Senaste nytt

SAS redovisar ytterligare en jätteförlust för Q2

SAS har ju stora problem med vad de vill vara i för marknadssegment. Ta inrikesflyget som exempel. Om man vill ha en billig biljett och struntar i allt vad service heter så bokar man Norwegian. Prioriterar man istället service är Malmö Aviation ett bra val. Där kan man faktiskt få både en billig biljett och bra service med något att äta samt dricka ombord. SAS profilierar sig så att man ger varken bra service eller bra biljettpriser. När ska man då välja SAS?

SAS är lite som Volvo bland bilmärken, varken premium eller eko utan i ett ensamt vakuum där varken kunderna eller ledningen vet vad som gäller för att tjäna pengar.

Ett annat problem som CEO SAS pekade på var dålig beläggning på vissa linjer. Ta ett kraftfullt beslut och avveckla trafiken i SAS regi på dessa linjer och överlåt den trafiken åt andra bolag som man tecknar samarbetsavtal med. Även om SAS är delstatligt så måste kommersiella hänsyn gå före "välgörenhet"

"The Devil is in the detail". SAS riktiga problem ser ni helt mot slutet i denna rapport av Centre for Aviation som handlar om BA:
British Airways: the parental favourite gets new toys, but still has homework to do | CAPA - Centre for Aviation

Här jämförs snittlängden på en resa med kostnaden per tillgängliga stol per km (CASK) och SAS är med råge högst i Europa. Man ser att SAS (nästan) är dubbelt av Norwegian.

Annars är Centre for Aviation ett Mecca for oss som är intresserat av affärsverksamheten bak flyget. Läs lite där så behöver vi inte spekulera så mycket här inne..

SAS är lite som Volvo bland bilmärken, varken premium eller eko utan i ett ensamt vakuum där varken kunderna eller ledningen vet vad som gäller för att tjäna pengar.

Stämmer ganska bra skulle jag säga.
Hänger det ihop med Jangelagen kan man tro kanske? Du ska inte vara riktigt bra, du ska vara som de andra i medelklassen, men du vill inte associera dig med överklassen eller underklassen.

De är för nordiska helt enkelt, enda problemet är att det inte bara är underklassen som reser med DY och FR.

Mycket intressant länk (centre for aviation)

Ang SAS resultat så hur många koncept har SAS prövat de 10 senaste åren jämfört med större konkurrenter? Kanske man återinför business om två år igen i Europa för att inte vara precis som Ryan & Norwegian...AirBerlin erbjuder ju redan en högre service :)!

Min uppfattning om dramat SAS är att det krävs rejäl uppstyrning.

Först måste bolaget skapa sig mission och vision, något jag känner att det saknar idag. En viktig grundpelare är att SK INTE är DY och att det därmed är en dålig att rakt av imitera ett LCC-koncept när man har en kostnadsbild som inte gör att man kan komma ner i den nivån. Man måste ge kunden något av värde när en dyrare SK-biljett väljs.

Personligen hade jag genomfört följande åtgärder med bolaget:

1. Standardisera flygplansflottan. En enhetsflotta baserad på Airbus i form av A319-321/neo och A350-800/900 bör vara det framtida målet. Genom att gå över till en enhetsflotta går det att få ner kostnaderna för besättningar, utbildning och underhåll etc. Det är också fördelaktigt ur logistiksynvinkel.

2. Ett undantag från enhetsflottan är regional/inrikesflyg och där skulle jag personligen helst se att en flygplanstyp väljs: Sukhoi SuperJet 100 och det har en mycket enkel förklaring - det är den enda regionaljeten som har synergier med Airbus-familjen och är så nära en "Airbus Regional Jet" man kan komma idag.

3. Right-sizing och det hänger ihop med punkterna 1 och 2. Istället för att blint lägga ner linjer bör man undersöka underlaget. Istället för att t.ex flyga en B737-700 eller A320 med 80 passagerare vore det fördelaktigt att istället sätta in en SSJ100 och fylla dess kabin. Det vore alltså en god idé att se över resandet i detalj och försöka undvika att flyga "för stora flygplan" där det inte behövs. Väldigt regionala linjer som inte passar för en maskin i klassen 100 stolar kan lämnas över till andra bolag och code-shareas.

4. En Skandinavien-hubb för långlinjerna och sedan mata dit. Detta är kontroversiellt och en hård nöt men på sikt tror jag att det vore fördelaktigt att samla IC på ETT ställe och mata istället för att dela upp det på ARN/CPH/OSL. Personligen skulle jag lägga den hubben i CPH och sedan mata från ARN och OSL och det beror på det geografiska läget. Det går ju även att tänka sig flygningar (t.ex Asien) som går CPH-ARN och vidare, d.v.s att istället för att operera separata flighter slår man ihop det till en flight med mellanlandning på t.ex ARN. Nu är detta kontroversiellt som sagt men andra bolag har ju vanligtvis en stor hubb för IC och flyger sedan i ett stjärnmönster därifrån och jag tror att SK behöver något liknande.

Alternativet är att se över möjligheterna till samordnade flighter genom att mellanlanda på vägen.

5. "SAS ger mer" - SK är ingen LCC och servicekonceptet bör uppgraderas. Malmö Aviation har lyckats bra med att hitta en position med ett bättre koncept ombord än LCC och det är dags för SAS att börja motivera högre priser snarare än att desperat sträva mot botten. Jag skulle t.o.m vilja sträcka mig så långt att jag faktiskt skulle föreslå ett återinförande av EuroClass som produktnamn och sedan erbjuda tre klasser inom Skandinavien/Europa: EuroClass (C-klass), SAS Plus (Economy Extra) och SAS Go (Economy). Det gäller att differentiera sig från LCC och ett uppgraderat koncept är vettigt. Vill man inte klassa EuroClass som C (för att locka företagskunder vars policy förbjuder C) kan det vara ett alternativ att stuva om på så vis att EuroClass blir premium economy full flex, SAS Plus motsvarar en uppgraderad ekonomiklass med inkluderad mat och sedan säljer man vissa billiga SAS Go-biljetter där det är BYOB som gäller.

I ett sådant läge kan man tänka sig att SAS Plus utgör huvudklass och SAS Go enbart riktigt billiga resor (lite som när MAVIA hade Snålskjutsen och Braathens Sverige erbjöd Best och Back).

För min del tror jag att SAS kan komma på fötter om de får en klar roll, en ägare som tänker långsiktigt och utvecklar ett attraktivt koncept samtidigt som driften effektiviseras (inte genom hysteriskt ogenomtänkt sparande utan genom riktigt genomtänkta åtgärder). Framförallt måste bolaget positionera sig som något bättre än Norwegian och att det högre priset för en SAS-biljett motiveras av bättre service och kvalitét. Tittar man kritiskt är det ju inga stora investeringar som krävs i de mjuka produkterna för att kunderna skall bli nöjda.

Sedan känner jag att det finns en marknad för SAS som ett skandinaviskt flygbolag om korten spelas rätt.

Jag håller med Matts Lindmark i mycket, men har några invändningar:

1. Man ska ha en kassa som räcker för att ersätta ca 100 flygplan som inte kvalar in som A319-321. Om man gör det löpande i en takt som troligen är möjlig (enligt nuvarande kassabok) är de första planen stenålder när de sista levereras.
Lejonparten av flottan är ju just nu Boeing...

2. Det finns en riskt att ryska flygplansmodeller skrämmer resenärer. Inte många västländer som köpt ryska plan. Jag skulle aldrig åka Sukhoi, oberoende av olycksstatistik.

3. Om man koncentrerar sin långlinjetrafik från CPH kan ju konkurrenterna välja att flyga direkt till ARN.... Vem skulle välja SAS om man måste åka via CPH medan t.e.x United & Singapore Airlines erbjuder direktflyg?

Jag skulle ha föredragit att man kör stenhårt på Bombardier inom Europa & Inrikes. Man har ju redan nya CRJ inrikes och kommande C-series är mer bränslesnåla för Europatrafik än Airbus & Boeings varianter. Tror t.o.m att Cseries har range för Dubai.
Den stora volymen plan kommer ju vara för Europa, så för långlinjer kan man köra på A350.

Problemet med att ersätta alla plan snabbt kvarstår ju tyvärr med min "plan" också....

Toppen