Senaste nytt

SAS slutar flyga Göteborg/Ålborg - New York 2024

fcx

Medlem
När några dörrar öppnas så stängs andra. GOT/AAL-EWR kommer inte tillbaka till sommaren enligt SAS. För oss som tittat av och till på beläggningen är det kanske ingen överraskning.

1698652144983.png
 

Hachans

Medlem
Samt US preclearance, det känns också lite långt borta.

Det kommer inte hända. Däremot önskar jag att staten kunde se till att börja jobba på lite bilaterala avtal så vi exempelvis kan ha Global Entry och andra fördelaktiga grejer så man kan gå igenom grindarna på andra ställen som typ Nya Zeeland.

När några dörrar öppnas så stängs andra. GOT/AAL-EWR kommer inte tillbaka till sommaren enligt SAS. För oss som tittat av och till på beläggningen är det kanske ingen överraskning.

Visa bifogad bild 147358

Ja, det var ju min och andras bedömning redan från början men SAS gillar ju att flyga med nästan tomma plan.
 

palmen

Moderator
När några dörrar öppnas så stängs andra. GOT/AAL-EWR kommer inte tillbaka till sommaren enligt SAS. För oss som tittat av och till på beläggningen är det kanske ingen överraskning.

Visa bifogad bild 147358
Krävs ju lite mer tid än 1 säsong för att etablera en ny linje, men det blev väl rätt uppenbart att det inte skulle bära sig (oavsett vad de hävdar i Göteborg).
Frågan är ju nu vad de ska använda planen till istället, eller om de kommer försvinna (vilket jag inte hoppas)
 

LPC123

Medlem
Krävs ju lite mer tid än 1 säsong för att etablera en ny linje, men det blev väl rätt uppenbart att det inte skulle bära sig (oavsett vad de hävdar i Göteborg).
Frågan är ju nu vad de ska använda planen till istället, eller om de kommer försvinna (vilket jag inte hoppas)
Tyvärr har jag hört flera som ändå valt att åka från CPH/ARN för dom är tveksamma till att flyga narrow body över Atlanten.
Förstår att man använder dom men är själv lite skeptisk till det. Rymligare med ett större plan och har man bara lite anlag för flygrädlsa så tror jag det påverkar valet av flygplats. (större plan)
Trist att dom inte får till det från GOT men förstår att det läggs ner då det varit skralt med passagerare
 

palmen

Moderator
Tyvärr har jag hört flera som ändå valt att åka från CPH/ARN för dom är tveksamma till att flyga narrow body över Atlanten.
Förstår att man använder dom men är själv lite skeptisk till det. Rymligare med ett större plan och har man bara lite anlag för flygrädlsa så tror jag det påverkar valet av flygplats. (större plan)
Trist att dom inte får till det från GOT men förstår att det läggs ner då det varit skralt med passagerare
99% av resenärerna vet ju dock inte vad de flyger för plan och bokar bara det billigaste.
De som är tveksamma till narrowbody har ofta förutfattade meningar utan att ens ha testat (finns gott om dom på Facebook). Klart det blir lite trängre när man står upp i planet, men hur ofta gör man det egentligen? Planet är lite känsligare för turbulens, men det märks mest längst bak i planet och inte längst fram.
United (och andra amerikanske bolag) har ju flyget massor av år med Narrowbody över Atlanten utan problem och fyller dessa planen till bredden.
 

GOTBound

Medlem
Nu höll jag på att skriva som vanligt är… Problemet med long haul ut från GOT betalningsviljan för premiumkabiner. At fylla upp EuroBonus platser går ju alltid men att få lönsamhet genom betalande passagerare i premiumkabinerna verkar vara dödfött från GOT, oavsett om det är SAS eller Delta [som gav upp ens innan första flygningen]

Vi får helt enkelt hoppas på low cost all economy i framtiden.

OT: För att förstå GOT och dess passagerare i upptagningsområdet räcker det att reflektera att endast två flygbolag flyger till London från GOT; British Airways till LHR och Ryan Air till STN.
SAS och EasyJet har tidigare försökt på sträckan.
 

fcx

Medlem
Krävs ju lite mer tid än 1 säsong för att etablera en ny linje, men det blev väl rätt uppenbart att det inte skulle bära sig (oavsett vad de hävdar i Göteborg).
Frågan är ju nu vad de ska använda planen till istället, eller om de kommer försvinna (vilket jag inte hoppas)
I viss mån en halvhjärtad satsning, det är naturligt svårt med linjer som bara går varannan dag. Möjligt att man fyllt planen mer om man inta hade spridit ut det på två olika destinationer.

Jag tänker att man behåller slotten på EWR och istället kör två dagliga från CPH (morgon med A330 och kväll med A321) i tillägg till JFK. Att nedgradera ARN-ORD till A321 går väl inte? Annars kan man titta på ruttlistan ut från CPH med "saknade direktlinjer". Det är pax per helår. A321 har 157 platser, dvs runt 50 000 stolar om man kör en daglig året runt.

1698664054072.png


Min "magkänsla" är att denna A321 sätts in på en annan rutt för att täcka en widebody som lämnar flottan. Någon som har bättre koll på rutterna kan säkert räkna?
 

augu12345

Medlem
I viss mån en halvhjärtad satsning, det är naturligt svårt med linjer som bara går varannan dag. Möjligt att man fyllt planen mer om man inta hade spridit ut det på två olika destinationer.

Jag tänker att man behåller slotten på EWR och istället kör två dagliga från CPH (morgon med A330 och kväll med A321) i tillägg till JFK. Att nedgradera ARN-ORD till A321 går väl inte? Annars kan man titta på ruttlistan ut från CPH med "saknade direktlinjer". Det är pax per helår. A321 har 157 platser, dvs runt 50 000 stolar om man kör en daglig året runt.

Visa bifogad bild 147365

Min "magkänsla" är att denna A321 sätts in på en annan rutt för att täcka en widebody som lämnar flottan. Någon som har bättre koll på rutterna kan säkert räkna?
Tre dagliga SAS-flygningar CPH/NYC - tror du verkligen det finns underlag? SAS må vara på väg att bli heldanska, men Köpenhamn blev inte London över natten för det.

Någon som vet hur Toronto går på tal om SAS narrow-body? Min känsla är att den står på tur att försvinna från Arlandas redan skrala långdistansutbud. Men det är just bara en känsla.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LPC123

Medlem
99% av resenärerna vet ju dock inte vad de flyger för plan och bokar bara det billigaste.
De som är tveksamma till narrowbody har ofta förutfattade meningar utan att ens ha testat (finns gott om dom på Facebook). Klart det blir lite trängre när man står upp i planet, men hur ofta gör man det egentligen? Planet är lite känsligare för turbulens, men det märks mest längst bak i planet och inte längst fram.
United (och andra amerikanske bolag) har ju flyget massor av år med Narrowbody över Atlanten utan problem och fyller dessa planen till bredden.
Jo att många inte vet vilket plan kan vara sant men vilket som så har jag flera vänner som reagerat på att det är ett mindre plan och bokat annat flyg.
Tror dock att @GOTBound är inne på något i sitt resonemang om premiumkabiner och GOT- Trist men förståeligt att man lägger ner
 

mha321

Medlem
Nu höll jag på att skriva som vanligt är… Problemet med long haul ut från GOT betalningsviljan för premiumkabiner. At fylla upp EuroBonus platser går ju alltid men att få lönsamhet genom betalande passagerare i premiumkabinerna verkar vara dödfött från GOT, oavsett om det är SAS eller Delta [som gav upp ens innan första flygningen]
Känns snarare som de inte ens kunnat fylla upp EB-platser. Som utgående i Stockholm har jag ofta fått upp alternativ i Business via GOT och/eller AAL (ännu mer från AAL om man ska vara noggran) när det har varit slutsålt på eb-biljetter från ARN/CPH/OSL. Alternativt så har de verkligen strösslat ut de platserna när de inte kunnat sälja betalda biljetter, men jag tycker de ofta funnits tillgängliga tidigt - och sedan legat kvar tillgängliga fram till strax före resdagen..
 
Toppen