Senaste nytt

SAS slutar flyga Göteborg/Ålborg - New York 2024

maswan

Medlem
Någon som vet hur Toronto går på tal om SAS narrow-body? Min känsla är att den står på tur att försvinna från Arlandas redan skrala långdistansutbud. Men det är just bara en känsla.
Den enda datapunkten jag har är att det blev en Star Alliance award via London och Frankfurt till Vancouver istället för byte i Toronto för min del tidigare den här månaden, men det kan ju ha strulat med awardplatser på anslutningar i rätt tid i båda ändarna där också.
 

Hachans

Medlem
99% av resenärerna vet ju dock inte vad de flyger för plan och bokar bara det billigaste.
De som är tveksamma till narrowbody har ofta förutfattade meningar utan att ens ha testat (finns gott om dom på Facebook). Klart det blir lite trängre när man står upp i planet, men hur ofta gör man det egentligen? Planet är lite känsligare för turbulens, men det märks mest längst bak i planet och inte längst fram.
United (och andra amerikanske bolag) har ju flyget massor av år med Narrowbody över Atlanten utan problem och fyller dessa planen till bredden.

Så är det ju, folk har inte koll.

Säkerhetsmässigt är det garanterat inga problem.

Men det är trångt och långt. Man blir mer omkringslängd i turbulensen i ett litet plan. Det är ont om toaletter och man kan inte stå raklång i dem vilket gör det svårare att ta hand om bebisar eller byta om. De är dessutom ofta så smala att nästan får backa in. Det finns inget utrymme kan kunna stå och sträcka på sig på heller i planet utan att man är i vägen för någon.

Och det finns ingen crew rest heller att prata om så arbetsmiljön är nog inte superkul.

Nu är jag flygnörd men jag undviker narrow body på såna här rutter aktivt.

Min första opup till c någonsin var på den där gamla flygande bränsletanken från Privatair som SAS leasade ett tag. Men det var ett riktigt gränsfall.
 

JacobGBG

Medlem
OT: För att förstå GOT och dess passagerare i upptagningsområdet räcker det att reflektera att endast två flygbolag flyger till London från GOT; British Airways till LHR och Ryan Air till STN.
SAS och EasyJet har tidigare försökt på sträckan.

Vill man dra detta ännu längre så är det bara att kolla på var de stora industrierna i GBG har filialer i andra länder. GOT-WAW t.ex. är konsekvent välfyllt. Lyon behöver man nog inte ens kommentera.
 

ARN01

Medlem
Nej, detta kändes halvhjärtat och inte väl förberett. Hade/har de kommunicerat ordentligt till företag och researrangörer innan det drogs igång?
Är det inte läge att göra ett nytt försök med Indien innan Air India går in på Arlanda igen eller räcker inte A321 till? Nu jobbar jag iof på indiskt företag men känns som att det är mycket gästarbetare och att de alltmer är på väg att bli det "nya Kina".
 
Jag vet att det är många som önskat långdistanslinjer från Göteborg, främst göteborgare.
Med facit i hand så har det visat sig inte vara tillräckligt många som verkligen vill nyttja denna möjlighet när den erbjuds, och då är det helt naturligt att den läggs ner. Jag tror inte att anledningen är det lilla planet, utan helt enkelt för litet intresse. Dessutom så är det, precis som någon sa, viktigt att man fyller premiumkabinerna. Det har ju alltid hetat att det är där man tjänar pengarna.

Något man kanske ska fundera på är om man inte skulle utökat antalet PLUS-platser. Tolv platser känns lite fjuttigt när man har runt 20 Business platser. Jag tror att det hade fungerat med ytterligare en eller två rader i PLUS.

Jag kan mycket väl tänka mig att man använder dessa mindre plan till att kanske flyga Tehran 2-3 gånger i veckan, någonstans i Indien 2-3 gånger i veckan och kanske någon destination i Nordamerika 2-3 gånger i veckan. Jag tror också att man är rätt ute att anpassa flygplansstorleken efter säsong och efterfrågan, även på inarbetade linjer.
 

fcx

Medlem
Apropå halvhjärtat så var väl också tidtabellen rätt dålig för en stor del av speciellt fritidsresenärerna. Ut från GOT sent på kvällen så att det finns noll chans att göra något vid ankomst och hemresan ännu senare så att i princip hela ankomstdagen försvinner.
 

Tomas E

Medlem
Är det inte läge att göra ett nytt försök med Indien innan Air India går in på Arlanda igen eller räcker inte A321 till? Nu jobbar jag iof på indiskt företag men känns som att det är mycket gästarbetare och att de alltmer är på väg att bli det "nya Kina".
A321LR:s räckvidd räcker för ARN-DEL (eller CPH-DEL), för det är närmare än t.ex. ARN-YYZ, d.v.s. det finns marginal att undvika ukrainskt och ryskt luftrum. Men en avgörande fråga är nog hur betalningsviljan ser ut för premiumkabinerna på linjen?

Jag kan mycket väl tänka mig att man använder dessa mindre plan till att kanske flyga Tehran 2-3 gånger i veckan, någonstans i Indien 2-3 gånger i veckan och kanske någon destination i Nordamerika 2-3 gånger i veckan.
Teheran tror jag är en mycket osannolik destination med tanke på de långvariga sanktionerna mot landet, som bl.a. omfattar förbud för iranska fraktflyg till EU-flygplatser men tydligen inte passagerarflyg. Såvitt jag kan se på flightconnections är dock Lufthansa och Austrian de enda två västliga bolag som flyger dit, och jag är något förvånad över att de tar den risken.

Edit: Förutom att svenska UD har en aktuell avrådan från alla resor till Iran. (Ofta skiljer det sig inte så mycket åt mellan EU-länder.) https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/iran/
 
Last edited:

Ricci

Medlem
För att göra en "killgissning" så tror jag nästa höst inte ARN-MIA och CPH/ARN-ZZY finns kvar på SAS-program.
Sedan skall det bli intressant och se om SAS får fler slottider på JFK 2024 som man ansökt om.
Intressant också och se om man redan öppnar upp en linje 2024 till ATL från CPH/ARN? :)
 

intuition

Medlem
Nu höll jag på att skriva som vanligt är… Problemet med long haul ut från GOT betalningsviljan för premiumkabiner. At fylla upp EuroBonus platser går ju alltid men att få lönsamhet genom betalande passagerare i premiumkabinerna verkar vara dödfött från GOT, oavsett om det är SAS eller Delta [som gav upp ens innan första flygningen]

Vi får helt enkelt hoppas på low cost all economy i framtiden.

OT: För att förstå GOT och dess passagerare i upptagningsområdet räcker det att reflektera att endast två flygbolag flyger till London från GOT; British Airways till LHR och Ryan Air till STN.
SAS och EasyJet har tidigare försökt på sträckan.
Det kanske var en annan tid, men jag har alltid uppfattat att Finnair inte hade något problem allls att sälja premium kabin från GOT österut. Har tex varit på platinum event i GBG för några år seda och det var rätt fullt med folk som reste ofta och bara business.
Jo, det är en annan marknad än direkt till USA, men i alla fall då verkade det inte generellt vara motstånd mot premiumkabin.
 
Toppen