Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Jag tycker man kan vara ännu mer restriktivt på go light biljetterna. Slopa tillträde till loungen för dom billigaste biljetterna fast du har EBG
Vill jag och mina "vänner" in i loungen, får vi köpa biljett därefter eller betala oss in i "vanliga" loungen

Jag tycker man kan vara ännu mer restriktivt på go light biljetterna. Slopa tillträde till loungen för dom billigaste biljetterna fast du har EBG
Vill jag och mina "vänner" in i loungen, får vi köpa biljett därefter eller betala oss in i "vanliga" loungen

Det finns mycket man kan strama åt anser jag.

- Stryp loungetillgång, platsreservation, (eller reservera det kan välja på, vilket kanske kan ökas vid incheckning), prioboarding och business check-in för light (gäller även för Youth och F&F/VIP).
- Boardar planet i sista boardinggruppen.
- Minska poängintjäningen (redan gjort)
- Ensamresande i light är de första att bli assignade mittensäten om det skulle bli aktuellt.
- Låt poängintjäningen i vanliga go vara kvar på nuvarande nivå.

Det finns många sätt att laborera med detta som borde dels låta Light-produkten vara kvar till de som vill ha no frills-grejer, medan de som vill samla på sig poäng, resa flexibelt etc faktiskt kan göra det och få det att kännas mer värt.

Det finns mycket man kan strama åt anser jag.

- Stryp loungetillgång, platsreservation, (eller reservera det kan välja på, vilket kanske kan ökas vid incheckning), prioboarding och business check-in för light (gäller även för Youth och F&F/VIP).
- Boardar planet i sista boardinggruppen.
- Minska poängintjäningen (redan gjort)
- Ensamresande i light är de första att bli assignade mittensäten om det skulle bli aktuellt.
- Låt poängintjäningen i vanliga go vara kvar på nuvarande nivå.

Det finns många sätt att laborera med detta som borde dels låta Light-produkten vara kvar till de som vill ha no frills-grejer, medan de som vill samla på sig poäng, resa flexibelt etc faktiskt kan göra det och få det att kännas mer värt.
Fast varför? Om någon nu har tjänat ihop EBG på att flyga 93ggr till HKG T/R på billigaste biljett, med det sagt inte en billig biljett, så ska de inte ens få statusförmåner? Efterblivet.

Fast varför? Om någon nu har tjänat ihop EBG på att flyga 93ggr till HKG T/R på billigaste biljett, med det sagt inte en billig biljett, så ska de inte ens få statusförmåner? Efterblivet.
Titta på Delta's "Basic Economy fare", iofs scary team, men där har man nästan ingen statusförmån kvar från kortet då man väljer den klassen.

En tanke kan ju vara att differentiera produkterna tänker jag. Vad skiljer idag? En väska?

En tanke kan ju vara att differentiera produkterna tänker jag. Vad skiljer idag? En väska?
Ja, men jag som aldrig checkar in väska väljer helst Go light. Min väska sitter fint under stolen framför mig.

Men om man istället flyger billigaste Go krävs det hela 75 HKG T/R. Med ett konservativt styckpris på 4kkr ger det ändå spend på 300kkr. Men vissa människor här på BC tycker ändå dessa människors statusförmåner ska försvinna.

Med nya poängintjäningen kommer du inte ha någon i SAS Go Light med EBG+ som inte spenderat en del och flugit en hel jädra massa för att uppnå det. Om vi inte bortser från Guldkorten från kreditkort och Diamonds som enligt mig bör försvinna innan man tar bort sin enda konkurrensfördel.

BA tog bort gratis platsval vid bokning för sina Light (Hand baggage only) fares ett tag men återinförde sedan att statusresenär kan välja plats redan vid bokning. Även borttagen prioboarding med dessa biljetter var väl på tapeten där? Detta är nog ett känsligt kapitel där bolagen får pröva sig fram hur Ryan-lika de kan bli i billigaste klassen utan att göra alltför många resenärer gramse.

Toppen