Senaste nytt

SAS "Sleeper Seat" från 90-talet

Jag och @IPC_Mataveri bokade dem till och från LAX bland annat och det var som man numera säger fully flat och rad 2 kunde inte användas jag minns också att flygvärdinnorna inte fattade att vi bokat sleeper seat på dag flygningen till LAX utan var tvungna att kolla innan de släppte en spärr så att de gick att fälla. Jag har för mig att det var ett tillägg på runt 3000:- för dessa stolar.

Verkar vara en helt otroligt opraktisk lösning, att man för 600 dollar i stort sett få två stycken businesssäten, även med tidigt 2000-talets kurs, och att kabinpersonalen var tvungen att förse en med en manuell förlängning av ens fotstöd, alltså lol på hela grejen

Har också för mig att den lilla skeptikern i mig konstaterade att det inte kunde varit en speciellt bra affär för SAS eftersom pristillägget gick att applicera oavsett biljettyp. Å andra sidan var det väl riktigt ont om billiga businessbiljetter på den tiden... Men mest var jag nog avundsjuk ;)

Har också för mig att den lilla skeptikern i mig konstaterade att det inte kunde varit en speciellt bra affär för SAS eftersom pristillägget gick att applicera oavsett biljettyp. Å andra sidan var det väl riktigt ont om billiga businessbiljetter på den tiden... Men mest var jag nog avundsjuk ;)
Kom denna produkt som en respons till att andra bolag började få lie- och angle-flat?

Och hur var den mjuka produkten ombord?

Kom denna produkt som en respons till att andra bolag började få lie- och angle-flat?

Och hur var den mjuka produkten ombord?

Åh.. detta är en nostalgitripp för mig. Mellan 1993 och 2001, snittade jag 3 t/r per år med SAS på deras B767-300ER, antingen ORD-CPH, EWR-FBU/OSL eller EWR-ARN. Runt 1997 började jag hamna i träsket då jag uppgraderades ett antal gånger som student med EBS, och 1999 åkte jag DEN-ORD-CPH-STR tre gånger på fem veckor. Då hade jag lärt mig att det kostade 10.000 EuroBonuspoäng att uppgradera. Dock behövde man ringa EuroBonus minst en vecka innan för att få utfärdat en voucher, så jag såg denna produkt med längtandes suck någon gång. Det var väl två herrar på SK944 en gång som använd den. Den "fula ankungen" var en B767-300ER med Euro-konfig som dök upp ibland (dåtidens LN-RKP). Jag fick den en gång som SK944 när jag verkligen ville uppgradera och hade vouchers redo.

Den första lie-flat produkten var British Airways Club World som kom 2000 tror jag. Så SAS var rätt före sin tid. Och SAS var kända som ett världsledande bolag på den tiden. Jag kunde bara jämföra med United runt samma tidsperiod, och där var SAS mycket bättre gällande mat, dryck och stol. I Business fick vi en Sony 8" med ett bibliotek av filmer. Anekdot: samma system hade Lufthansa, fast den var inbyggd i sin Firstprodukt på B747-400 och A340-300.

SAS nedtur servicemässigt började 2001 efter 9/11..

Dom där sätena påminner mig om de recliners som Continental hade innan de fick flat beds.
Var riktigt sköna att sitta i, inte lika sköna att sova i :)

Jobbade på SAS på denna tiden. Det var en helt ny och unik produkt på marknaden. Har för mig att kostnaden låg runt SEK3000 OW. Produkten fanns på B767 och maxantal var 6st. Det var en ganska knölig produkt för att tekniker behövde fysiskt flytta stolarna några decimeter bakåt. Detta innebar att rad2 inte gick att använda. Teknikerna låste upp en spärr i stolen så att den gick att luta tillbaka betydligt mer än normalt. (Dock inte alls så mycket som en "Angel Lie flat" stol. Man bäddade med en liten madrass och en påslakan + stor kudde. Lite trist för den medpassageraren som blev seatad på stolen intill och som INTE köpt produkten. Osålda stolar kunde säljas ombord. Har för mig att denna produkt inte fanns särdeles länge....... Det var dock en uppskattad produkt av ett fåtal resenärer. En större FLOPP var businessclass produkten som lanserades i slutet på 80-talet som hette "workingclass" :)

Jobbade på SAS på denna tiden. Det var en helt ny och unik produkt på marknaden. Har för mig att kostnaden låg runt SEK3000 OW. Produkten fanns på B767 och maxantal var 6st. " :)
Fanns även i början på A340, fick ett erbjudande om få ett sådant säte 2002 på en resa från CPH-NRT var EBP, men det kom en passagerare och betalade för säte, jag blev utan sleeper.

Toppen