Senaste nytt

SAS - seat blocking?

Hände mig för en vecka sedan med! Vi kanske borde gå i strejk? ;)

Det var en person som inte var i tjänst, men som bodde i Göteborg och skulle hem efter avslutade arbetspass.
Denne kapten valde dessutom att sätta upp fötterna mot sätet framför. Hade jag inte haft INF i knät hade jag plåtat och dessutom påtalat det för mannen ifråga. En ledig stol ombord, i Go - det borde varit kaptens plats.

Flög från Ängelholm till Arlanda nu i veckan, hade flyttat mig långt bak 20-30 minuter innan avgång för att sitta bra.
Hade en egen trea. Säkert 5 skrikande ungar i mitten av kabinen och 5-10 som skötte sig. När jag bara väntar på boarding completed så ser jag man, fru och barn på dryga året stå och tjafsa i mitten. Personalen joggar dit och konstaterar att de inte fått platser bredvid varann. Han tittar neråt och ser mig på C-platsen och tomt på A, B. Kommer och frågar om jag vill flytta mig så att de får sitta ihop.
Jag tänker i någon millisekund och svarar högt och tydligt, tror du jag byter bort en egen trea mot skrikande ungar och sitta trångt längre fram. Finns ju en anledning till att jag satt mig längst bak utan incheckat bagage. Minen jag fick kunde döda, men jag hörde fniss ifrån grannsätena.
Jag brukar inte vara sån, men jag var trött ville sova och skrikande barn på sommarlov går tyvärr fetbort.
Jag fick iofs en crew på A som satt och sov hela vägen men det är ju ok.

Denne kapten valde dessutom att sätta upp fötterna mot sätet framför. Hade jag inte haft INF i knät hade jag plåtat och dessutom påtalat det för mannen ifråga. En ledig stol ombord, i Go - det borde varit kaptens plats.

Var inte det en av sakerna dom strejkade för? Rätten att åka som mittsätesryttare i Plus :)

Fick i mitten av april akut åka över till Tallinn på jobb och bokades såleds en PLUS biljett från Arlanda med sista avgången för dagen med ungefär 4 timmars varsel. Flygningen genomfördes av en ATR72 och såleds är PLUS kabinen längst bak i planet. Detta plan hade 19 rader varav rad 19 endast va 2 säten på vänster sida av gången så rad 18 va alltså 2+2 config.

Nu till det intressanta som gjorde mig riktigt förbannad. Vi va enbart 2 personer i PLUS (jag och en äldre dam) och kabinen va enbart dem 2 sätena på rad 19. Redan på rad 18 i GO hade båda passagerarena lediga säten bredvid sig och så såg det ut på 7-8 rader till framåt i planet. Påtalade detta till crew som sa att de inte kunde göra något åt de just på denna flygning.

Skickade ett mail till SAS där jag krävde en förklaring, självklart om det är på grund av tekniska skäl (balans) som just ATR72 är känslig för hade jag köpt de men det va de inte heller. Fick svaret att de va "dålig planering" som orsakat detta och att de absolut skulle se över rutinerna.

På nästa flygning med ATR va detta mycket väl löst!

Alltid lika spännande att flyga i semestertider! Förutom alla ovana resenärer så är PLUS-kabinen ovanligt snålt tilltagen. Det gör att "seat-block" är mera vanligt i GO än i PLUS, oavsett status. Alltså har jag fått erfara nöjet att i PLUS som standard ha mittsätesryttare både motiverat och omotiverat. En annan ovana sällanresenärerna har är att de oftast har "sjuka mostrar" vilket i några fall har inneburit frågan till mig om att ta en annan plats i kabinen för att de skall få sitta tillsammans alternativt måste sitta längst fram i planet beroende på olika åkommor, så kallad "SUG" (SelfUpGrade).
Men, mina förhoppningar står till EB 3.0 och en striktare tillämpning av "förmånerna" för top tiers inom EB-programmet

Fick i mitten av april akut åka över till Tallinn på jobb och bokades såleds en PLUS biljett från Arlanda med sista avgången för dagen med ungefär 4 timmars varsel. Flygningen genomfördes av en ATR72 och såleds är PLUS kabinen längst bak i planet. Detta plan hade 19 rader varav rad 19 endast va 2 säten på vänster sida av gången så rad 18 va alltså 2+2 config.

Nu till det intressanta som gjorde mig riktigt förbannad. Vi va enbart 2 personer i PLUS (jag och en äldre dam) och kabinen va enbart dem 2 sätena på rad 19. Redan på rad 18 i GO hade båda passagerarena lediga säten bredvid sig och så såg det ut på 7-8 rader till framåt i planet. Påtalade detta till crew som sa att de inte kunde göra något åt de just på denna flygning.

Skickade ett mail till SAS där jag krävde en förklaring, självklart om det är på grund av tekniska skäl (balans) som just ATR72 är känslig för hade jag köpt de men det va de inte heller. Fick svaret att de va "dålig planering" som orsakat detta och att de absolut skulle se över rutinerna.

På nästa flygning med ATR va detta mycket väl löst!
Det fanns ju dock seatblock fram till 4h innan avgång. Kan förstå att det inte ändrades när folk redan var seatade på rad 18. En helt annan sak dock om du gjort bokningen innan online checkin börjat.

Flög från Ängelholm till Arlanda nu i veckan, hade flyttat mig långt bak 20-30 minuter innan avgång för att sitta bra.
Hade en egen trea. Säkert 5 skrikande ungar i mitten av kabinen och 5-10 som skötte sig. När jag bara väntar på boarding completed så ser jag man, fru och barn på dryga året stå och tjafsa i mitten. Personalen joggar dit och konstaterar att de inte fått platser bredvid varann. Han tittar neråt och ser mig på C-platsen och tomt på A, B. Kommer och frågar om jag vill flytta mig så att de får sitta ihop.
Jag tänker i någon millisekund och svarar högt och tydligt, tror du jag byter bort en egen trea mot skrikande ungar och sitta trångt längre fram. Finns ju en anledning till att jag satt mig längst bak utan incheckat bagage. Minen jag fick kunde döda, men jag hörde fniss ifrån grannsätena.
Jag brukar inte vara sån, men jag var trött ville sova och skrikande barn på sommarlov går tyvärr fetbort.
Bra - jag skulle aldrig byta bort den plats jag valt i god tid!

Jag har aldrig bett SAS kasta av någon. Jag tror inte heller jag sett NÅGON här påstå något sånt, så var du får den tolkningen ifrån förstår jag inte. Jag bara stör mig på att det finns lediga platser, men jag inte får seat block. :) Jag vet vad jag köper och därmed så köper jag det mer sällan pga av det. Jag pratade med SAS VD om detta på Diamond/Pandion-träffen i våras. Han blev uppriktigt förbannad på att det funkade som det gör, så vi är tydligen två som tycker likadant iaf. :)
3 st är vi

Sånt här har jag svårt för. Det hamnar i kategorin gentlemens agreement.
Hur mkt sömn talar vi om?
För mig hade bytet varit självklart då det är jobbigt nog med att resa. Har man dessutom barn med sig.
Jag tror på karma. Ge något och få något.

Toppen