Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

När segmentsregeln ändrades så att även ekonomiklass började räknas var det väl ett sätt för Eurobonus att parera problemet med att 25%-regeln helt enkelt gjorde det för svårt för vissa passagerare/kunder att nå guld. Förbättras intjäningen för "low economy" kan vi nog räkna med att segmentsregeln ändras tillbaka till att enbart räkna Business Class igen.

Last edited:
Jag vidhåller att 40 segment är för lite. Även 70k poäng är ganska lite.

För alla som inte bor vid en av SAS hubbar eller bara flyger till en, så kan man ju enkelt få fyra flighter per resa. Tex LLA-ARN-FRA. Vill man vara ännu spexigare så kör man LLA-ARN-CPH-FRA. Sådant gör det löjligt enkelt att kvalificera på segment om man reser mycket till destinationer som SAS flyger till.

Jag säger inte att den ska tas bort helt, jag är väl medveten om att många flyger mycket inom skandinavien på biljetter som bara ger 25% intjäning, så 70k poäng är omöjligt att nå, men kom igen, 40 segment ÄR för lite.

Well det beror ju på - det skulle innebära att väldigt många som flyger mest ARN-GOT och ARN-CPH t/r på omväxlande economy/flex - det billigaste där det finns plats- inte skulle bli EBG jämfört med idag. Är inte dessa kärnan i SAS verksamhet och (lilla) lönsamhet? (ingen retorisk fråga - jag undrar)

Jag tycker den här tråden börjar urarta med det ena motivet efter det andra om det skall ge mer att resa ett fåtal långa sträckor eller massor av korta. En stor del av detta forum går ut på att jaga så mycket poäng som möjligt och då kan det ske på massor av konstiga sätt som t ex att köpa bläckpatroner. Visserligen höjer det inte min status som väl är.

Acceptera de regler som finns för inget av det ni tar upp är bättre.

Håller med ucce om att det är flygbolagen som skall väders vad man är värd och inte kunden.

Dock hade nog diskussionen blivit lite livlös då så självklart måste man kunna diskutera nivåerna, men kanske utan de sedvanliga argumenten om varför just ens egen reseprofil är så mycket värd? (ingen kritik mot dig - gillar bara inte missunnsamheten som finns på många forum)

Jag värderar inte mina reseprofil, jag flyger både mer än 40 segment och mer än 70.000p... Jag försöker se på saker objektivt!

Personligen tycker jag det är löjligt när man på vissa sträckor och avgångar har 50%+ EBG ombord. Det tyder på att någonting är fel imho.

För mig är en EBG kund, en som är viktigt för SAS "penga" mässigt , tex. åker 3 gånger tor till BKK i C = genererar en bra profit som få kunder gör = värd sitt guldkort.

Ganska trött på "Er" som åker 40-50 legs à 399kr i Sverige och tycker ni är värda Er vikt i guld för SAS. Ni har spenderat ca 20.000kr, personen som har åkt till BKK tre gånger i C har spenderat ca 100.000kr.

En guldkund är en bra kund, inte bara en frekvent kund - glöm inte det!

Håller helt och hållet med dig. Jag skrev ungefär samma sak för någon månad sedan: http://www.businessclass.se/sas-eur...e-vilja-att-sas-foerbaettras-3.html#post12975

Intressantare är egentligen hur mycket mer/mindre pengar/värde man hade spenderat om gränsen eller förmånerna var andra. Om gränsen var 60 segment/70k hade jag inte haft en chans att nå upp till EBG och skull nog ha spenderat cirka hälften så mycket pengar som jag gör idag på SAS. Hade det däremot varit 60 segment/40k hade jag spederat mer än jag gör idag för då hade EBG ändå gått att nå...Om EBS hade gett loungeaccess hade jag också spenderat mindre än idag

Så rätt, som jag ser det så tjänar SAS på detta. I mitt fall hade jag antagligen flugit en del Next Jet och Malmö Aviation om inte 40 segmentsdealen hade varit. Den möjliggör att nå EBG, vilket inte är möjligt på 40 segment till min huvuddestination. Jag är säkerligen inte ensam i den situationen.

Jag värderar inte mina reseprofil, jag flyger både mer än 40 segment och mer än 70.000p... Jag försöker se på saker objektivt!

Jag försöker också se saker objektivt och som jag skriver ovan tycker jag inte att du utgått från din egen reseprofil - jag har snarare hållit med dig i allt även om jag tolkade ditt första inlägg lite fel :)

Personligen tycker jag det är löjligt när man på vissa sträckor och avgångar har 50%+ EBG ombord. Det tyder på att någonting är fel imho.
Ja det är ju rätt löjligt när det är så extremt många - men det beror ju inte osannolikt på att det är en av SAS lönsammaste flighter? Om Eurbonous är framtaget för att generera så mycket värde som möjligt till SAS, borde systemet vara konstruerat (segment/poänggränser osv) för att skapa EBGer på de sträckor där lönsamheten är som bäst eftersom dessa personer då kommer att fortsätta flyga SAS (på dyra biljetter oavsett klass). Således kommer EBG-koncentrationen bli otroligt hög på vissa sträckor/dagar, medan de lyser med sin frånvaro på de mer turistiga.

Precis! Jag tycker mig uppleva fenomenet främst på kortdistans, där det finns gott om "40-leggare". På interkont-linjerna ser det annorlunda ut...

Toppen