Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Trevligt! :)

(Trots att juli är en av de svagaste månaderna på året för inrikes flyg)

Idag återupptas flygningarna med SAS mellan Sundsvall/Timrå och Arlanda efter sommaruppehåll. Efterlängtat!

Japp från och med idag startar upprampningen åter på samtliga inrikes destinationer :)

Från och med imorgon bitti är de tidiga morgon avgångarna tillbaka på:

- Sundsvall
- Ronneby
- Halmstad
- Helsingborg/Ängelholm
- Malmö
- Kalmar
- Östersund
- Umeå
- Skellefteå

Sedan läggs det successivt till avgångar under dagarna och runt 1;a september är det uppe i full produktion igen :)

Göteborg ökar också en del medans Visby, Luleå och Kiruna flyger på ungefär som vanligt :)

Jag tycker nog SAS fortsätter att behandla MMX-ARN styvmoderligt. I dag måndag, fakiren en A319. 9 rader plus, jag såg bara ett enda mittsäte ledigt. Såg rätt fullt ut där bak också. Det känns som att efter sista konkurrenten började flyga för SAS 100% så behöver man inte bry sig så mycket om sträckan.

Försöker vara glad för att det inte var ATR i alla fall. Och i dag var BRA-personalen glada. Och lite mysigt är det när kaffet serveras med ett 'Vasse-goo!' ;)

Jag tror att SAS hellre skulle se att MMX läggs ned och görs om till en ren charterflygplats. Varför inte med ett samarbete med tåget, liknande det man gör på Visby idag, typ 50% rabatt på flygtåg till CPH om du betalat biljetten i SEK?

I viss mån är nog MMX besvärlig, långt från alla befolkningscentra.
Å andra sidan flög 3 bolag på sträckan förr i världen.

Men om CPH ska vara hub med point to point på vissa svenska inrikesdestinationer så kanske det är den riktningen man vill i.

Jag tror att SAS hellre skulle se att MMX läggs ned och görs om till en ren charterflygplats. Varför inte med ett samarbete med tåget, liknande det man gör på Visby idag, typ 50% rabatt på flygtåg till CPH om du betalat biljetten i SEK?

Av den anledningen att Öresundståg är offentliga och kan inte rabattera sina priser på samma sätt. Skulle SAS inkludera tåget i biljetten innebär det att de skulle behöva lägga på vad nu en fullprisbiljett kostar. Det tror jag ingen tycker är kul, framförallt inte de som inte har nytta av det. Nu vet jag inte hur avtalet ser ut mellan SAS och AEX men jag kan tänka mig att man kanske byter annonsplatser i appen mot tågbiljetter och det kostar inte sas många kronor.

I viss mån är nog MMX besvärlig, långt från alla befolkningscentra.
Å andra sidan flög 3 bolag på sträckan förr i världen.

Men om CPH ska vara hub med point to point på vissa svenska inrikesdestinationer så kanske det är den riktningen man vill i.

Ja, men MMX har fördelen att den är liten, snabb och servar flera städer. Uppenbarligen finns det ett underlag. Som visserligen kanske minskat med tanke på att interkontinentala flyg minskat från Stockholm, men de europeiska flygen finns ju kvar.

Saknar tiden man kunde boka biljetter MMX-ARN-CPH-XXX och det blev jättemycket billigare än att boka direkt från CPH eller ARN. Det är tyvärr rättat nu.

Av den anledningen att Öresundståg är offentliga och kan inte rabattera sina priser på samma sätt. Skulle SAS inkludera tåget i biljetten innebär det att de skulle behöva lägga på vad nu en fullprisbiljett kostar. Det tror jag ingen tycker är kul, framförallt inte de som inte har nytta av det. Nu vet jag inte hur avtalet ser ut mellan SAS och AEX men jag kan tänka mig att man kanske byter annonsplatser i appen mot tågbiljetter och det kostar inte sas många kronor.
SAS var ju iofs kreativa när bron var ny och det uppstod någon sorts moms/skatt-grej på flygresor beroende på avreseland. De sålde ju "flygbiljett" Malmö Svågertorp - CPH - XXX. Om jag minns rätt var tåg-segmentet inbakat i priset och det blev billigare att göra så pga av moms/skatt.

Och Lufthansa har ju till och med codeshare flygnummer på vissa tåg-resor så det går ju att göra. Sedan kanske inte SAS är intresserade av det.

Det kan ju fortsätta att inte sätta in tillräcklig kapacitet på MMX och kundernas alternativ är SAS från CPH (eller SJ eller inte resa alls).

Toppen