Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Synd att inte Karlstad har några avgångar för det är långt till närmaste flyg för dem och i Karlskoga försöker de attrahera fler till BAE Bofors.
Enligt uppgifter i media ska Karlstad få reguljärtrafik igen, både till Stockholm och Köpenhamn fr.o.m. i vår (dock inte med SAS):

 
Har börjat studera Braathens Regional Airlines (BRA) ATR flotta inför uppstarten 2;e januari :)

Det finns totalt 14 stycken ATR maskiner i BRA flottan. Samtliga flyger på SE reg. Den nyaste är fyra år och den äldsta är nio år (således är samtliga nyare än vad Xfly använde).

12 av maskinerna ska flyga för SAS och två flyger troligen vidare som underleverantör till Austrian Airlines. Just nu är det tre som flyger för Austrian så en av de maskinerna behöver snart komma hem till Skandinavien.

Tyngre underhåll av maskinerna verkar utföras i Sönderborg i Danmark. Noterar även att maskinen SE-MKD häromdagen flög till en flygplats utanför Toulouse. Oklart om det enbart är för underhåll eller om det kanske är dags även för SAS Livery? :)

Vad jag har kunnat utläsa på annat diskussionsforum - dock oklart vilken insyn den personen har så ska åtta av maskinerna målas i SAS livery, tre ska vara vita och tre ska få en uppdaterad BRA livery (de måste ju t,ex ta bort "flygbra.se" som står på dem.

Ommålning kommer nog ske successivt.

I slutet på januari har jag första bokningen där det blir att flyga med BRA som underleverantör :)
 
Å så har vi A319 maskinen från BRA :)
Blir dock inte riktigt klok på hur BRA har delat upp det.

Braathens Regional Airways har 1 st A319 maskin registrerad.

- SE-RGV


Braathens international Airways (charter delen) har 3 st A319 registrerade.

- SE-RGC
- SE-RGD
- SE-RGE

Men ändå flyger alla fyra omväxlande mellan reguljär trafik och chater trafik...

Samtliga maskinerna har 144 stolar.


SE-RGV står just nu på Arlanda så mycket möjligt att det är den maskinen som kommer flyga för SAS inledningsvis.

Kan undra om maskinerna kommer växla eller om en maskin kommer flyga på heltid i SAS?

Men det får väl tiden utvisa ;)
 
Har börjat studera Braathens Regional Airlines (BRA) ATR flotta inför uppstarten 2;e januari :)

Det finns totalt 14 stycken ATR maskiner i BRA flottan. Samtliga flyger på SE reg. Den nyaste är fyra år och den äldsta är nio år (således är samtliga nyare än vad Xfly använde).

12 av maskinerna ska flyga för SAS och två flyger troligen vidare som underleverantör till Austrian Airlines. Just nu är det tre som flyger för Austrian så en av de maskinerna behöver snart komma hem till Skandinavien.

Tyngre underhåll av maskinerna verkar utföras i Sönderborg i Danmark. Noterar även att maskinen SE-MKD häromdagen flög till en flygplats utanför Toulouse. Oklart om det enbart är för underhåll eller om det kanske är dags även för SAS Livery? :)

Vad jag har kunnat utläsa på annat diskussionsforum - dock oklart vilken insyn den personen har så ska åtta av maskinerna målas i SAS livery, tre ska vara vita och tre ska få en uppdaterad BRA livery (de måste ju t,ex ta bort "flygbra.se" som står på dem.

Ommålning kommer nog ske successivt.

I slutet på januari har jag första bokningen där det blir att flyga med BRA som underleverantör :)
Var det inte två ATR som skulle stationernas på CPH.
Jag har en bokning CPH-HAM som skall utföras av en ATR Operated by Scandinavian Airlines och de har väl inga ATR?
 
Var det inte två ATR som skulle stationernas på CPH.
Jag har en bokning CPH-HAM som skall utföras av en ATR Operated by Scandinavian Airlines och de har väl inga ATR?

Det ska vara 4 stycken ATR i Köpenhamn. De lägger just nu över till operated by Braathens Regional Airways. Hittills är januari månad klar. Resterande står fortfarande som operated by Scandinavia Airlines men tidtabellen är klar så det är endast "texten" som man ändrar.

Så du kommer flyga en ATR från BRA även från Köpenhamn.
 
Verkar som att Swedavia och SAS planerar för att försöka flyga merparten av SAS inrikes flighter från F och G piren (G- piren är uppe vid SAS hangaren). G - piren kommer troligen användas vid högtrafik och lite mer nu i inledningen då delar av terminal 4 och 5 byter gatebryggor vid skycity.

Bra om de försöker samordna det på detta sätt för snabba och smidiga byten för de som reser via Arlanda :)
 
Verkar som att Swedavia och SAS planerar för att försöka flyga merparten av SAS inrikes flighter från F och G piren (G- piren är uppe vid SAS hangaren). G - piren kommer troligen användas vid högtrafik och lite mer nu i inledningen då delar av terminal 4 och 5 byter gatebryggor vid skycity.

Bra om de försöker samordna det på detta sätt för snabba och smidiga byten för de som reser via Arlanda :)
Det i kombination med nya loungen vid F-piren låter, åtminstone i teorin, riktigt riktigt bra!
 
Toppen