Senaste nytt

SAS sista tur med MD8x

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pratat med SAS och det är inte möjligt att flyga med på en Ferry flight pga försäkringsskäl, planet ägs inte längre av SAS i det läget osv.

Det ena alternativet är att vi chartrar en MD-80 och då har vi runt 120 platser förutsatt att alla platser används och någon vill sitta längst bak intill motororerna. I praktiken talar vi nog om ungefär 75 platser. Kostnaden för att chartra planet även på rätt korta/tråkiga sträckor blir rejält hög när man räknar in alla detaljer (vi vill nog ha event före/efter) och vill vi göra det "exklusivt" med drycker osv blir det fånigt dyrt. SAS själva har ingen möjlighet att sponsra event som detta men kan hitta på en del skoj runtomkring. Även om vi hittar sponsring så känns det som fel väg att gå - vi är ingen flygentusiast-sida (som pratar flygplan men inte flyger själva). Detta charteralternativ skulle arrangeras innan sista MD-80 flighten dessutom så det blir inte en äkta "sista flighten".

Det andra alternativet är att vi gör en traditionell gruppbokning på den sista flighten, sista rutten och åker dit flighten tar oss för middag och en trevlig kväll. Det blir mycket billigare, mindre risk för oss som arrangör och det blir dessutom en historisk resa. Visst känns det mer rätt för BusinessClass.se publiken? Just nu är det inte klart när denna flight sker förutom att det är "till hösten".

1999 USD plus hotell för OSL-ARN-CPH på MD80 med blocked middle seat och "Champagne" är ungefär vad jag skrev ovan :)

Hursomhelst kul att någon väljer att satsa på detta - bra jobbat Tommy och FlyPrat. Om någon väljer att betala för detta vore det kul med bilder!
 
Kommer sista flighten gå redan i september? Det förvånar mig.

Nej, det är senare. Vi har en "rullande" gruppbokning på den resan sedan tidigare så att vi garanterat får flyga på sista flighten. SAS har inte schemalagt hela roll-out på MD80 ännu så ingenting finns klart. Samma dag som det blir klart har vi 20-30 stolar vilket är ungefär vad jag tror går att fylla till vettigt pris som vi kombinerar med middag etc.
 
Nej, det är senare. Vi har en "rullande" gruppbokning på den resan sedan tidigare så att vi garanterat får flyga på sista flighten. SAS har inte schemalagt hela roll-out på MD80 ännu så ingenting finns klart. Samma dag som det blir klart har vi 20-30 stolar vilket är ungefär vad jag tror går att fylla till vettigt pris som vi kombinerar med middag etc.

Detta låter ju som ett riktigt trevligt evenemang :)
 
Jag fick just svar att "den sista flighten troligen blir i slutet av Oktober men planeringen är inte 100% ännu - det är många faktorer att ta hänsyn till, vi återkommer när det är spikat".
 
Trevligt initiativ @bjornstrom ! Om det passar in i mitt schema är jag intresserad av att vara med.

Jag blev påmind om hur bra seat config är på MD-planen jämför med en äldre 737-800 när jag flög igår. MD81 i fredags CPH-ARN hade gott om utrymme (men slitna tygsäten), emedan jag åkte CPH-OSL igår med en trång 737-800 som hade en äldre typ av inredning (laptopväskan gick inte in i benutrymmet vid gångsätet (!)) och mittsätena var trängre placerade.
 
1999 USD plus hotell för OSL-ARN-CPH på MD80 med blocked middle seat och "Champagne" är ungefär vad jag skrev ovan :)

Hursomhelst kul att någon väljer att satsa på detta - bra jobbat Tommy och FlyPrat. Om någon väljer att betala för detta vore det kul med bilder!

Huga. Där fick BC rejält på tasken av norrbaggarna! Sweden-in-a-nutshell. Deras tur hade jag gärna flugit...
 
1999 USD plus hotell för OSL-ARN-CPH på MD80 med blocked middle seat och "Champagne" är ungefär vad jag skrev ovan :)

Hursomhelst kul att någon väljer att satsa på detta - bra jobbat Tommy och FlyPrat. Om någon väljer att betala för detta vore det kul med bilder!

Prisen på Economy blir $649 :)

...og vi kommer til å fikse egen catering, inkludert Champagne uten air-quotes.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen