Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Trafikverket föreslår att 5 av 12 upphandlade linjer ska tas bort nästa avtalsperiod (from 2027). Anko talar om det svenska inrikesflyget i dagens DN - använd flyget eller förlora det, säger han.

Tydligen har svenska inrikesflyget sämst återhämtning efter pandemin i hela EU. Passagerarsiffrorna är på samma nivå som 80-talet! Flygskammen som spökar? Och svenska företag/kommuner som snålar på resepolicyn? Jag skulle aldrig välja SJ pga hur opålitligt jag tycker tågen är i Sverige…

Trafikverket föreslår att 5 av 12 upphandlade linjer ska tas bort nästa avtalsperiod (from 2027). Anko talar om det svenska inrikesflyget i dagens DN - använd flyget eller förlora det, säger han.

Tydligen har svenska inrikesflyget sämst återhämtning efter pandemin i hela EU. Passagerarsiffrorna är på samma nivå som 80-talet! Flygskammen som spökar? Och svenska företag/kommuner som snålar på resepolicyn? Jag skulle aldrig välja SJ pga hur opålitligt jag tycker tågen är i Sverige…

Online-möten har högre acceptans i digital-vana Sverige?

Antalet inrikespassagerare i mars 2026 vs mars 2025 på Arlanda ökade iallafall med 4% till ca 378 000 passagerare :)

Bortsett från Göteborg Landvetter som hade oförändrad mängd inrikespassagerare i mars så ökade samtliga andra 9 Swedavia flygplatser sina inrikespassagerare :)

SAS flyger ca 85% av alla inrikespassagerare i Sverige :)

SAS på väg till Ö-vik

Kanske blir linjen Arlanda - Örnköldsvik av igen. Artikeln från Örnsköldsviks Allehanda ovan är bakom betalvägg, men enligt uppgift har näringslivet i Ö-vik uppvaktat SAS, som har återkommit med ett förslag på tidtabell som en start på någon slags vidare förhandlingar eller diskussioner.

SAS verkar vilja ha någon slags garantier på att företagen verkligen kommer flyga om linjen blir av.

Det har i den offentliga diskussionen inte talats om någon linje till Bromma utan det är Arlanda som är intressant. Då får man både destinationen Stockholm OCH möjligheten till inrikes och utrikes transfer.

Kanske blir linjen Arlanda - Örnköldsvik av igen. Artikeln från Örnsköldsviks Allehanda ovan är bakom betalvägg, men enligt uppgift har näringslivet i Ö-vik uppvaktat SAS, som har återkommit med ett förslag på tidtabell som en start på någon slags vidare förhandlingar eller diskussioner.
Det mest konkreta som står är "– Jo, SAS är berett att förhandla med Ö-vik. De har kommit med ett förslag till tidtabell, och en väg tillbaka som de tror på." I övrigt är det mest förhoppningar och spekulationer i artikeln.

Det mest konkreta som står är "– Jo, SAS är berett att förhandla med Ö-vik. De har kommit med ett förslag till tidtabell, och en väg tillbaka som de tror på." I övrigt är det mest förhoppningar och spekulationer i artikeln.
Av nyfikenhet - vad går en sådan förhandling ut på och förhandlar SAS med någon annan än flygplatsen/flygplatsbolaget? Ö-vik är tomt på reguljärflyg så SAS kan väl flyga vilka tider de vill? Är de tidigare nämnda "garantierna" från företag en del av förhandlingen? Alla kommunalt/regionalt ägda flygplatser är så vitt jag vet beroende av subventioner, men kommunen kan väl inte direkt subventionera själv flygtrafiken för en utvald aktör?

För 2025 uppskattades de kommunala subventionerna av Örnsköldsviks flygplats till 36 miljoner kr, utöver 8 miljoner från staten för att driva den som beredskapsflygplats: https://7an.prenly.com/p/tidningen-7/2025-09-10/a/44-miljoner-till-flygplatsen/3479/1992593/65676269
Med 26 809 passagerare under 2025 blev det alltså en kommunal subvention om drygt 1300 kr per passagerare! o_O

Om jag räknar rätt skulle samma subvention per passagerare för Arlandas del motsvara 32,7 miljarder och för Landvetter 7,3 miljarder. Bara som en jämförelse.

Toppen