Idag återupptas flygningarna med SAS mellan Sundsvall/Timrå och Arlanda efter sommaruppehåll. Efterlängtat!
Det är klart och be om danska priser.I viss mån är nog MMX besvärlig, långt från alla befolkningscentra.
Å andra sidan flög 3 bolag på sträckan förr i världen.
Men om CPH ska vara hub med point to point på vissa svenska inrikesdestinationer så kanske det är den riktningen man vill i.
Jag tror att SAS hellre skulle se att MMX läggs ned och görs om till en ren charterflygplats. Varför inte med ett samarbete med tåget, liknande det man gör på Visby idag, typ 50% rabatt på flygtåg till CPH om du betalat biljetten i SEK?
I viss mån är nog MMX besvärlig, långt från alla befolkningscentra.
Å andra sidan flög 3 bolag på sträckan förr i världen.
Men om CPH ska vara hub med point to point på vissa svenska inrikesdestinationer så kanske det är den riktningen man vill i.
SAS var ju iofs kreativa när bron var ny och det uppstod någon sorts moms/skatt-grej på flygresor beroende på avreseland. De sålde ju "flygbiljett" Malmö Svågertorp - CPH - XXX. Om jag minns rätt var tåg-segmentet inbakat i priset och det blev billigare att göra så pga av moms/skatt.Av den anledningen att Öresundståg är offentliga och kan inte rabattera sina priser på samma sätt. Skulle SAS inkludera tåget i biljetten innebär det att de skulle behöva lägga på vad nu en fullprisbiljett kostar. Det tror jag ingen tycker är kul, framförallt inte de som inte har nytta av det. Nu vet jag inte hur avtalet ser ut mellan SAS och AEX men jag kan tänka mig att man kanske byter annonsplatser i appen mot tågbiljetter och det kostar inte sas många kronor.