Senaste nytt

SAS slog punktlighetsrekord i augusti

Jacob

Medlem
93,84% av flygen avgick i tid i augusti 2011 vilket är företages bästa månad någonsin.

SAS blir samtidigt bäst i kategorin "major airlines" i världen vilket inkluderar flygbolag med minst 30.000 avgångar per år. Inget annat flygbolag var i närheten av SAS resultat.
 

Bonden

Medlem
Fint PR tricks det där :)

Vad alla missar är att SAS passa på att förlänga alla flygtider för att skaffa mer luft i schemat. Sträckan Ängelholm->Arlanda tar helt plötsligt 1,05 istället för de 50 minuter det tog innan.. Skulle man mäta restid istället så hade resultatet varit annorlunda.

Men taktiken att lova mindre men alltid hålla det är iofs väldigt sympatisk, men man bör känna till det :)
 

Marcus01

Medlem
Fint PR tricks det där :)

Vad alla missar är att SAS passa på att förlänga alla flygtider för att skaffa mer luft i schemat. Sträckan Ängelholm->Arlanda tar helt plötsligt 1,05 istället för de 50 minuter det tog innan.. Skulle man mäta restid istället så hade resultatet varit annorlunda.

Men taktiken att lova mindre men alltid hålla det är iofs väldigt sympatisk, men man bör känna till det :)

Det är väl helt naturligt med en justering av tidtabeller då antalet rörelser på en flygplats ökar så ökar ju även restiden. Flygtiden räknas väl, om jag inte minns fel, från "blocks off till blocks on". Alltså från det att push- back i princip startar tills det att kärran parkerat vid gate.
 

Jacob

Medlem
Vad alla missar är att SAS passa på att förlänga alla flygtider för att skaffa mer luft i schemat.
Så är det förstås, det är många flyglinjer som gick snabbare att flyga för några decennier sedan trots att nuvarande flygplan flyger snabbare.

Jag tycker inte det är fel att justera flygtiden på det sättet (så länge det inte går till total överdrift). De talar om att de behöver några minuter extra för praktikaliteter som ofta ligger utanför deras kontroll, som trängsel på de stora flygplatserna.
Vi som resenärer anpassar ju våra resor efter de avgångstider och ankomsttider som publiceras för att allt ska fungera bra med möten, byten till andra flyg, transport till/från flygplatsen osv.
Gör vi det och tiderna hålls av flygbolaget så finns det definitivt en vikt av att ha en bra punktlighet.
 

Fredrik

Medlem
Flygtiden räknas väl, om jag inte minns fel, från "blocks off till blocks on". Alltså från det att push- back i princip startar tills det att kärran parkerat vid gate.

Varje gång jag flugit med SAS i år har de dragit sin ramsa om hur tidiga de är och att SAS är punktliga. Ramsan har dragits medan planet fortfarande rör sig så det kan handla om ett antal minuter kvar tills passagerarna kan stiga av.
 

hoss

Medlem
Att kalla SAS för "major airline" är väl att ta i. Dom har ju bara ett fåtal interkontinentala linjer. Dessutom är det lättare att hålla tiderna när man i huvudsak trafikerar små flygplatser i Skandinavien.
 

flying

Medlem
Visst jag håller med om att SAS förbättrat sin punktlighet avsevärt de senaste åren vilket är bra. Fast allt kan man som bekant visa med statistik.

Ett litet exempel. Flygtiden mellan ARN och CPH på en morgonavgång är 1h 15min lägg sedan till de 15min buffert flygbolagen har innan det räknas som en försening enligt flightstats som denna statistik baseras på. Detta ger en total flygtid på 1h 30min på en sträcka som vanligtvis max tar 1h.

Så för att det ska räknas som en försening ska alltså flyget vara mer än 50% sent i jämförelse till flygtiden enligt tidtabellen. Jag anser att detta ger en väldigt skev bild av punktlighet då största delaen av SAS avgångar är just denna typen av avgångar. Lägg dessutom till att SAS om man nu skall kalla sig major airline till största delen opererar från relativt små flygplatser med mindre trafik i luftrummet än t.ex FRA och LHR. Vidare så är jag ganska säker på att flertalet inställda avgångar inte räknas med i dessa siffror.Enligt flightstats hade SAS endast 3 inställda flyg mellan ARN och MMX i perioden 1Jul till 31aug Vore kul att höra vad Ni andra har för synpunkter?
 

Gnopps

Medlem
Punktlighet räknas i avgångstid. Jag har några gånger varit med om att jag fått gå ombord på planet, de stänger dörrarna och sedan åker man till en avlägsen parkeringsficka och väntar 15-30 minuter. På så sätt får SAS en punktlig avgångstid trots att planet inte kan lyfta (i sådana här fall mestadels beroende på yttre omständigheter SAS ej kan påverka). Till SAS försvar kan dock sägas att så här kommer planet iväg snabbare när det väl är dags och att de inte är enda flygbolaget som gör så här.

I övrigt är jag nöjd med SAS punktlighet. Jag kan dock störa mig på att flygvärdinnan/kaptenen försöker få oss att tro att vi är i tid när vi inte är det: "Välkommen till X, där vi landat 1730 precis enligt tidtabellen". Tidtabellsenlig ankomst räknas när dörren öppas vid gaten - inte när planet landar. Så när de säger att vi landat tidigt jämfört med tidtabellen stämmer det sällan.
 

flying

Medlem
Enligt flightstats hade SAS endast 3 inställda flyg mellan ARN och MMX i perioden 1Jul till 31aug Vore kul att höra vad Ni andra har för synpunkter?

För att citera mig själv...

Men efter att ha kollat upp fakta om en flight jag hade, så bekraftas mina misstankar. Flyget som ställdes in finns INTE med i flightstats rapport som inställt och hör och häpna det flightnummret har en punktlighet på 100% !?! Detta gör att jag inte köper SAS skitsnack om att man är världenspunktligaste bolag!!! Vad jag upplevar är att SAS ställer in en heldel avgångar jämfört med sina konkurrenter. Någon som har några kommentarer på detta av alla SAS anställda på detta forum som hyllar sin arbetsgivare!?!
 
Toppen