Senaste nytt

SAS satsar stort på Wifi och bättre service

Flög igår på SK403 från Stockholm till Köpenhamn. Flög med Airbus A321, OY-KBF som kom åter från kabinuppdatering i förrgår. Även utrustad med WIFI-hatten. Fräsch kabin! Ombord noterades två personer var av den ena ett flertal gånger kommunicerade med kabinpersonalen. Väl på marken när motorerna stängts av uppfattade jag det som att de testat WIFI nätet ombord under flygningen. Om jag hörde och uppfattade rätt så hade en av dem bland annat tittat på Youtube och Netflix, med bra resultat! Så en lansering verkar ej vara så långt borta!

Minst följande 24 plan har fått nya Wifi-hatten: LN-RRA, OY-KBE, LN-RRE, OY-KAW, LN-RRF, OY-KAS, OY-KAP, OY-KAR, OY-KBK, OY-KBB, LN-RNW, OY-KBL, LN-TUJ, OY-KBT, OY-KBF, LN-RGL, SE-ROA, SE-ROB, SE-ROD, SE-ROE, EI-SIA, EI-SIB, EI-SIC, EI-SID. De nio sistnämnda är A320Neo.

Just nu står SE-DOY (A320Neo) i Oslo och får troligtvis wifi utrustningen installerad!

Man undrar lite hur dom tänker nu när det har beställts fler Neo. Både 737 och A320 CEO ska ju ut ur flottan. Tror ni dom drar i bromsen på uppgraderingarna?

Man undrar lite hur dom tänker nu när det har beställts fler Neo. Både 737 och A320 CEO ska ju ut ur flottan. Tror ni dom drar i bromsen på uppgraderingarna?

Det är väl på väldigt lång sikt som de ska fasas ut? Sista planerade leveransen av 320NEO är 2023.

Det är väl på väldigt lång sikt som de ska fasas ut? Sista planerade leveransen av 320NEO är 2023.
Vad är det för planekonomi, att redan nu veta att man skall göra sig av med ett flygplan som byggs om fem år och veta vad det skall ersättas med förmodar jag. Vi skulle ju kunna snacka 30 år framåt.

Fast ingen kör väl 25 år i samma kärror i framtiden iof. Den gamla MD 80/90 var väl 25 år när de såldes för en spottstyver till Vegas. BRA s flotta av BAE kommer också att vara kring 25 år när (om) pensioneras.

Vad är det för planekonomi, att redan nu veta att man skall göra sig av med ett flygplan som byggs om fem år och veta vad det skall ersättas med förmodar jag. Vi skulle ju kunna snacka 30 år framåt.

Fast ingen kör väl 25 år i samma kärror i framtiden iof. Den gamla MD 80/90 var väl 25 år när de såldes för en spottstyver till Vegas. BRA s flotta av BAE kommer också att vara kring 25 år när (om) pensioneras.

737-700 flottan är 15-20 år gamla nu, så de borde leva 5-10 år till. 320 CEO är betydligt nyare, jag har inte sett att man ska göra sig av med dessa någonstans?

Last edited:
Inga av Boeing 737-600 (10 stycken) uppgraderas (ska fasas ut senast sista kvartalet 2019). Tre B737-800 och elva B737-700 är inte planerade för uppgradering. Bara dessa 24 planen kommer att ta tid att fasa ut och ersätta med nya A320Neo.

Toppen