Räknat på detta... inte hela världen för mig personligen. Om det hjälper till för att få bort status-inflationen så är det bara bra i mitt tycke.
Att det är lite väl dramatiska sänkningar på long haul kan jag dock hålla med om.
2017-2018 kom 31,4% av mina poäng till Diamond från SAS Go
2018-2019 kom 13,9% av mina poäng till Diamond från SAS Go (hittills, intjäningsåret slut 31 mars)
Vill man verkligen ha status får man betala för det i framtiden. Klart att det är ohållbart att sälja biljetter för 3-4K som ger 11250 poäng (exempel HKG), även ungdomsbiljetterna har varit för generösa i kickbacken (har åkt en del Youth på long haul tidigare), de har kostat 2,5K och gett lika mycket som en Go-biljett.
Någonting som i och för sig inte adresseras är de stora massorna som tjänar in EBG/EBD på segment. Men sedan är detta kanske inte primärt en övning i att reducera antalet statusinnehavare, utan det är troligen en ekonomisk övning i grund och botten.
Ser fram emot ett bättre resande istället, högre kvalitet istället för kvantitet. Kan unna mig några betalda C eller F istället för alla ben i SAS Go.