Senaste nytt

SAS "Säkra Guldkort"-kampanj

Jag har inte heller fått något erbjudande. Min kvalificeringsperiod är dock 1 Sept-31 Aug så jag tillhör troligen inte målgruppen (vilken den nu är) Hade 115.000 baspoäng denna perioden och satsar som flera av er på nya "EBD" om den nu kommer. Håller med om att Guld helt håller på att urvattnas. // Jonas

Håller helt o fullt med - Kanske allting klarnar när det nya upplägget introduceras - Men jag är också osäker på hur det blir. :)

Har inte heller fått det men borde inte få det heller, däremot har delar(2/5) av familjen fått, trodde det var ett enstaka felskick men skulle tro att det plingar till hos de flesta EB inom nått dygn(brukar få alla utskick x timmar efter sambon) om man inte drar i nödbromsen förstås.

Jag har funderat en del på detta under förmiddagen och jag skulle gärna har varit "flugan på väggen" när man diskuterade denna promotion på SAS HQ.

Jag skulle gärna vilja se "cost/benefit" analysen och målsättningen med detta och jag funderar lite på om det inte blev fel i databasen när denna skickades ut, eller så körde man helt random. Läser man kampanjtexten så skulle man tro att det enbart skulle gå till EBG som var nära eller med liten aktivitet under innevarande år för att hjälpa dom att stanna kvar, och helt enkelt handla lite mer SAS.

Alla som har jobbat med kunder vet att den s.k. "Acquisition cost" är högre än "Retention cost". Kanske man kyligt har räknat på att få om några EBG blir tillräckligt sura att lämna eller sluta flyga. Men jag tror detta var en "Faux pas" från SAS. En miss helt enkelt.. Gick till fel del av databasen. Om det inte är ett fel, ställer jag mig i kören som tycker att detta är ett stort misstag av SAS. En fast track mot Guld för Silvermedlem absolut, eller en extra push mot alla som är nära eller har haft låg aktivitetsnivå under en tid; yepp! Men det är kanske inte det smartaste drag att erbjuda detta till nästan "alla".

Vår gode vän i Västerås, Herr A Eriksson drar upp en intressant vinkel. "The more, the marrier". Jag håller inte med om denna Marxism Light av approach av två skäl:
1. Det heter Status eller Elite Medlem av ett skäl. Man måste kvalificera och göra sig förtjänat till detta och förmånen som är kopplade till Status/Elite
2. Om "alla" har samma "rättigheter" är det omöjligt att erbjuda tjänsterna och produkterna som t.ex. Lounge, extra bagage etc. Det går inte. Så rätten till en form av exklusivitet är viktigt att behålla.

Håller med om att Guld helt håller på att urvattnas. // Jonas
Yep, vilket är jävligt surt när man som jag i år äntligen och för första gången har faktisk möjlighet att klara av det, att hinna och ha råd. Då svider det lite att se EBB med en resa eller två få ett erbjudande att göra mig sällskap i loungen nästa år utan större ansträngning eller ekonomisk insats.. Oh well. "Jag är inte bitter"... ;)

SAS prioriterar helt rätt här känns det som. Jag var EBG 2 år, halkade ner till EBS i nuvarande period - har nästan helt slutat flyga med SAS och lägger mina flyg hos M&M istället och nu senast BAEC där Silver är nästa mål. OM jag hade fått detta erbjudande i mailen (kanske inte är försent än vem vet?!) så hade jag nog jagat 2 Europa flygningar i SAS Plus bara för att. Men får jag inte erbjudandet är det ju helt klart INTE SAS jag kommer välja framöver!

Mailet skall väl dock ut till EB's ca 3M medlemmar så tar väl ett dygn innan alla fått sina mail först då vet vi kanske mer :)

Last edited:
Om jag nu vore EBG skulle jag bli liiiiiiiiite sur men å andra sidan av de jag känner med EBG så tror jag inte att det kommer påverka deras resmönster alls, så rent affärsmässigt kanske SAS gör rätt(iaf på kort sikt) och när man är i "survival mode" så kanske man får tänka lite annorlunda.

Vår gode vän i Västerås, Herr A Eriksson drar upp en intressant vinkel. "The more, the marrier". Jag håller inte med om denna Marxism Light av approach av två skäl:
1. Det heter Status eller Elite Medlem av ett skäl. Man måste kvalificera och göra sig förtjänat till detta och förmånen som är kopplade till Status/Elite
2. Om "alla" har samma "rättigheter" är det omöjligt att erbjuda tjänsterna och produkterna som t.ex. Lounge, extra bagage etc. Det går inte. Så rätten till en form av exklusivitet är viktigt att behålla.

"The more, the marrier" - jovisst.

Ärligt talat. Hur många tror ni det är som kommer göra 2 MR:s bara för att få guld? Tvivlar på att det ens kommer märkas där ute i loungerna. Det är trots allt inte gratis utan man måste ju spendera uppåt 4-5.000 SEK för att få detta "guld".

Aegean Gold kostar cirka 5-6.000 SEK om man tar en resa till exempelvis GIG eller EZE via USA och helt ärligt. Vad är den stora skillnaden mellan SAS EBG och Aegean Gold?

Ni överreagerar. Det kommer inte bli några större förändringar och detta gynnar förmodligen bara SAS och det är väl vad de flesta vill här på forumet? Ett välmående nordiskt flygbolag som kan överleva? Eller?

Jag väljer att vara glad åt de som får chansen att plocka upp ett Gold relativt billigt. Grattis till Er!

Last edited:
Jag är EBG med en dipp i resande med SAS då året innehåller 2 USDM till Asien så denna kommer som från ovan...
Sitter nu och ser om jag får den till att passa min Big Win från IHG också...

Toppen