Senaste nytt

SAS satsar stort med beställning på 40 nya longhaul plan! 2026-06-30

Hade ju varit nice, men ø-tåg går inte ens så ofta i rusningstrafik mellan malmö-lund så den kapaciteten finns knappast.

Men ja, efter typ 2000 får de alldeles för sällan (dock 3 i timmen, men väldigt oregelbundet, typ 00, 30 och 42)
Från början var det faktiskt tänkt tiominuterstrafik, och det har körts i rusningstrafik under perioder tex 2021. Det jag menar är att tågtrafiken behöver anpassas efter avgångar och ankomster på Kastrup. Rusningstrafik är inte bara när jobbpendlarna ska till och från jobbet i Malmö och Köpenhamn. Rusningstrafik är också en söndagskväll kl 20 när alla ankommer från weekends.

Tyvärr, när det är så knökat ombord, sker ingen biljettkontroll. Och då får inte heller Skånetrafiken någon statistik att gå på i trafikutvecklingen.

Last edited:
Jag tror att bara tågmodellen blev mer anpassad för pendling än typ fjärrtåg/regionaltåg och om tågen gick med långa tågset hade det gått bättre. En tågmodell kan inte göra båda sakerna.

Det finns för få områden där det finns plats för väskor, det finns för få dörrpar och de förhöjda områdena är för smala för att det ska gå att stå och folk ska komma förbi, speciellt när det är väskor inblandat..

Pågatågen är bättre utformade för liknande sträckor än vad Ø-tågen är. Jag hoppas att de tar höjd för detta när de ska köpa nya tåg.

Tycker att biljetterna kontrolleras för sällan generellt. Jag är inte långt ifrån att jag hade sparat pengar på att ta böter de få gånger biljetten kontrolleras jämfört med att köpa månadskort före priset halverades.

Toppen