Min uppfattning om dramat SAS är att det krävs rejäl uppstyrning.
Först måste bolaget skapa sig mission och vision, något jag känner att det saknar idag. En viktig grundpelare är att SK INTE är DY och att det därmed är en dålig att rakt av imitera ett LCC-koncept när man har en kostnadsbild som inte gör att man kan komma ner i den nivån. Man måste ge kunden något av värde när en dyrare SK-biljett väljs.
Personligen hade jag genomfört följande åtgärder med bolaget:
1. Standardisera flygplansflottan. En enhetsflotta baserad på Airbus i form av A319-321/neo och A350-800/900 bör vara det framtida målet. Genom att gå över till en enhetsflotta går det att få ner kostnaderna för besättningar, utbildning och underhåll etc. Det är också fördelaktigt ur logistiksynvinkel.
2. Ett undantag från enhetsflottan är regional/inrikesflyg och där skulle jag personligen helst se att en flygplanstyp väljs: Sukhoi SuperJet 100 och det har en mycket enkel förklaring - det är den enda regionaljeten som har synergier med Airbus-familjen och är så nära en "Airbus Regional Jet" man kan komma idag.
3. Right-sizing och det hänger ihop med punkterna 1 och 2. Istället för att blint lägga ner linjer bör man undersöka underlaget. Istället för att t.ex flyga en B737-700 eller A320 med 80 passagerare vore det fördelaktigt att istället sätta in en SSJ100 och fylla dess kabin. Det vore alltså en god idé att se över resandet i detalj och försöka undvika att flyga "för stora flygplan" där det inte behövs. Väldigt regionala linjer som inte passar för en maskin i klassen 100 stolar kan lämnas över till andra bolag och code-shareas.
4. En Skandinavien-hubb för långlinjerna och sedan mata dit. Detta är kontroversiellt och en hård nöt men på sikt tror jag att det vore fördelaktigt att samla IC på ETT ställe och mata istället för att dela upp det på ARN/CPH/OSL. Personligen skulle jag lägga den hubben i CPH och sedan mata från ARN och OSL och det beror på det geografiska läget. Det går ju även att tänka sig flygningar (t.ex Asien) som går CPH-ARN och vidare, d.v.s att istället för att operera separata flighter slår man ihop det till en flight med mellanlandning på t.ex ARN. Nu är detta kontroversiellt som sagt men andra bolag har ju vanligtvis en stor hubb för IC och flyger sedan i ett stjärnmönster därifrån och jag tror att SK behöver något liknande.
Alternativet är att se över möjligheterna till samordnade flighter genom att mellanlanda på vägen.
5. "SAS ger mer" - SK är ingen LCC och servicekonceptet bör uppgraderas. Malmö Aviation har lyckats bra med att hitta en position med ett bättre koncept ombord än LCC och det är dags för SAS att börja motivera högre priser snarare än att desperat sträva mot botten. Jag skulle t.o.m vilja sträcka mig så långt att jag faktiskt skulle föreslå ett återinförande av EuroClass som produktnamn och sedan erbjuda tre klasser inom Skandinavien/Europa: EuroClass (C-klass), SAS Plus (Economy Extra) och SAS Go (Economy). Det gäller att differentiera sig från LCC och ett uppgraderat koncept är vettigt. Vill man inte klassa EuroClass som C (för att locka företagskunder vars policy förbjuder C) kan det vara ett alternativ att stuva om på så vis att EuroClass blir premium economy full flex, SAS Plus motsvarar en uppgraderad ekonomiklass med inkluderad mat och sedan säljer man vissa billiga SAS Go-biljetter där det är BYOB som gäller.
I ett sådant läge kan man tänka sig att SAS Plus utgör huvudklass och SAS Go enbart riktigt billiga resor (lite som när MAVIA hade Snålskjutsen och Braathens Sverige erbjöd Best och Back).
För min del tror jag att SAS kan komma på fötter om de får en klar roll, en ägare som tänker långsiktigt och utvecklar ett attraktivt koncept samtidigt som driften effektiviseras (inte genom hysteriskt ogenomtänkt sparande utan genom riktigt genomtänkta åtgärder). Framförallt måste bolaget positionera sig som något bättre än Norwegian och att det högre priset för en SAS-biljett motiveras av bättre service och kvalitét. Tittar man kritiskt är det ju inga stora investeringar som krävs i de mjuka produkterna för att kunderna skall bli nöjda.
Sedan känner jag att det finns en marknad för SAS som ett skandinaviskt flygbolag om korten spelas rätt.