Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

@Tobbe.O du som verkar vara insatt i SAS-flygflotta.
För någon vecka sedan sa en SAS-anställd till mig att 4st A320 skall lämnas tillbaka till hyresföretagen.
Är detta korrekt eller har den SAS-anställde förstått det fel?

Måste ha fått ny kostym i Stockholm för det stod BRA på den i fredags. Hoppas de har lagat vattenkokaren också som varit trasig i en vecka.

En tråkig grej med ATR är att boarding sker med prio rad 1-10, vilket innebär att i plus så får man gå på sist och både stå ute och frysa (när man klar att gå på) och har ingen plats till kabinväska. Som Diamond blir det nog inte plus inrikes framöver.
Fast stämmer det verkligen? När jag flugit till VBY med SAS ATR så har de alltid börjat med Plus/status dvs de bakre raderna vilket är jäkligt skönt för det är väldigt trångt i hatthyllorna

Pandemin påverkade mycket och digitala möten är tyvärr en stor bidragande orsak till minskat resande inrikes.

Viktigt att inte glömma är också att flyget är mer konjunktur känsligt än många andra trafikslag (många företag, kommuner och regioner håller igen på resande just nu. Samt att en del arbetsgivare har resepolicys som missgynnar flyget). Den svenska kronan gör dessutom att fler stannar hemma just nu och därmed blir det även mindre transfer passagerare från inrikes till utrikes.

Förhoppningsvis vänder nu Sveriges konjunktur och kronan stärks förhoppningsvis - vilket då kommer generera fler resenärer samt att en del kommuner/regioner börjat luckra upp sina resepolicys - då en del verkar förstått att flyget trots allt är viktigt för deras del av landet och attraktionskraft :)

Visst, pandemin bidrog men vi ska inte glömma att inrikestrafiken har varit på ett sluttande plan sen 2017. Så medan pandemin och konjunkturer absolut bidrar, så är det inte hela bilden.

Det är också folks preferenser som ändrats. Och jag vet ärligt talat inte om vi ska lägga så mycket energi på att ändra det eller om vi inte bara ska acceptera läget och anpassa flyg till verkligheten istället för tvärtom.

Visst, pandemin bidrog men vi ska inte glömma att inrikestrafiken har varit på ett sluttande plan sen 2017. Så medan pandemin och konjunkturer absolut bidrar, så är det inte hela bilden.

Det är också folks preferenser som ändrats. Och jag vet ärligt talat inte om vi ska lägga så mycket energi på att ändra det eller om vi inte bara ska acceptera läget och anpassa flyg till verkligheten istället för tvärtom.
Ja det är att acceptera. Och vet inte om jag håller med om att det ska vara ett "tyvärr" kring att inrikesresande minskat till följd av uppgång i virtuella möten.

Tycker det är bra och skönt att ha blivit av med en hel del av de fysiska slentrianmötena och kan ta dem på Teams istället. Sparar tid och pengar för mig och mitt bolag (och våra kunder som inte debiteras resekostnader), någon form av positiv inverkan på miljön borde det ha (och vi med många andra har infört restriktiva resepolicies - som ffa träffar inrikesflyg).

Sen är det klart att de är lite trist att mängden möten ökat för att det är enkelt - men det är en lite annan fråga.

• Gilla
Reactions: hco
Fast stämmer det verkligen? När jag flugit till VBY med SAS ATR så har de alltid börjat med Plus/status dvs de bakre raderna vilket är jäkligt skönt för det är väldigt trångt i hatthyllorna
Jag vet inte vad som står i manualen men både i fredags och idag så var det rad 1-10 som skulle på först. I båda utropen nämndes något i stil med att det är ett mindre flygplan och på grund av vikt och balans så måste de främre raderna gå på först. Gissar att det inte är improviserat eftersom det var samma både från HAD och ARN.

Kan även meddela att vattenkokaren är lagad för det serverades både kaffe och te.

För övrigt så tycker jag det är riktigt kul att se nästan fullsatta flyg. Även servicenivån är riktigt bra, fick tom recognition som Diamond.

Jag vet inte vad som står i manualen men både i fredags och idag så var det rad 1-10 som skulle på först. I båda utropen nämndes något i stil med att det är ett mindre flygplan och på grund av vikt och balans så måste de främre raderna gå på först. Gissar att det inte är improviserat eftersom det var samma både från HAD och ARN.

Kan även meddela att vattenkokaren är lagad för det serverades både kaffe och te.

För övrigt så tycker jag det är riktigt kul att se nästan fullsatta flyg. Även servicenivån är riktigt bra, fick tom recognition som Diamond.
Det har ofta varit boarding för lägre radnummer på ATR även tidigare med SAS.
Maskinen har för säkerhetsskull en liten svans som förvaras i galley under flygningen och som monteras undertill. Allt för att minimera skadan om olyckan är framme och den skulle sätta sig.
Håller med om att BRA personalen verkar genuint glada och laddade för nya upplägget.

@Tobbe.O du som verkar vara insatt i SAS-flygflotta.
För någon vecka sedan sa en SAS-anställd till mig att 4st A320 skall lämnas tillbaka till hyresföretagen.
Är detta korrekt eller har den SAS-anställde förstått det fel?
Menade vederbörande Airbus 320Neo eller vanliga 320 Classic?

Just Classic är nu på väg att fasas ut. Ett antal försvann redan i höstas till bland annat Vueling.
För några veckor sen flög OY-KAY iväg till sista vilan i Marana, och just nu befinner sig tre maskiner (OY-KAR, OY-KAS och OY-KAT)
i bland annat Manchester och Tallinn. Om det är för uppställning eller underhåll är för mig okänt. OY-KAT har varit ur trafik sen månadsskiftet oktober/november.
Endast tre Airbus 320 Classic är just nu i trafik - OY-KAP, OY-KAU och OY-KAW.

PS: Förlåt Tobbe att jag försökte svara i ditt ställe... ;)

Just Classic är nu på väg att fasas ut. Ett antal försvann redan i höstas till bland annat Vueling.
För några veckor sen flög OY-KAY iväg till sista vilan i Marana, och just nu befinner sig tre maskiner (OY-KAR, OY-KAS och OY-KAT)
i bland annat Manchester och Tallinn. Om det är för uppställning eller underhåll är för mig okänt. OY-KAT har varit ur trafik sen månadsskiftet oktober/november.

Fick bara höra A320, men med tanke på antalet är det säkert Classic det gäller.

Lugnt @KalleSus :) Bra sammanfattning :)

Fick bara höra A320, men med tanke på antalet är det säkert Classic det gäller.

Misstänker att 3 - 4 A320 Classic kommer vara kvar ett tag till. OY-KAP har t,ex fått Skyteam märket och det fixar man nog inte till om maskinen skulle lämna i närtid :)

Från Kalmar Airports Facebook! Kul! :)

Screenshot_20250217_225602_Facebook.jpg

Toppen