Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Alla verkar inte nöjda med SAS satsning på inrikes i Sverige, Skellefteå får neddragningar på 37%

Källa: Norran

Paywall, så kan inte se särskilt mycket av artikeln. Dock samma skribent vars artikel gav upphov till den här tråden, så kanske dags för det där kommunala flygbolaget?

Alla verkar inte nöjda med SAS satsning på inrikes i Sverige, Skellefteå får neddragningar på 37%

Källa: Norran

Det har att göra med tidigare Northvolt konkursen och därav nedgång i resandet från Skellefteå. Sen handlar det egentligen om att det blir mindre flygplansstorlekar, än så mycket färre avgångar.

Trafikstatistiken från Swedavia för september månad visar att inrikespassagerarna på Arlanda ökade med 29% jämfört med september 2024. Totalt nästan 400 000 inrikesresenärer! :) En betydande del av dessa flyger SAS :)

20251003_130843.jpg

Infrastruktur kostar pengar och att skrota infrastruktur för att istället bygga ny kan kosta ännu mer pengar. 100 miljoner är i sammanhanget inte mycket pengar. Stockholms stad lägger enligt samma tidning (Mitt i) t.ex. 250 miljoner på att fräscha upp Tegelbacken, det öde busstorget framför Sheraton.

Frågan om Bromma flygplats är komplex - det finns beräkningar som pekar på att Arlandas kapacitet inte räcker till i början av 2030-talet och att bygga ny kapacitet där kommer inte att vara klar då. Men vad har denna fråga att göra med aktuell tråd - flygbolaget SAS satsningar?

Är det bara jag som stör mig lite över att löptextens "kanske 80–90 miljoner kronor" blir "nära 100 miljoner" i rubriken?

Den typiska regionala flygplatsen i Sverige verkar gå med cirka 25 miljoner kr i förlust per år, av nedanstående artikel att döma: driftunderskott på "över 800 miljoner kronor" fördelat på 33 flygplatser:

Undrar om det större beloppet beror på att Bromma i grund och botten är en större flygplats, och det krävs mer lokalunderhåll m.m. även om flygplatsen är nästan tom på passagerare, eller om det är Swedavia som ännu inte anpassat sig ner till en regional flygplats kostnadsstruktur eller någon annan förklaring?

Är det bara jag som stör mig lite över att löptextens "kanske 80–90 miljoner kronor" blir "nära 100 miljoner" i rubriken?

Den typiska regionala flygplatsen i Sverige verkar gå med cirka 25 miljoner kr i förlust per år, av nedanstående artikel att döma: driftunderskott på "över 800 miljoner kronor" fördelat på 33 flygplatser:

Undrar om det större beloppet beror på att Bromma i grund och botten är en större flygplats, och det krävs mer lokalunderhåll m.m. även om flygplatsen är nästan tom på passagerare, eller om det är Swedavia som ännu inte anpassat sig ner till en regional flygplats kostnadsstruktur eller någon annan förklaring?
Killgissning: Även betydligt fler privat/statsjet på blandade tidtabeller än t ex Lycksele, vilket betyder bemanning en betydligt större del av dygnet.

Toppen