Senaste nytt

SAS Presskonferens 2020-03-15 17:30

Typiskt att vi ska ligga efter de andra grannländerna..

Varsel- innan man har förhandlat med facket, fastställt turordning och personalens uppsägningstid börjar ticka på (1-12 månader beroende på antal år man har tjänstgjort) så hinner lagen om korttidsarbete att börja gälla.

så SAS får nog surt räkna med att betala Svenska personalen 1,5 månad till innan lagen om korttidsarbete kickar in..

För SAS och de flesta resebolag kommer cash flow vara A och O. Därmed kommer vi antagligen få se många deals framöver.
Ja, såfort vi märker att den här krisen vänder så hoppas jag att alla börjar boka och betala för resor. Vi kommer ju vara rejält sugna då

SAS borde kunna dra igång Asientrafiken igen efter påsk. Inte minst för att Cargo behövs åt båda hållen.

Typiskt att vi ska ligga efter de andra grannländerna..

Varsel- innan man har förhandlat med facket, fastställt turordning och personalens uppsägningstid börjar ticka på (1-12 månader beroende på antal år man har tjänstgjort) så hinner lagen om korttidsarbete att börja gälla.

så SAS får nog surt räkna med att betala Svenska personalen 1,5 månad till innan lagen om korttidsarbete kickar in..

Finns ett förslag rörande korttidsarbete som skulle kunna träda i kraft 1:a maj (tror jag?)

Förslag om utvidgat stöd vid korttidsarbete till Lagrådet - Regeringen.se

Korttidsarbete innebär att en arbetstagare går ner i arbetstid och lön tillfälligt. Kostnaden delas av arbetstagare, arbetsgivare och staten.

Regeringen föreslår nu att stöd även ska kunna lämnas till företag som drabbas av allvarliga och tillfälliga ekonomiska svårigheter som inte kunde förutses eller undvikas, oberoende av det allmänna konjunkturläget. Det kan till exempel handla om allvarliga pandemier eller handelshinder. För att få stöd måste företaget först ha försökt minska arbetskraftskostnaderna med andra tillgängliga åtgärder.

Intressant artikel som kom.precis kopplat till presskonferensen..

Attachments

• Screenshot_20200315-201858_Chrome.jpg
    Screenshot_20200315-201858_Chrome.jpg
    54,1 KB · Visningar: 427
Seriösa danskar förstår svenska.

Vad innefattar begreppet seriösa? Jag arbetar nästan uteslutande med väldigt högutbildade danskar, och alla har lika svårt för svenska som vi i regel har för danska.

Framför allt om inte "omständigheterna" är perfekta (så som t ex ett någorlunda tyst mötesrum där en talar åt gången).

Edit: Arbetar i DK. Ungefär 30-40% svenskar på arbetsplatsen.

Vad innefattar begreppet seriösa? Jag arbetar nästan uteslutande med väldigt högutbildade danskar, och alla har lika svårt för svenska som vi i regel har för danska.

Framför allt om inte "omständigheterna" är perfekta (så som t ex ett någorlunda tyst mötesrum där en talar åt gången).
Då är det lugnt. Jag utgår nämligen ifrån att omständigheterna var perfekta på presskonferensen?

Då är det lugnt. Jag utgår nämligen ifrån att omständigheterna var perfekta på presskonferensen?

Jag släpper denna diskussionen. Vidhåller dock att min erfarenhet (som arbetande i Danmark) säger mig att danskar, oavsett grad av seriositet (vad det nu innebär), inte har det särskilt lätt med svenska. Det var även många kommentarer till SAS:s livefeed på Facebook från danskar om just detta.

Toppen