Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Verkar som att Swedavia och SAS planerar för att försöka flyga merparten av SAS inrikes flighter från F och G piren (G- piren är uppe vid SAS hangaren). G - piren kommer troligen användas vid högtrafik och lite mer nu i inledningen då delar av terminal 4 och 5 byter gatebryggor vid skycity.
Sannolikt kommer det bli remote och buss för majoriteten av ATR då det råder brist på brygg-platser pga av arbetet med plattor/bryggor.
OT. Arbetet med plattor/bryggor förväntas ta 6-8 år (en rampyta i taget), så inget som är över inom kort.
 
Verkar som att Swedavia och SAS planerar för att försöka flyga merparten av SAS inrikes flighter från F och G piren (G- piren är uppe vid SAS hangaren). G - piren kommer troligen användas vid högtrafik och lite mer nu i inledningen då delar av terminal 4 och 5 byter gatebryggor vid skycity.

Bra om de försöker samordna det på detta sätt för snabba och smidiga byten för de som reser via Arlanda :)
Pir G? Är det inte den som hittills aldrig byggstartats? Har den några gater och hur tar man sig till den som passagerare? Eller är detta ett uttryck för bussgate till "småflyg" uppställda bortanför pir F? Och är det i så fall gater i pir F som bussarna går från eller någon annan stans?
Edit: eller är "pir G" numera beteckning för den tillfälliga byggnad som finns tillgänglig "vid behov av fler uppställningsplatser och gater" när området mellan C- och D-pirarna byggs om?
 
Last edited:
Eller är detta ett uttryck för bussgate till "småflyg" uppställda bortanför pir F? Och är det i så fall gater i pir F som bussarna går från eller någon annan stans?
Du har rätt, pir-G finns bara på planeringsstadiet än. Heter ramp G och nås endast med buss. Killgissar att bussarna kan gå från olika gater (och inte bara från pir-F).
 
Verkar som att Swedavia och SAS planerar för att försöka flyga merparten av SAS inrikes flighter från F och G piren (G- piren är uppe vid SAS hangaren). G - piren kommer troligen användas vid högtrafik och lite mer nu i inledningen då delar av terminal 4 och 5 byter gatebryggor vid skycity.

Bra om de försöker samordna det på detta sätt för snabba och smidiga byten för de som reser via Arlanda :)
Dum fråga men hur kommer man till G-piren? Kan inte påminna mig om att jag flugit från den

Edit: fick svaret i inlägget ovan
 
Första flight från BMA efter nyår är 3 jan med OJ. Vilket slöseri med 130 hektar i centrala Stockholm med plats för 16000 bostäder!!
 

Attachments

  • IMG_3718.jpeg
    IMG_3718.jpeg
    130,2 KB · Visningar: 158
Första flight från BMA efter nyår är 3 jan med OJ. Vilket slöseri med 130 hektar i centrala Stockholm med plats för 16000 bostäder!!
Det kommer nog att gå flyg från Bromma efter nyår tidigare än den 3 januari. Swedavias hemsida visar bara reguljärflyg. Kolla på flightradar24 på nyårsafton så ser man alla flyg till/från Bromma den 1 januari.

Idag t.ex. har det ankommit åtta flyg till Bromma som inte syns på Swedavias hemsida såsom några ambulansflyg från Gällivare och Östersund samt några affärsjet från bl.a. London och Amsterdam.

När allt inrikes reguljärflyg i Stockholm flyttade från Bromma till Arlanda 1983 så tog det nästan 10 år innan reguljärflyget återkom till Bromma. Under de ca 10 åren som Bromma var helt utan reguljärflyg användes flygplatsen för affärsflyg, skolflyg och ambulansflyg. Kan mycket väl bli så igen.
 
Last edited:
Sannolikt kommer det bli remote och buss för majoriteten av ATR då det råder brist på brygg-platser pga av arbetet med plattor/bryggor.
OT. Arbetet med plattor/bryggor förväntas ta 6-8 år (en rampyta i taget), så inget som är över inom kort.

Just nu pågår stort arbete utanför skycity med gatebryggor både på terminal 4 och 5 så det känns inte som att det kommer ta 6-8 år om man inte kommer köra det i perioder.

Du har rätt, pir-G finns bara på planeringsstadiet än. Heter ramp G och nås endast med buss. Killgissar att bussarna kan gå från olika gater (och inte bara från pir-F).

De gånger jag åkte från ramp G har bussarna gått från F piren. Vid avstigning så går bussarna från ramp G och stannar under/mellan F och E piren. Då kommer du snabbare till bagagebandet än om du stannar vid gatebrygga på gamla terminal 4 :)
 
Nu är första BRA maskinerna planerade från Bromma till Arlanda :)

Ikväll flyger SE-MKL & SE-MKK över var jag kan se i nuläget.

Några av BRA maskinerna verkar också stannat i Malmö och väntar säkert där in det korta hoppet över till Kastrup den 13/1 när BRA produktionen drar igång även där :)
 
Just nu pågår stort arbete utanför skycity med gatebryggor både på terminal 4 och 5 så det känns inte som att det kommer ta 6-8 år om man inte kommer köra det i perioder.
Arbetet med gatebryggorna på rampytan utanför Sky city är bara en liten del av arbetet. Man byter även beläggning samt hydrantsystem (för bränsle) i marken. Planerad öppning av rampytan utanför Sky city är hösten 2026 (men kan ev gå fortare). Sedan går man vidare till nästa rampyta, osäker på vilken men tror den mellan nuvarande D- och E-gater.
 
Last edited:
Toppen