SAS Presskonferens 2020-03-15 17:30

Typiskt att vi ska ligga efter de andra grannländerna..

Varsel- innan man har förhandlat med facket, fastställt turordning och personalens uppsägningstid börjar ticka på (1-12 månader beroende på antal år man har tjänstgjort) så hinner lagen om korttidsarbete att börja gälla.

så SAS får nog surt räkna med att betala Svenska personalen 1,5 månad till innan lagen om korttidsarbete kickar in..

Middle seat skrev:För SAS och de flesta resebolag kommer cash flow vara A och O. Därmed kommer vi antagligen få se många deals framöver.Klicka för att utvidga...
Ja, såfort vi märker att den här krisen vänder så hoppas jag att alla börjar boka och betala för resor. Vi kommer ju vara rejält sugna då//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3526.png

SAS borde kunna dra igång Asientrafiken igen efter påsk. Inte minst för att Cargo behövs åt båda hållen.

airborn skrev:Typiskt att vi ska ligga efter de andra grannländerna..Varsel- innan man har förhandlat med facket, fastställt turordning och personalens uppsägningstid börjar ticka på (1-12 månader beroende på antal år man har tjänstgjort) så hinner lagen om korttidsarbete att börja gälla.så SAS får nog surt räkna med att betala Svenska personalen 1,5 månad till innan lagen om korttidsarbete kickar in..Klicka för att utvidga...

Finns ett förslag rörande korttidsarbete som skulle kunna träda i kraft 1:a maj (tror jag?)

Förslag om utvidgat stöd vid korttidsarbete till Lagrådet - Regeringen.se

Korttidsarbete innebär att en arbetstagare går ner i arbetstid och lön tillfälligt. Kostnaden delas av arbetstagare, arbetsgivare och staten.

Regeringen föreslår nu att stöd även ska kunna lämnas till företag som drabbas av allvarliga och tillfälliga ekonomiska svårigheter som inte kunde förutses eller undvikas, oberoende av det allmänna konjunkturläget. Det kan till exempel handla om allvarliga pandemier eller handelshinder. För att få stöd måste företaget först ha försökt minska arbetskraftskostnaderna med andra tillgängliga åtgärder.

Niclas.J skrev:Förvånande och något oseriöst att det skedde på svenska, och att man inte återupprepade frågorna från journalisterna innan svar.Norrmän har visserligen inga problem att förstå såpass tydlig svenska, men danskarna...Klicka för att utvidga...
Seriösa danskar förstår svenska.

Johan Hbg skrev:Seriösa danskar förstår svenska.Klicka för att utvidga...

Vad innefattar begreppet seriösa? Jag arbetar nästan uteslutande med väldigt högutbildade danskar, och alla har lika svårt för svenska som vi i regel har för danska.

Framför allt om inte "omständigheterna" är perfekta (så som t ex ett någorlunda tyst mötesrum där en talar åt gången).

Edit: Arbetar i DK. Ungefär 30-40% svenskar på arbetsplatsen.

Niclas.J skrev:Vad innefattar begreppet seriösa? Jag arbetar nästan uteslutande med väldigt högutbildade danskar, och alla har lika svårt för svenska som vi i regel har för danska.Framför allt om inte "omständigheterna" är perfekta (så som t ex ett någorlunda tyst mötesrum där en talar åt gången).Klicka för att utvidga...
Då är det lugnt. Jag utgår nämligen ifrån att omständigheterna var perfekta på presskonferensen?

Johan Hbg skrev:Då är det lugnt. Jag utgår nämligen ifrån att omständigheterna var perfekta på presskonferensen?Klicka för att utvidga...

Jag släpper denna diskussionen. Vidhåller dock att min erfarenhet (som arbetande i Danmark) säger mig att danskar, oavsett grad av seriositet (vad det nu innebär), inte har det särskilt lätt med svenska. Det var även många kommentarer till SAS:s livefeed på Facebook från danskar om just detta.

airborn skrev:Intressant artikel som kom.precis kopplat till presskonferensen..Klicka för att utvidga...

Just Jan Ohlsson har jag väldigt svårt för. Ofta ute och tar till stora ord. Mindre ofta pricksäker.

Med det sagt, jag tror absolut det är tufft, och likviditeten är inte på topp efter fjolårets händelser.

Det kanske är fel läge att komma dragande med problemen kring att tre länder äger ett gemensamt flygbolag. Men jag gör det ändå.

Det hade varit mycket bättre naturligtvis att ha en situation där staten tvingas gå in och rädda ”sitt eget” flygbolag för att säkra infrastrukturen och tillgängligheten till och inom landet.

Som det är nu om Svenska staten måste gå in är det ju delvis så men framför allt dansk tillgänglighet och tillväxt vi i så fall stöttar.

Sen är väl antagligen både Sverige och Danmark för små för att ha egna stora globala flygbolag, men hur man än vrider och vänder på det är Stockholm en ”viktigare” stad än Köpenhamn på den ekonomiska och politiska världskartan. Köpenhamns styrka ligger i att ganska många bor nära Köpenhamn och att många tycker att det är smidigt att byta flygplan där.

Niclas.J skrev:Jag släpper denna diskussionen. Vidhåller dock att min erfarenhet (som arbetande i Danmark) säger mig att danskar, oavsett grad av seriositet (vad det nu innebär), inte har det särskilt lätt med svenska. Det var även många kommentarer till SAS:s livefeed på Facebook från danskar om just detta.Klicka för att utvidga...
Vet inte om Rikard G talar rikssvenska eller skånska, men min rikssvenska förstår mina danska kollegor mycket bättre än diverse skånska dialekter. Tror du kan skriva under på att det stämmer.

Vi släpper diskussionen om huruvida danskar och svenskar förstår varandra. Vissa förstår andra lättare/svårare än andra och vi stannar vid det.

/Moderator

Cristoffer Cedergren skrev:Ja, såfort vi märker att den här krisen vänder så hoppas jag att alla börjar boka och betala för resor. Vi kommer ju vara rejält sugna dåSAS borde kunna dra igång Asientrafiken igen efter påsk. Inte minst för att Cargo behövs åt båda hållen.Klicka för att utvidga...
Cargo står bara för ca 3% av SAS omsättning. Vet inte hur lönsamt det är för SAS men det finns ett stort behov från Kina till EU just nu när allt börjar rulla igång igen. Nu är det även dyrare än vanligt.

Back