Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

Avståndet till Haneda om man centralt (shinjuku m.m) är mer optimalt. Kör nästan alltid sista natten i Narita området. Lite synd då det är ganska så dött kring där.
 
Jag undrar om de (Flygtorget) har använt Google Translate eller inte.
De hänvisar också till artikeln på TravelVision (intervjun med Rickard Gustafson) så man inte kan tolka fel om man läser japanska texten korrekt.

Flygtorget skrev:
Men i den intervju som den japanska sajten Travel Vision gjorde med Rickard Gustafson i förra veckan, är det åter dubbla linjer från Skandinavien som gäller: Köpenhamn – Narita fortsätter som vanligt medan Stockholm – Haneda är en helt ny linje. Än en gång är det sommarsäsongen 2020 och olympiaden som är riktpunkt för invigningen av den nya linjen. Dock fanns även här en möjlig tolkning av planerna, kanske på grund av språkförbistringen i översättningen: eventuellt skulle båda linjerna gå till Haneda, alternativt är det Stockholm-Narita och Köpenhamn-Haneda som gäller. Alldeles oavsett har SAS uppenbarligen planer på att expandera trafiken mellan Skandinavien och Tokyo.
 
Jag undrar om de (Flygtorget) har använt Google Translate eller inte.
De hänvisar också till artikeln på TravelVision (intervjun med Rickard Gustafson) så man inte kan tolka fel om man läser japanska texten korrekt.


Det har dom säkerligen. ;)

Kan ändå känna att Hanedalinjen kunde gå från Arlanda. Köpehamnslinjen är ju redan etablerad sen länge och välfungerande.

Dessutom vore det nog ett plus i konkurrensen mot Finnair!
 
Hur är strukturen på flygplatsavgifter? Är det dyrare/billigare för SAS att flyga på Haneda jämfört med Narita?
 
Det blir intressant att se hur det blir med beläggning från Arlanda. Det kan ju också tänka sig att de sitter kvar i avtal/hyror i några år till på Narita, utöver de förklaringar som har getts tidigare i tråden.
 
Hur är strukturen på flygplatsavgifter? Är det dyrare/billigare för SAS att flyga på Haneda jämfört med Narita?
I och med att Haneda är större på inrikes, gissar jag att det finns större/bättre underlag där. Om det dessutom inte går att få slottider på Haneda utan att också trafikera Narita, så känns det instinktivt som att Haneda är ganska mycket dyrare men uppenbarligen värt att ta striden för, genom att tråka sig igenom att trafikera Narita ett antal år inna man får chansen att "uppgradera" till Haneda.
 
Hur är strukturen på flygplatsavgifter? Är det dyrare/billigare för SAS att flyga på Haneda jämfört med Narita?
Tokyo Haneda, Tokyo Narita, Osaka Kansai och Nagoya Chubu får bestämma om landningsavgifter själva.
Resten av flygplatserna i Japan måste följa Infrastrukturministeriets direktiv.

http://www.mlit.go.jp/common/001191078.pdf (endast på japanska)


Exempel av andningsavgifter på Tokyo Narita (NRT)
  • Ett Boeing 787 plan kostar 457.450 JPY (ca 36.600 SEK)
  • Ett Boeing 777-300ER plan kostar 725.075 JPY (ca 58.000 SEK)
  • Ett Airbus A380 plan kostar 1.100.975 JPY (ca 88.100 SEK)
料金(着陸料・停留料・BHS使用料・PBB使用料) (endast på japanska)

Exempel av andningsavgifter på Tokyo Haneda (HND)
  • Ett Boeing 777-300 plan kostar ca 700.000 JPY (ca 56.000 SEK)

På Tokyo Haneda får flygbolaget rabatt på landningsavgifter under tre år om deras ankomst/avgångstider är mellan kl. 23 - 06.
  • Första året, får flygbolaget 50% rabatt,
  • andra året, får flygbolaget 30% rabatt,
  • tredje året, får flygbolaget 20% rabatt,
    om deras ankomst/avgångstider är mellan kl. 23 - 06.
http://www.mlit.go.jp/common/001055149.pdf (endast på japanska)


Infrastrukturministeriet i Japan försöker att införa landningsavgifter som är baserade på bullervärde.
Flygplan med lågt bullervärde ska få lägre landningsavgifter och flygplan med högt bullervärde planer ska få betala högre landningsavgifter

Screenshot20180501 01 IM.png

http://search.e-gov.go.jp/servlet/Public?CLASSNAME=PCMMSTDETAIL&id=155171203&Mode=0
http://www.mlit.go.jp/koku/haneda/news/i/nl2018special_1.pdf
 
Last edited:
Toppen