Det känns som att i princip alla (läs: alla i den här tråden) är överens om att EBG tröskeln är satt på tok för lågt.
Jag köper 40 segment, det betyder ändå att du flyger förbaskat mycket varje år..
Men att kunna göra 2 resor per år i Business för att omkvalificera är väldigt långt ifrån en "frequent traveler" i min mening.
Kruxet är ju på något sätt att även om de skulle göra EBP officiell så skulle den vara extremet ouppnåelig för de flesta i alla fall. Om jag skulle gissa så skulle EBP ligga på någonstans mellan 250'000-300'000 poäng för att motsvara den mängd av SAS kunder de har idag. Att då ha nivån under på 70'000 är helt enkelt inte rimligt. Den borde vara åtminstone 100'000, kanske egentligen 150'000. Själv har jag ca 130 resdagar per år, 50+ segment och 150k+ baspoäng hittils i år, och jag drömmer inte ens om att jag kan nå EBP (det tror jag i princip inte är möjligt utan att flyga business longhaul eller vara en "VIP" som får det som give away). Jag har inga problem med det, men att jag då som guldkund som spenderar säkert 2-3 veckor per "i luften" inte får något mer än "Nisse 46" som reser till Miami 2 gånger per år på semester tycker jag är rätt trist.
En mer rimlig mängd EBG skulle även ge SAS en möjlighet att faktiskt ge sina mest lojala kunder någon typ av speciell service, istället för att behandla dem som "yet another passenger".
Det här är en tråd som jag faktiskt hoppas att SAS läser...