Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Trevlig initiativ! :)

Facebook inlägg:

Screenshot_20250608_195941_Facebook.jpg
 
Det är känt sedan tidigare att Braathens ska utöka flottan med två ATR maskiner (en fabriksny och en begagnad). Den begagnade test flög häromdagen så en leverans borde vara nära förestående! :) Misstänker att maskinen är målad i SAS livery! :)

Ska få reg: SE-MNR

Visa bifogad bild 165529

Då hälsar vi SE-MNR hjärtligt välkommen till Braathens och SAS! :)

Screenshot_20250613_152915_Flightradar24.jpg



Håller tummarna för SAS livery! Tobbe.O håller utkik! ;)
 
Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, men vore det inte en poäng för SAS att (åter) ha en linje till Tammerfors? Det verkar vara den största (mest trafikerade) flygplatsen i Finland som Finnair numera inte flyger till (istället erbjuds buss), och Tammerfors är den näst största tätorten i Finland. Tammerfors och Uleåborg är de Finlands-linjer som SAS inte startat upp efter covid, och Tammerfors är ju i likhet med Åbo och Vasa på "lagom ATR-72-avstånd" från Arlanda.
 
Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, men vore det inte en poäng för SAS att (åter) ha en linje till Tammerfors? Det verkar vara den största (mest trafikerade) flygplatsen i Finland som Finnair numera inte flyger till (istället erbjuds buss), och Tammerfors är den näst största tätorten i Finland. Tammerfors och Uleåborg är de Finlands-linjer som SAS inte startat upp efter covid, och Tammerfors är ju i likhet med Åbo och Vasa på "lagom ATR-72-avstånd" från Arlanda.
Absolut, men vem ska flyga Tammerfors-Arlanda? Bättre att dra linjen till CPH och konkurrera med hela linjenätet?
 
Det är väl där skon klämmer. SAS vill ha alla linjer till CPH men resanden på de här orterna vill till Stockholm (ska de till Europa eller världen väljer de Finnair)
 
Absolut, men vem ska flyga Tammerfors-Arlanda? Bättre att dra linjen till CPH och konkurrera med hela linjenätet?
Ungefär samma kategori av resenärer som flyger med SAS från Helsingfors, Åbo och Vasa till Arlanda (och omvänt)? Tammerfors-trakten är för all del mindre svenskspråkig än dessa tre, men frågan är hur stor roll det spelar. TMP-CPH är dessutom märkbart längre än TMP-ARN, så det drar lite mer flygplanskapacitet att hålla den gång.
 
Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, ....
Anekdot (som jag redan dragit). Blev tillfrågad på OSL i säkerhetskontrollen om jag skulle vidare utrikes. Nänä, sa jag, ska bara till Stockholm. Damen log överseende och svarade: "Här kallar vi faktiskt det för utrikes!"

Poängen i sammanhanget är väl att vi som bott på gränsen och aldrig upplevt något annat än Nordiska passunionen inte tänker på våra grannar som utrikes...
 
Toppen