Senaste nytt

SAS slutar flyga Göteborg/Ålborg - New York 2024

FilipJ

Medlem
Off topic, men skrev till Sun-Air och frågade. De skulle precis byta schema, i November, vilket innebar att man nu kan byta snabbt (35min i BLL) och flyga GOT-BLL-LCY på 2h50min-3h.

Gick inte att hitta via ITA-Matrix (gissar att Sun-Air inte använder det bokningssystemet) och kommer inte upp om man söker GOT-LCY på British Airways hemsida. Det som fungerar är att använda Google Flights, och sedan outro-link till BA's hemsida. Tokdyrt för stunden, men kanska värt det.
Visa bifogad bild 147439
Jäklar vilka bra tider! Snart kanske önskan att flugit till alla "major" flygplatser i London kan gå i uppfyllelse! :D
 
Om det är målet kan du ju annars hoppa på valfri KLM kärra via AMS. Kör ju till LCY varje timme typ.

Filtrera på avgångar som tar mindre än 4h ger detta en slumpmässig dag. Mellanlandning på BLL är ju klart en tidsbesparing men kanske inget revolutionerande. IMG_5596.jpeg
 

bnr

Medlem
Teheran tror jag är en mycket osannolik destination med tanke på de långvariga sanktionerna mot landet, som bl.a. omfattar förbud för iranska fraktflyg till EU-flygplatser men tydligen inte passagerarflyg. Såvitt jag kan se på flightconnections är dock Lufthansa och Austrian de enda två västliga bolag som flyger dit, och jag är något förvånad över att de tar den risken.

Edit: Förutom att svenska UD har en aktuell avrådan från alla resor till Iran. (Ofta skiljer det sig inte så mycket åt mellan EU-länder.) https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/iran/
Sanktionerna har inget att göra med hur sannolikt det är för europeiska flygbolag att trafikera destinationen.
Det är långt ifrån alla iranska passagerarflyg som får flyga till Europa, vad jag vet är det enstaka flygbolag med enstaka modeller (t.ex. Iran Airs relativt nya A330) som trafikerar destinationer i Västeuropa.

"Just nu" är det stökigare än normalt till Iran p.g.a inrikes instabilitet och omfattande demonstrationer (senaste 14 månaderna) som blivit väldigt uppmärksammade. Av den anledningen kan Iran och Tehran anses vara en lite svår destination att satsa på, kanske för volatilt.

Bortsett från allt ovan så är det redan idag ganska smidigt att ta sig till t.ex. Tehran med Turkish och Qatar. Ett bra direktalternativ saknas dock...
Finns gott om iranier i Kastrups upptagningsområde (inkl. Sverige, Danmark och norra Tyskland); men då konkurrerar man med Turkish, Qatar, Lufthansa och Austrian (min känsla är att det är i den ordningen till och med).
 

Tomas E

Medlem
Sanktionerna har inget att göra med hur sannolikt det är för europeiska flygbolag att trafikera destinationen.
Nu snackar du väl fullständigt i nattmössan? :D Så för dig är det bara en slump att nästan inga västliga bolag flyger till mullornas diktatur, ett land med reseavrådan?
 

bnr

Medlem
Nu snackar du väl fullständigt i nattmössan? :D Så för dig är det bara en slump att nästan inga västliga bolag flyger till mullornas diktatur, ett land med reseavrådan?
Nej. Jag menar att det inte enbart är sanktionerna som driver/stoppar trafik från västliga bolag och att reseavrådan som finns just nu inte primärt är kopplad till sanktionerna (som funnits på plats mycket längre).

Sanktionerna kombinerat med inrikes instabilitet och en svag ekonomi har dock bidragit till att vissa västliga bolag (annat än LH/OS) dömt ut rutten och slutat trafikera den av kommersiella skäl.
 

Flyer722

Medlem
Nu snackar du väl fullständigt i nattmössan? :D Så för dig är det bara en slump att nästan inga västliga bolag flyger till mullornas diktatur, ett land med reseavrådan?
Tror det @bnr nämner stämmer. Ett tag flög ju British, Air France, KLM, Alitalia med flera avgångar i veckan, tror 2017-18? Då hade SAS inget flyg till Teheran vilket är märkligt då det finns många resenärer till Teheran från just Stockholm (Iran air flög ju i princip med fulla A330) Känns som SAS inte riktigt satsar på mellanöstern men en Teheran linje hade garanterat varit lönsamt för SAS. Självklart är det fel tid att öppna en linje dit nu med tanke på protesterna sedan förra året.
(En A320 hade klarat av flyget)
 
Toppen