Senaste nytt

SAS slog punktlighetsrekord i augusti

Gnopps

Medlem
Flightstats går inte att lita på 100%, speciellt inte utan för USA. De kan ha alla flygnummer listade men tittar närmare på statistiken ser man att de bara räknat med en viss procent av alla avgångar. Vet inte varför det är så.
 

flying

Medlem
Flightstats går inte att lita på 100%, speciellt inte utan för USA. De kan ha alla flygnummer listade men tittar närmare på statistiken ser man att de bara räknat med en viss procent av alla avgångar. Vet inte varför det är så.

Någon mer än jag som ser ironin i att utnämna sig till världens punktligaste bolag baserat på statistik som är direkt felaktig!?!
 

Gnopps

Medlem
Är det verkligen från flightstats den här statistiken kommer? Jag trodde det var luftfartsmyndigheterna som publlicerade den här statistiken.?
 

Alx

Medlem
Jag förstår inte varför man inte kan unna ett minst sagt ansträngt flygbolag att glädjas över de få prestationer de trots allt lyckas mycket bra med?!

Hur man än vill vrida och vända på flightstats sätt att mäta statistik så jämförs SAS exakt lika mot övriga flygbolag som flightstats tar in statistik på. Dvs, mäter de "fel", så gör de det på samtliga flygbolag = rättvis jämförelse!

Själv glädjs jag med SAS i deras prestation och hoppas att de fortsätter lyckas i sina fortsatta förbättringsåtgärder. Det gynnar ju mig som resenär.
 

flying

Medlem
Jag förstår inte varför man inte kan unna ett minst sagt ansträngt flygbolag att glädjas över de få prestationer de trots allt lyckas mycket bra med?!

Om du anser att det är en prestation att ställa in massor av flygningar så förstår jag att du kan glädjas med SAS! MEN för oss som faktiskt reser endel så börjar tålamodet ta slut när man vecka efter vecka får ett sms om att dit flyg är inställt
 

Alx

Medlem
Om du anser att det är en prestation att ställa in massor av flygningar så förstår jag att du kan glädjas med SAS! MEN för oss som faktiskt reser endel så börjar tålamodet ta slut när man vecka efter vecka får ett sms om att dit flyg är inställt

Jag vet inte varför du fått för dig att jag inte reser ofta? men det spelar ju mindre roll :)

Jag kan personligen inte påstå att jag drabbats av fler inställda SAS flyg än andra flyg. Men hittar du någon statistik som visar att SAS ställer in långt fler flyg än andra jämförbara flygbolag så kan jag hålla med dig om att det såklart är irriterande. Jag har dock svårt att tro att SAS ställer in flyg enbart för att bättra på statistiken. Det vore ju ett väldigt kostsamt och kortsiktigt försök att bättra på statistik.
 

flying

Medlem
Vad jag säger är bara att så länge man inte tar med ALLA flyg så tycker jag inte att man ska marknadsföra sig som världenspunktligaste bolag. Med tanke på vilka artiklar det blev i itidningarna när SJ gick ut med sin förseningsstatistik där det visade sig att inställda tåg inte va med så tycker jag det är märkligt att medvetna resänerer hyllar SAS för sin punktlighet.

Och har inte en aning om hur mycket eller lite DU reser och jag bryr mig inte heller..... MEN folk som reser regelbundet till GOT eller MMX kan nog skriva under på mina påstående!
 
Last edited:

VonMögen

Medlem
Jag håller med flying när det gäller kritiken mot SAS punktlighet. Det blir lätt missvisande om SAS tar bort inställda flyg i statistiken samtigt som de går runt med med hög svansföring och slår sig för bröstet i olika reklamkampanjer för deras fantastiska förmåga att flyga enligt tidtabell. Själv har jag slutat att lägga in möten kl 8 i MMX eller GOT bara för att jag ett flertal gånger har haft nöjet att vara inbokad på ett SAS flyg som i sista sekunden blivit inställt.

SAS försöker anstränga sig för att differentiera sig mot ex DY, att flyga enligt tidtabell är ett bra första steg. Speciellt när man annars försöker styra runt en bättre mängd föråldrade kärror. Ser med glädje framemot dagen då man slipper smutsa ner kostymen på gamla reliker från den åsåframgångsfulla 737-snowflake eran. Jag tror dock att SAS är på rätt väg med nya strategin, Ska bli intressant att följa med, om än rätt tvunget, på den resan,
 

agehall

Medlem
Det känns som att många gnäller i den här tråden just nu. ALLA flygbolag ställer in flighter då och då. Tyvärr drabbas vissa linjer hårdare av detta än andra. Jag tror ingen av oss skulle vilja betala det biljettpris som skulle krävas för att undvika detta helt. (Minst dubblerad flotta samt personal och inte ens då skulle man komma undan väderproblem!)

Jag tycker nog att SAS gör ett ganska bra jobb med att vara i tid. Visst händer det att en SK flight blir inställd och att man blir sur för att man måste sitta ett par timmar extra någonstans eller kanske missar ett möte, men face it, shit happens.

Är det viktigt så reser man inte JIT med flyg, så är det bara. Allt som inte är gångavstånd kan skita sig. Det kan bli plötsligt snöoväder och vips tar det 2h att köra en sträcka som normalt sett tar 10 minuter.

Jag vill inte påstå att jag har belägg för att SAS är det mest punktliga flygbolaget, men det är helt klart bland de punktligaste. Och jag är rätt säker på att ingen här har belägg för att SAS ställer in flighter för att förbättra sin statistik. Dessutom vet alla som läst mer än högstadiematte att det finns tre nivåer av lögn; lögn, förbannad lögn samt statistik. Det är alltså inte mycket att hänga upp sig på.
 
Toppen