Senaste nytt

SAS satsar stort på Wifi och bättre service

Wow wow wow! Sitter nu också på OY-KBB. Bästa WiFi jag upplevt ombord ett flygplan. Blixtsnabbt och enkelt med inloggningen.
Är det prov period nu i början för inkörning? Är ju sagt att det ska finnas 3 nivåer där den bästa ska klara streaming utan problem.
Är bra fart på LN-RKR just nu också då surf flyter på brs, går väl ner när alla andra också loggat på.

Någon som vet vad det är för teknik bakom? Är det fortfarande satellit eller finns det ett marknät längs linjerna?

Är det prov period nu i början för inkörning? Är ju sagt att det ska finnas 3 nivåer där den bästa ska klara streaming utan problem.
Är bra fart på LN-RKR just nu också då surf flyter på brs, går väl ner när alla andra också loggat på.
Japp, prov. Kapten uppmanade alla passagerare att testa då de tydligen kör tester på hastighet m m just nu. Och ja, det ska vara markburet.

Japp, prov. Kapten uppmanade alla passagerare att testa då de tydligen kör tester på hastighet m m just nu. Och ja, det ska vara markburet.

De verkar vara inne i en testfas, i mitten på april hade jag det på en flight mellan Köpenhamn och Arlanda, då hade de t.o.m. "WiFi-crew" ombord om kunde hjälpa till.

Kul att de äntligen hakar på med WiFi på riktigt, de är lite efter kan tyckas...

Det ska väl vara markburet om jag förstått det rätt, @fcx kan nog detta. Ska vara samma teknik som Lufthansagruppen kör med

Nää, det ska vara satellit. Antennen sitter ju på ovansidan av flygplanet, inte undersidan. SAS har, enligt uppgift, valt Viasat som leverantör och den tjänsten är satellitbaserad. Lufthansas tjänst också.

Inmarsat har sin tjänst EAN som är både mark- och satellitbaserad. BA är launch Customer på denna, och den har smygstartat under våren.

Om SAS skulle ha bytt leverantör i processen kan ju det förklara varför det tagit så lång tid, men jag har inte hört annat än att de skulle vara kvar hos Viasat.

Toppen