr så är detta baksidan med att boka med poäng. Då det är en månad kvar är inte SAS skyldiga på något sätt att boka om dig till annat än tillgängliga bonusplatser så du har inga alternativ än att acceptera avbokning eller ekonomialternativet.
Det där stämmer inte, SAS har ställt in sin egen flight. Utförande flygbiljett är alltid skyldig att boka om till likvärdigt alternativ.

Det du hänvisar till är om man bokar en award med annat flygbolag så har sas inte någon skyldighet att boka in på annat än tillgängliga awards. Det är det flygbolag som har den skyldigheten.

@Filip Nilsson
Dina rättigheter är att välja på 3 alternativ från sas.
1. Återbetalning
2. Ombokning till likvärdigt alternativ med minimal skillnad i tid.
3. Resa vid senare tillfälle.

Observera att det är du som väljer alternativ, inte SAS.
SAS har ställt in och de ska utan problem kunna boka dig på annat sas flyg som har biljetter till försäljning (behöver inte vara awards) samt lösa connection om det behövs till annan flygplats.

Tyvärr så lär du få ringa sas x gånger innan någon vettig person svarar och gör detta.
 
Men är det mer än 14 dagar är de väl inte skyldiga att boka om på samma sätt... Tyvärr. Reglerna där säger ju att man ska få välja mellan:

the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity

re-routing to your final destination at the earliest opportunity or,

re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats.


Andra punkten kräver inte samma kabinklass och tredje punkten är subject to availability och det är väl den som de använder för att bara vila om på andra bonus biljetter.
Comparable transport condition innebär inte att det måste vara awards. Det ska vara likvärdig resa i form av kabinklass och likvärdig väg att flyga.
 
Låter som det är en StarAward det handlar om, eller?
Frågan är om SAS då menar att deras disclaimer kring tillgänglighet även träffar dem själva?
 
Låter som det är en StarAward det handlar om, eller?
Frågan är om SAS då menar att deras disclaimer kring tillgänglighet även träffar dem själva?
I det tilfellet er disclaimeren ugyldig

Eu261
Article 15

Exclusion of waiver

1. Obligations vis-à-vis passengers pursuant to this Regulation may not be limited or waived, notably by a derogation or restrictive clause in the contract of carriage
 
Toppen