Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

Försöker du säga att deras kaffe är som te? Isåfall förstår jag att det är odrickbart.
Nä, jag tar med "Dragon Pearl Jasmine" mig när jag reser. På ställen som Munchen flygplats använder jag bara varmt vatten från automaten.

Dragon Pearl Jasmine
img10064539686.jpg

Det där ser ut som något man skulle kunna få problem med i tullen. Jag skulle nog inte våga släpa med mig något sådant när jag reser.

Nä, jag tar med "Dragon Pearl Jasmine" mig när jag reser. På ställen som Munchen flygplats använder jag bara varmt vatten från automaten.

Dragon Pearl Jasmine
img10064539686.jpg

Det är ju exakt samma te som jag brukar köpa när jag åker över från Hong Kong till Shenzhen för att shoppa. Kul att se att det rankas som kvalitetste av experterna:D

Nu blev det jäkligt OT:rolleyes:

Dricker man mate som jag gör brukar man få problem speciellt i Tyskland. FRA gillar inte min mate.... Brukar få förklara ofta att det INTE är marijuana :)

mate.jpg

Det känns som att i princip alla (läs: alla i den här tråden) är överens om att EBG tröskeln är satt på tok för lågt.
Jag köper 40 segment, det betyder ändå att du flyger förbaskat mycket varje år..

Men att kunna göra 2 resor per år i Business för att omkvalificera är väldigt långt ifrån en "frequent traveler" i min mening.

Kruxet är ju på något sätt att även om de skulle göra EBP officiell så skulle den vara extremet ouppnåelig för de flesta i alla fall. Om jag skulle gissa så skulle EBP ligga på någonstans mellan 250'000-300'000 poäng för att motsvara den mängd av SAS kunder de har idag. Att då ha nivån under på 70'000 är helt enkelt inte rimligt. Den borde vara åtminstone 100'000, kanske egentligen 150'000. Själv har jag ca 130 resdagar per år, 50+ segment och 150k+ baspoäng hittils i år, och jag drömmer inte ens om att jag kan nå EBP (det tror jag i princip inte är möjligt utan att flyga business longhaul eller vara en "VIP" som får det som give away). Jag har inga problem med det, men att jag då som guldkund som spenderar säkert 2-3 veckor per "i luften" inte får något mer än "Nisse 46" som reser till Miami 2 gånger per år på semester tycker jag är rätt trist.

En mer rimlig mängd EBG skulle även ge SAS en möjlighet att faktiskt ge sina mest lojala kunder någon typ av speciell service, istället för att behandla dem som "yet another passenger".

Det här är en tråd som jag faktiskt hoppas att SAS läser...

Det känns som att i princip alla (läs: alla i den här tråden) är överens om att EBG tröskeln är satt på tok för lågt.
Jag köper 40 segment, det betyder ändå att du flyger förbaskat mycket varje år..

Men att kunna göra 2 resor per år i Business för att omkvalificera är väldigt långt ifrån en "frequent traveler" i min mening.

Det här är en tråd som jag faktiskt hoppas att SAS läser...

Delvis instämmer men skulle gärna se till att det är 50-60 segments som krävs att bli EBG. Kan säga att själv har EB år FEB-JAN. Än så länge har jag flugit med SK/KF 65 gnr iår (+6 bonus tur/retur) och alla inom Norden men fått ihop bara 48K+ baspoäng på grund av på tjänsten billigaste tillgänglig biljett skall köpas och oftast blir det ECO istället för FLEX på inrikes avgångar.

Jag vågar påstår att är värt för mitt EBG kort mer än "Nisse 46" som Hyper nämnde fast kanske genomsnitt per biljett inte genererat lika mycket pengar till SK som "Nisse 46".

Hmm... Trots detta ska jag i framtiden också flyga främst med SAS. :eek:

Jag hade inga som helst problem att återkvalificera för EBG innan 25% intjäning infördes på de flesta ekonomibiljetterna. Och då gällde i början 100.000 poäng för EBG och då inkluderade det för min del ett par IC-resor med andra bolag per år. Om endast SK-segment hade räknats hade jag inte haft en chans.
Efter den nya intjäningsmodellen är det bara segment som gäller för mig. Nu reser jag mellan 40-70 segment med SK per år, lite beroende på vad som händer med dels det fasta jobbet, mina frilansuppdrag och vad jag hinner göra rent privat. Därtill blir det en del resor med andra *A-bolag samt när jag hinner någon bonusresa.
Innevarande år är mitt tionde år som EBG och däremellan har jag haft en enda dipp till EBS, 2006-07.
Jag känner att jag skulle ha vissa problem med att acceptera att den som reser t ex ARN-BKK ToR i Business (för att ta ett exempel med direktflyget som gick för några år sedan) med SAS och har EBG, tjänar 30.000 poäng och sålunda behöver knappt 3 sådana resor per år för att återkvalificera för EBG. Detta medan jag som tokreser inom Skandinavien inte ens kommer i närheten.
Vem är då den frekventa resenären?

Last edited:
Detta är exakt min poäng!

De få som flyger longhaul business några gånger per år är INTE frekventa resenärer! Dessutom får de ju i princip alla fördelar som EBG har när de har en business biljett i alla fall, så varför mjölka ur systemet så vi nu är där vi är med 60-70'000 EBG?

Toppen