Senaste nytt

SAS satsar stort på Wifi och bättre service

Fortfarande impad av hur bra och smidigt detta var i jämförelse med långlinjerna och den tidigare WiFi-generationen på SAS B738. Juste också att det var igång hela vägen till marken.

Nää, det ska vara satellit. Antennen sitter ju på ovansidan av flygplanet, inte undersidan. SAS har, enligt uppgift, valt Viasat som leverantör och den tjänsten är satellitbaserad. Lufthansas tjänst också.

Inmarsat har sin tjänst EAN som är både mark- och satellitbaserad. BA är launch Customer på denna, och den har smygstartat under våren.

Om SAS skulle ha bytt leverantör i processen kan ju det förklara varför det tagit så lång tid, men jag har inte hört annat än att de skulle vara kvar hos Viasat.

Vad jag förstår så beror förseningen på att satelliten varit försenad.

Jag skall åka ARN-HKG imorgon och hade tänkt följa en fotbollsmatch som börjar kl. 15:00 imorgon.
Nu var det 2 år sedan jag åkte denna sträcka men visst har man internet över Ryssland?

Testade precis bredbandskollen ombord OY-KAR över Kattegatt, det finns inga skyltar ombord som skvallrar om Wi-Fi och personalen har inte gjort några utrop om det ännu, så jag är troligtsvis ganska ensam om att surfa...
Fick ca 4 Mbit/s nedströms och 0,6 Mbit/s uppströms mätt över några mätningar.

Vet inte om det nämnts tidigare, men det står i portalen att det är gratis för EBS och uppåt, samt i Plus.

Jag skall åka ARN-HKG imorgon och hade tänkt följa en fotbollsmatch som börjar kl. 15:00 imorgon.
Nu var det 2 år sedan jag åkte denna sträcka men visst har man internet över Ryssland?

Har för mig att nätverket på de interkontinentala flygningar är riktigt kasst.

Toppen