Senaste nytt

SAS "Sleeper Seat" från 90-talet

Carlos

Medlem
För länge sedan läste jag att i SAS förr-förra business kabin, alltså den innan de där lutade sätena i blått med nougatfärgade skinndetaljer) så såldes alla stolar på rad ett som "Sleeper Seats." Dessa var i själv verket samma stolar som i resten av kabinen men pga bulkhead så kunde man lyfta upp benstödet extra högt och på så sätt få en typ av solstolslikande sovposition.

Stämmer detta? Var det kanske någon här på forumet som reste i den kabinen? Är det någon som har bilder från kabinen? Skulle väldigt gärna vilja se hur det såg ut.

Min uppfattning är att Sleeper Seat också tog rad 2 i anspråk genom att man på något sätt fällde sätet. Fast jag kan ha helt drömt detta.:confused:

Det var i alla fall aldrig något jag fick chansen att testa... :(

Den kallades även för Eurosleeper, när SAS marknadsförde sin Businessclass som Euroclass, minns ni? Hittade en bild via google (länken pajar nog om någon vecka, verkar vara auktionssajt)

hi/CR5・航空 スカンジナビア航空 SAS 日付なし ... - ヤフオク!

Vad säger vi om detta då, allt var inte bättre förr?;)

Som sidenote, kommer ihåg businessclass på SAS 767 vid tiden runt sekelskiftet: 2-2-2 konfiguration; hela en (1) mindre stol i bredd jämfört med Eco... :D.

Hittade en diskussion på flyertalk från 2002 om detta

Sleeper Seat Surcharge - FlyerTalk Forums

och här från 2000

The Eurosleeper (or BusinessSleeper) is still existing , there are 2 seats that recline a lot more than the usual seat.

And indead the FA is brining an extension to the foodrest to give you a bedlike feeling.

But you need to reserve the seat well in advance.

I just used it yesterday and it is worth the aditional cost.
Does Eurosleeper still exist? - FlyerTalk Forums

Den kallades även för Eurosleeper, när SAS marknadsförde sin Businessclass som Euroclass, minns ni? Hittade en bild via google (länken pajar nog om någon vecka, verkar vara auktionssajt)

hi/CR5・航空 スカンジナビア航空 SAS 日付なし ... - ヤフオク!

Vad säger vi om detta då, allt var inte bättre förr?;)

Som sidenote, kommer ihåg businessclass på SAS 767 vid tiden runt sekelskiftet: 2-2-2 konfiguration; hela en (1) mindre stol i bredd jämfört med Eco... :D.

Det där är väl ett telefonkort?

De hade ännu fler SAS relaterade

Har för mig att dessa ”sleeper-seats” bokades i egen klass, A-klass.

och här från 2000

The Eurosleeper (or BusinessSleeper) is still existing , there are 2 seats that recline a lot more than the usual seat.

And indead the FA is brining an extension to the foodrest to give you a bedlike feeling.

But you need to reserve the seat well in advance.

I just used it yesterday and it is worth the aditional cost.
Does Eurosleeper still exist? - FlyerTalk Forums
g at

Verkar vara en helt otroligt opraktisk lösning, att man för 600 dollar i stort sett få två stycken businesssäten, även med tidigt 2000-talets kurs, och att kabinpersonalen var tvungen att förse en med en manuell förlängning av ens fotstöd, alltså lol på hela grejen.

Var detta på 767orna alltså? När kom sas första A330 och A340or?

Toppen